Jump to content

landskap snabbspelat?

johanneso
 Share

Recommended Posts

Eller så gör du det med en vanlig digitalkamera alltså ingen videokamera. Tryck av en bild var fjärde sekund och sen in med dem i din redigerare. Så får du tjusiga time laps.

EDIT="Kör du FCP eller FCE så behöver du bara gå in under din profil och ställa om tiden för stillbild till 1 frame sen dra hela din map med bilder ned på tidslinjen."

[citat=johanneso]Jag använder adobe premiere.

Har både stativ dv kamera och digitalstillbildskamera.

Grejen är den att jag vill ha längre tid än 60 min (som bandet är på) och 60 min okomprimerat på datorn tar ofantligt stor plats...[/citat]

En canon XL2 tror jag skulle klara det. Jag har för mig att de visa den funktionen på canon XL2 Feature Tour.

kolla om det finns nån funktion på kameran som gör att den tar bilderna med ett visst antal sekunder mellan varje

ex. filmar 1 frame, väntar 5 sekunder, 1 frame, väntar 5 sekunder, 1 frame, väntar 5 sekunder o.s.v.

annars får du väl stå och ta stillbilder själv med jämna mellan rum.

himlen brukar förresten hinna ändra sig en hel del på 60 minuter ;)

Ett tips är att ta ett foto av berget. Ta in bilden i photoshop eller något annat program, måla himlen blå och chroma-keya bort den blåa färget och lägga in en rörlig himmel någon annanstans ifrån. Det finns fina rörliga bilder på nätet som är gratis att använda.

Har testat det och det ser mycket bra ut.

Man tager sin PowerBook. Kopplar in kameran som står på stativ med FW. I PowerBooken har man ett litet fint program (kommer inte ihåg vad det heter) som man ställer in att ta t.ex. en bild var 5 sek. Sen sätter man sig och tar en fika och filosoferar i lugn och ro medans PowerBooken jobbar. Efter några timmar är det klart. Då säger man åt det fina lilla programmet att göra om dom många många bildfilerna till en QuickTime PAL-video. Denna tar man sen in i Final Cut och jobbar med.

Thats it :-)

[citat=mjg]Man tager sin PowerBook. Kopplar in kameran som står på stativ med FW. I PowerBooken har man ett litet fint program (kommer inte ihåg vad det heter) som man ställer in att ta t.ex. en bild var 5 sek. Sen sätter man sig och tar en fika och filosoferar i lugn och ro medans PowerBooken jobbar. Efter några timmar är det klart. Då säger man åt det fina lilla programmet att göra om dom många många bildfilerna till en QuickTime PAL-video. Denna tar man sen in i Final Cut och jobbar med.

Thats it :-)[/citat]

och vill man göra det på en pc så kan man använda programet Stop Motion pro, jag har själv lekt lite med just den funktionen.

/p-a

Kan man ställa in upplösning på bilderna i dessa program? Kan man även ställa in bildhastigheten? Skulle ju vara för grymt roligt om man kunde ställa in kameran på att skicka 24 bilder per sekund i upplösningar på 1280x1024 till datorn till exempel. ;) Då förutsatt att programmet använder kamerans stillbildsfunktion.

Finns det inget liknande program för digitala stillbildskameror fast genom usb eller nåt?

Skulle isåfall kräva sin hårddisk, men det är en rolig tanke.

[citat=Norbert]Kan man ställa in upplösning på bilderna i dessa program? Kan man även ställa in bildhastigheten? Skulle ju vara för grymt roligt om man kunde ställa in kameran på att skicka 24 bilder per sekund i upplösningar på 1280x1024 till datorn till exempel. ;) Då förutsatt att programmet använder kamerans stillbildsfunktion.

Finns det inget liknande program för digitala stillbildskameror fast genom usb eller nåt?

Skulle isåfall kräva sin hårddisk, men det är en rolig tanke.[/citat]

i Stop Motion pro kan man ställa in upplösningen på bilderna, men jag tror inte det är möjligt att ha en högre upplösning än dv-kameran (i alla fall inte med min gamla relik)

sen hur snabbt programet kan ta in stillbilderna hänger på datorn, det går ju annars att ta in video i realtid också om man vill det...

Jag tror att det finns liknande program för digitala stillbildskameror men det är inget jag själv lekt med så jag kan inte nämna några.

här hittar du kanske något av intresse:

http://www.stopmotionworks.com/stopmosoftwr.htm

/p-a