Hans Linde Posted December 17, 2005 Posted December 17, 2005 Jag har ännu inte lyckats finna vilka verktyg som jag behöver skaffa för att bearbeta min HDV material. Tacksam om ni har förslag och synpunkter. 1) Capture- Behöver jag något annan HW än den "vanliga" Firewire anslutningen? Vilka program (konsument SW) kan ta emot 1440x1080i? 2) För redigering antar jag att det är Premiere 1,5 som gäller, eller finns det billigare? 3)Att köra tillbaka det till kameran är trist, så att få ner det på DVD eller mpg2 (med rätt upplösning) vore trevligt. Jag tycker att det är mest intressant att lägga videon på PCns HDD. (Troligen fixar inte DVD spelaren HD, en Samsung HD935 med HDMI). 4) För att spela HDvideo på PCn behövs en mediaspelare. Vilken? Idag använder jag VGA till projektorn(WXGA 1280x720). Räcker det? HDMIn ansluts till DVDspelaren...finns det en HDMI-switch??? Tänkt PC är en FujitsuSiemens ScaleoT AMD 3700+, 1Gbyte DRAM. Orkar den med HDredigering? Sonys HDV-HC1 är en fröjd, men det saknas lite för att nå ända fram. Hans 0 Quote
mjg Posted December 17, 2005 Posted December 17, 2005 [citat=Hans Linde]Jag har ännu inte lyckats finna vilka verktyg som jag behöver skaffa för att bearbeta min HDV material. Tacksam om ni har förslag och synpunkter. 1) Capture- Behöver jag något annan HW än den "vanliga" Firewire anslutningen? Vilka program (konsument SW) kan ta emot 1440x1080i? 2) För redigering antar jag att det är Premiere 1,5 som gäller, eller finns det billigare? 3)Att köra tillbaka det till kameran är trist, så att få ner det på DVD eller mpg2 (med rätt upplösning) vore trevligt. Jag tycker att det är mest intressant att lägga videon på PCns HDD. (Troligen fixar inte DVD spelaren HD, en Samsung HD935 med HDMI). 4) För att spela HDvideo på PCn behövs en mediaspelare. Vilken? Idag använder jag VGA till projektorn(WXGA 1280x720). Räcker det? HDMIn ansluts till DVDspelaren...finns det en HDMI-switch??? Tänkt PC är en FujitsuSiemens ScaleoT AMD 3700+, 1Gbyte DRAM. Orkar den med HDredigering? Sonys HDV-HC1 är en fröjd, men det saknas lite för att nå ända fram. Hans[/citat] 1. FW blir bra. Flödet är inte större än vanlig DV. 2. FCP och t.o.m. iMovie fixar HD - så Premiere Pro borde fixa det. 3. Det finns ingen DVD-HD idag. Två standarder är på gång. Vilken som vinner avgör porrindustrin - som dom gjorde i Betamax och VHS-kriget. Så - vill du titta på HD blir det från PC eller kamera. 4. QuickTime-player. Nog fixar Win MediaPlayer HD också? Du blir tvungen att göra om materialet - som är mycket hårt mpeg2-komprimerat - till annat format. Annars orkar inte datorn. 0 Quote
Hans Linde Posted December 17, 2005 Author Posted December 17, 2005 Vet du var jag finner FCP och iMovie. Är de billigare är Premiere? Hans 0 Quote
mjg Posted December 17, 2005 Posted December 17, 2005 [citat=Hans Linde]Vet du var jag finner FCP och iMovie. Är de billigare är Premiere? Hans[/citat] Det är för Mac. 0 Quote
p-a Posted December 17, 2005 Posted December 17, 2005 Avid Xpress pro fixar HD till pc. http://www.avid.com/products/xpressprohd/ /p-a 0 Quote
arvid Posted December 17, 2005 Posted December 17, 2005 ....Pinnacle Studio 10 ska visst också vara användbart til HD. 0 Quote
Hans Linde Posted December 18, 2005 Author Posted December 18, 2005 Vad blir den billigaste lösningen för en privatperson. hans.linde@telia.com 0 Quote
00Bengtsson Posted December 18, 2005 Posted December 18, 2005 [citat=JoeyC]Vegas 6 stöder också HD[/citat] det gör även 5:an, fast ingen capture-funktion av HD. 0 Quote
Robin Posted December 18, 2005 Posted December 18, 2005 Adobe Premiere Pro stöder HDV om du laddar ner senaste uppdateringen (1.5.1) http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2654 0 Quote
Munthe Posted December 18, 2005 Posted December 18, 2005 Den här är billigast om man inte har några direkta krav. http://www.sonymediasoftware.com/Products/ShowProduct.asp?PID=983 0 Quote
Recommended Posts