Gå till innehåll

Kortfilm: Tuschteckningen


Qbrik

Recommended Posts

Läste för ett par år sedan en kortnovell av Hjalmar Söderberg som jag blev sugen på att adaptera till en kortfilm. Utmaningen var att göra den så kort som möjligt.

Jag tror den slutade på 3-4 min och handlar om hur mycket vi kan påverkas av bara ett litet möte.

 

Nu när jag läste om den med lite distans så kändes den kanske lite väl sentimental om jag får säga det själv. Vore kul och höra vad ni andra tycker...

Tuschteckningen v3.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Det märks tydligt att det är en välkänd författare som hittat på historien. Särkillt när det gäller valet av ämne och att även en tillsynes vardaglig sak blir riktigt intressant. Jag hade inga som helst problem att se bilderna framför mig. Miljön verkar ju riktigt småmysig.

 

Men, om du skall visa filmen nånstans bör du skriva till författaren och fråga om lov så det inte blir nått problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med dig gorse, Söderberg var en mästare på skildra den enkla vardagen. Trots att novellen skrevs för över hundra år sedan så funkar den lika bra idag tycker jag. Det var mest språket som som var annorlunda. Du vet "Ni" istället för "Du" och det där...

 

Om jag minns rätt så säger upphovsrättslagen att verket blir "fritt" sjuttio år efter författarens död. Söderberg är nog en av de killarna tror jag. Men jag har heller inga planer på att göra filmen.

-Jag tycker mest om att sitta här, vid datorn och skriva, skriva alla dessa manus... (doh!)

Länk till kommentar
Share on other sites

ja onekligen intressant historia som du har fått tag på. ser oerhört bra ut, tycker ja. tycker absolut inte att manuset är för sentimentalt. vad skulle det vara? vilket program skriver du manus i, mkt bra skrivet och formaterat. japp, har han varit död i över 70 år får du göra vad du vill med hans verk, lägga ut på nätet, trycka och sälja själv, skriva om...osv. osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använder MS Word när jag skriver men är ganska petig när det gäller format och läsupplevelse. Därför gör jag alltid en pdf av slutversionen som låser formateringen. Jag gillar inte när ord och rader ofrivilligt halkar över till nästa sida, det stör läsupplevelsen.

 

När det gäller miljön så fick jag också samma bild i huvudet. Jag tror det är Gamla stan, där finns många tobaksaffärer och konstgallerier.

Författaren själv beskriver det bara med "...en liten cigarrbutik vid en bakgata."

Länk till kommentar
Share on other sites

Kvarterna runt Odenplan, Observatorielunden har också rätt mysiga bakgator även om framsidorna inte är lika pitoreska. Men troligast är det nog Gamla stan. Har du sett att man kan "låsa" stycken i word, så halkar inte formateringen omkring?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...