Jump to content

Ljusändringar från master till closeup shot


Zhyron

Recommended Posts

Utgå från att det skall vara samma ljussättning, men variera efter behov. Undvik för stora skillnader, och ändra aldrig ljusriktingen. Tänk på vilka ljuskällor som finns i scenen och justera dem om du måste, men lägg inte till nya. Det är alltså okej att justera bakljuset en aning, men det måste ha funnits ett bakljus i helbilden också; det kan inte enbart finnas i närbilden. Det enda ljus du egentligen kan lägga till är lättnadsljus.

 

Det beror också på hur filmen skall klippas. Om du klipper direkt från helbild till närbild måste ljuset överensstämma mycket mer än om du har ett annat klipp mellan.

 

I slutändan är det förstås alltid en avvägning. Ska man göra varje bild så snygg som möjligt eller skall ljussättningen vara så trovärdig och konsekvent som möjligt? En bra fotograf fixar båda bitarna.

 

Och ja, skillnader i ljussättningen märks. Det tränade ögat ser förstås mer än det otränade, men att få ljusklaff är viktigt, inget snack om den saken. Sedan är det så att ögat är mer känsligt för vissa förändringar än andra, så det går fortfarande att fuska en hel del.

 

/Jakob

 

/Jakob

Link to comment
Share on other sites

en sak ur bergmans inlägg är speciellt viktigt att lyfta fram, nämlingen att du kan klippa ner ojämnheter i ljuset mellan bilderna. dvs med en bild mellan. tänk på att lägga ordentligt med tid vid färgkorrigeringen om du har sånna ojämnheter. de märks, ändå om man är "vanlig" åskådare. har du för många sådana ojämnheter fast du har klippt mellan dessa så framstår filmens helhetsuttryck som amatörmässigt fast bilderna för sig är väldigt snygga och bra. flytta aldrig ljusets riktning i en och samma scen, de är det viktigaste!!!! med risk att låta upprepande...:-)

Link to comment
Share on other sites

Vill du se skräckexempel på detta problem (och även vad som bör undvikas) så titta på "nattscener" på gamla färgfilmer, exempelvis

 

North by Northwest, tråkigaste hitchcockfilmen jag sett hittills, och den film som tog ner honom från min lista av mästerregissörer...

 

The Great Escape, även om filmen överlag är riktigt bra gjord så innehåller den flera "nattscener" där man ser fångarna springa och gömma sig i skuggorna men när närbilden kommer så VIPPS det blir ljust som om dom hade nazisternas sökarljus på sig... -_-

 

och den värsta av dom värsta jag sett i ljussättningsväg; Modesty blaise där det är ljust som på dagen och det enda som hintar om att det skall vara mörkt är att alla människor i rummet springer omkring med (släckta?) ficklampor och säger att dom inte ser något(!!!)

 

I överlag kan man väl säga att färgfilmsboomen inte var särskilt nådig mot studiofilmerna... allt de lärt sig om ljussättning och kreativ bildkomposition kastades ut genom fönstret...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...