Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Är det någon som har några erfarenheter att använda olika filter på en DV kameran? jag har själv mest sysslat med filter när det gäller vanlig foto.

/Håkan

Postad

Det går bra att använda vanliga foto-filter på videokameror också så länge som de är av samma diameter. Det är något som borde göras oftare tycker jag, istället för att fixa till alla operfektheter i post.

• 1 månad senare...
Postad

Några frågor från en nybörjare...

1. Om jag köper ett filter i rätt diameter, kommer det att passa på kameran, eller finns det olika "standarder" på filter?

2. Vilka filter bör jag ha?

Postad

1. Storleken är den enda standarden, så det är inga problem.

2. Någon form av ND-filter och eventuellt UV- och polarisationsfilter. De klarar man sig ganska bra med.

• 3 veckor senare...
Postad

Är det någon som vet hur man får den där gröna nyansen på film som många nya filmer har, är det ett filter eller är det ett sätt att ljussätta? ger en väldigt sterill känsla...

Postad

Jag skulle tro det är filter som används i labbet under efterarbetet. Det går dock att få till liknande "effekt" under inspelning med filter och ljussättning.

Jag har dock inte sett någonstans där man kan köpa Color Correction filters till DV-kameror.

Postad

Jo, eller digital color correction i exempelvis en DaVinci. Denna typen av färgförändring (grönt ;)) passar bäst i efterarbetet.

Nu har jag inte sett Blackhack Down, men trailern verkade vara rätt konstrastfattig så det är nog en fråga om filmsort och color correction.

Postad

Det går säkert, men att få fram den exakta "balansen" mellan färgerna är nog rätt svårt. Försök vetja, misslyckas du har du i alla fall en ny erfarenhet. :)

• 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Postad

vad e t.ex ett uv filter bra för egentligen? En sak till också.. om man ser en hollywood produktion så är bildkvalitén annan än de flesta svenska filmer, det ger lixom bättre gilmkänsla . Är det endast kamerorna som gör detta eller handlar det också om filter??

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...