Rymd-musen_sune Posted December 24, 2005 Posted December 24, 2005 hur klipper man ett klipp till två med vegas?har vegas 6 men antar alla vegas är likadanna ungefär. och hur gör man när man fadear ett klipp till ett annat utan att det tonas ner till mörkare och sedan upp till ljusare.jag ska liksom filma en damsugare som tonas bort men den ska inte tonas bort samtidigt som den tonas till mörkt och ljust. 0 Quote
Vandraren Posted December 26, 2005 Posted December 26, 2005 Du får väl titta i manualen som du fick med programmet när du köpte det :-) 0 Quote
Ior Posted December 26, 2005 Posted December 26, 2005 [citat=Vandraren]Du får väl titta i manualen som du fick med programmet när du köpte det :-)[/citat] Den ingår faktiskt inte om du köper Vegas elektroniskt, men finns att hämta där ;) -> http://www.sonymediasoftware.com/download/step2.asp?DID=571 0 Quote
ash Posted December 26, 2005 Posted December 26, 2005 [citat=Rymd-musen_sune]hur klipper man ett klipp till två med vegas?har vegas 6 men antar alla vegas är likadanna ungefär. och hur gör man när man fadear ett klipp till ett annat utan att det tonas ner till mörkare och sedan upp till ljusare.jag ska liksom filma en damsugare som tonas bort men den ska inte tonas bort samtidigt som den tonas till mörkt och ljust.[/citat] för att dela ett klipp sätter du markören där du vill klippa och trycker på S . för att göra en "crossfade" lägger du båda klippen i samma spår och drar in det ena i det andra. 0 Quote
Munthe Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 Jag kan passa på att fortsätta den här tråden eftersom jag undrar samma sak: Hur klipper man i Vegas? Jag hittar inget vettigt sätt att trimma material i programmet. "Trimmer"-verktyget känns ju sjukt begränsat. Är det verkligen bara meningen att man ska släppa saker i timeline och dra och klippa i källorna där? Den metoden är ju enormt mödosam om man jobbar med lite större projekt och längre tagningar eller batchar av fler tagningar i ett videoklipp. 0 Quote
Norbert Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 Jag har samma fråga som Munthe. Jag gillar Vegas i övrigt, men just klippningen är väldigt dryg. Vegas är ju ett av de bättre programmen, så jag förstår inte varför de skulle utelämna en så enkel sak som "mark in - mark out". Det finns ju visserligen inte två monitorer heller, så den funktionen kanske helt enkelt inte finns? Jag menar, till och med Pinnacle Studio har väl ett klippfönster med mark in och mark out? 0 Quote
Munthe Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 Att bara ha ett klippfönster är ju inte det minsta hinder för in och utklippning. Så funkade analoga klippbord med ett betraktningsfönster. Så funkar Media100 med sitt enda fönster. Och så funkar Premiere Pro och Avid även om man väljer att bara jobba med ett fönster (några föredrar ju det). Vegas känns som att det saknar det där enkla arbetsflödet av ickelinjär redigering. Det känns precis som det det är; ett ljudediteringsprogram som fått videospår. Jag har verkligen extremt svårt att fatta flödet i programmet. Jag kanske har missat nåt. Att "klippa" på timelinen gör ju att man får fruktansvärt svårt att "sätta" klipp efter någonslags ryggradsrytm som är det man försöker träna upp som klippare. Det känns extremt oorganiskt att dra i head och tail på ett klipp som redan ligger på plats. Och sedan försöka maka in det tillsammans med de andra utslängda klippen. 0 Quote
Cjwk Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 [citat=Vandraren]Du får väl titta i manualen som du fick med programmet när du köpte det :-)[/citat] Hahaha... tror du slog huvudet på spiken ;) 0 Quote
Kvaser Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 Jag skall försöka förklara det enklaste med risk att jag inte svarar riktigt på frågan. Oftast finns det en 3 -5 sätt att göra samma sak i programmet. När jag utbildade mig på redigering och körde dom första redigeringarna så var det på en Redigering som kostade nära en årslön. Men den hade 2 förgransknings fönster mm. Premiere var hopplöst instabil och fattig på funktioner samt inte ens kunde köra på dubbla prossesorer. Efter ringt och tjatat med generalagenten om brister i programmet så föreslog dom faktiskt Vegas i stället. Det var lite annorlunda och jag saknade några Boriseffekter (man kan köpa till det till Vegas). Men efter att vant mig vid Vegas skulle jag inte vilja använda det mångdubbelt dyrare systemet igen. Vegas är så mycket smidigare. Jag har inget som helst behov av 2 preview fönster i datafönstren. Faktum att jag inte har något preview öppet på någon av skärmarna utan jag bara använder monitorn. Jag tycker själv inte Trimerverktyget är så begränsat det finns en hel del funktionalitet i det som kräver ett par kapitel om man skall berätta allt. Man spar ju ner sina band i olika mappar på hårddiskarna. Sedan går man i Vegas till Explorer och hittar filen (knappen upåtpil med en triangen på nertrykt så man direkt får uppspelning av filen) som man högerklickar på och väljer open in trimmer för att få in klippet i trimmerverktyget. Då öppnas Trimmerverktyget med filen. Sedan är det lite piltangenterna som gäller.Upp / ner pil drar ut klippet / trycker ihop det ( alltså inte i verkligheten utan visningen i fönstret ). Höger / vänsterpil stegar /kör kursen i fönstret. Hela tiden med TV knappen i preview fönstert intrykt intrykt så man kan följa allt på en bra bild i monetoeren ( för dom som inte har ett lämpligt kort i datorn så kan man sätta in firewire kablen i kameran och kopla in en TV eller monitor på kamerans s-videoutgång) Mellanslag tangenten startar och stoppar uppspelning samt återgår till startläget. Entertangenten samma men där stannar den vid stoppläget. Här kan man lägga in markeringar regioner spara delklipp mm. funktioner med hjälp av tangenter och högerklikning på olika ställen. In-punkt tryck på i tangenten, utpunkt tryck O tangenten ( var det det du frågade efter). Du kan också skriva in tidkoden i in och utfönstret men det har jag aldrig använt mig av. Vil du välja föregående val kan du trycka på vänster radering tangenten (backspace). När du väljer var klippet skall sitta i förhållande till Huvudfilmen håll tangent alt nertryck och tryck 0 respektive 2 på siffrorna ovan bokstäverna. Du behöver inte släppa alt utan kan köra piltangenterna endå så det går snabbt att växla mellan. Det är helt överlägset att arbeta i en stor 24” monitor där du ser varje punkt än att ha ett litet fönster på dataskärmen som dessutom skäl plats på skärmen. Sedan är det ju att lägga upp klippet på tidlinan. Sedan när ett område är valt väljes vad skall läggas in Allt/video/audio och om det skall läggas in före eller efter cursorn på tidlinan. Eller synka med ett hål i tidlinan. Eller puching in eller punched in. Fästa med andra klipp eller med andra punkter på tidlinan. Sedan olika justeringar av klippet som slippning, Sliding mm. Om varianter på klipningar skall in, som olika taks för att se vilken redigerings variant som är bäst mm. Bara om olika varianter på trimma och om olika funktioner skulle man kunna skriva en hel lärobok om. Tyvärr är det inte bara att titta i manualen den är bara översiktlig och täcker inte allt man kan göra. Även fast man kan göra en hel del med musen är det framförallt ett tangentbordredigeringsprogram för att få fram alla funktioner. Sedan kan man ändra på olika tangenters funktion mm. alt efter sona egna behov och smak. Även fast programmet ser enkelt och få funktioner vid första anblicken så innehåller det mer funktionalitet än t ex Premiere Sedan glöm inte Media Pool fönstret där man kan anteckna till varje fil och sortera/dela upp filerna men det är en annan (användbar) historia. 0 Quote
Munthe Posted December 28, 2005 Posted December 28, 2005 [citat=Kvaser]Jag skall försöka förklara det enklaste med risk att jag inte svarar riktigt på frågan. Oftast finns det en 3 -5 sätt att göra samma sak i programmet.[/citat] I nästan alla program går det att göra saker på 3-5 olika sätt. Problemet är att Vegas inte ens har ett bra sätt att göra det på av de 3-5 dåliga IMHO. [citat=Kvaser]När jag utbildade mig på redigering och körde dom första redigeringarna så var det på en Redigering som kostade nära en årslön. Men den hade 2 förgransknings fönster mm. Premiere var hopplöst instabil och fattig på funktioner samt inte ens kunde köra på dubbla prossesorer. Efter ringt och tjatat med generalagenten om brister i programmet så föreslog dom faktiskt Vegas i stället.[/citat] Adobe har väl aldrig haft någon generalagent eller proffsupport på gamla Premiere. Gamla Premiere var ett ett typiskt "gratis-bundle-program" man fick med om man köpte ett videokort. Gamla Premiere har ingenting med Premiere Pro att göra. Jag är tveksam till om Sony har en "generalagent" för Vegas eftersom det är en amatörprodukt för hemmapulare. Sonys proffesionella redigering heter XPRI (och den är helt inkompatibel med Vegas men mycket lik Premiere Pro och FCP rent användarmässigt). [citat=Kvaser]Det var lite annorlunda och jag saknade några Boriseffekter (man kan köpa till det till Vegas). [/citat] Gamla sega Boris funkar med de flesta redigeringsprogram om man gillar fula effekter. [citat=Kvaser]Men efter att vant mig vid Vegas skulle jag inte vilja använda det mångdubbelt dyrare systemet igen. Vegas är så mycket smidigare. Jag har inget som helst behov av 2 preview fönster i datafönstren. Faktum att jag inte har något preview öppet på någon av skärmarna utan jag bara använder monitorn.[/citat] Usch. Med Vegas sega FireWire-lag skulle jag inte vilja jobba så. Eller du kanske menar deras DVI-monitor? Den som funkar som en sunkig version av Apples Cinema Desktop? [citat=Kvaser]Jag tycker själv inte Trimerverktyget är så begränsat det finns en hel del funktionalitet i det som kräver ett par kapitel om man skall berätta allt. Man spar ju ner sina band i olika mappar på hårddiskarna. Sedan går man i Vegas till Explorer och hittar filen (knappen upåtpil med en triangen på nertrykt så man direkt får uppspelning av filen) som man högerklickar på och väljer open in trimmer för att få in klippet i trimmerverktyget.[/citat] ...som är totalt undermåligt i alla avseenden vad gäller preview och respons. [citat=Kvaser]Då öppnas Trimmerverktyget med filen. Sedan är det lite piltangenterna som gäller.Upp / ner pil drar ut klippet / trycker ihop det ( alltså inte i verkligheten utan visningen i fönstret ). Höger / vänsterpil stegar /kör kursen i fönstret. [/citat] Sjukt Ointuitivt. Lika ointuitivt som att Vegas kommer standard med att tidsmarkören går tillbaka till startläge när man trycker SPACE (går ju att klicka ur men det är helt vansinnigt för videoredigering). Vänster och högerpil är känns ju som enklaste formen av gamla Macromedia Director-interface. [citat=Kvaser]Sedan är det ju att lägga upp klippet på tidlinan. Sedan när ett område är valt väljes vad skall läggas in Allt/video/audio och om det skall läggas in före eller efter cursorn på tidlinan. [/citat] Extremt omständligt alltihop. Kan man inte bara klippa? Snabbt in och ut efter att ha kännt på klippet i några sekunder med JKL och snapp till tail på föregående klipp i timeline? Jag fattar att ingen orkat klippa långfilm i Vegas ännu. [citat=Kvaser]Bara om olika varianter på trimma och om olika funktioner skulle man kunna skriva en hel lärobok om. [/citat] Vilket bara det är helt onödigt komplicerande. Det är ju just "basic workflow" som Vegas är så uselt på. [citat=Kvaser]Tyvärr är det inte bara att titta i manualen den är bara översiktlig och täcker inte allt man kan göra. Även fast man kan göra en hel del med musen är det framförallt ett tangentbordredigeringsprogram för att få fram alla funktioner. [/citat] Ja. Och menyerna är oändliga och väldigt lite handlar om videoredigering. [citat=Kvaser]Sedan kan man ändra på olika tangenters funktion mm. alt efter sona egna behov och smak. Även fast programmet ser enkelt och få funktioner vid första anblicken så innehåller det mer funktionalitet än t ex Premiere[/citat] Eller väldigt lite funktionalitet beroende på hur man ser på det och vad man hr för videoredigeringsfilosofi. Femtiomiljarder stretchfunktioner och envelopes och slip and slides och automatiserade dissolvefunktioner har ju absolut ingenting med basic videoredigering att göra. [citat=Kvaser]Sedan glöm inte Media Pool fönstret där man kan anteckna till varje fil och sortera/dela upp filerna men det är en annan (användbar) historia.[/citat] Självklart funkar alla männsikor olika. En del tycker att ljudredigeringsparadigmen i Vegas är tilltalande. Andra, som jag, förstår den inte alls. Det beror förmodligen på att jag klippt både i filmbord, linjära videoblock och kört Avid sedan -92 så för mig är Vegas som att köra bil med spegelvänd ratt baklänges och med ungeför tvåhundra funktionsknappar på instrumentbrädan. 0 Quote
Norbert Posted December 28, 2005 Posted December 28, 2005 Håller med Munthe. Jag tycker att Vegas är ett kompetent program i många avseenden men just själva klippningen går inte alls så smidigt som man önskar. Det var anledningen till att jag lessnade på Vegas och gick tillbaka till Premiere igen. Jag tycker att Sony får bestämma sig för vad de ska göra av Vegas. Ska det fortsätta vara ett Sound Forge med video-stöd eller ska det vara ett enkelt videoredigeringsprogram för hobbyredigerare? 0 Quote
Recommended Posts