Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjena!

jag vill ha lite tips på bra 2D program för att kunna lära mig att animera småfilmer. Vilka är lätta att använda sig av samt om dom är bra!

tacksam för svar!

//Swempa

Posted

mm flash är helt klart bäst...verkar kanske lite svårt i början men det ger sig med tiden. jag kan rekommendera flash's inbyggda småtutorials, ta dem från början så lär man sig grunderna kvickt, sen har du hela livet på dig att bli en riktig flashmaster..tror det tar ungefär en livstid =D , kul kul program! all lycka och välgång fellow animator!

ps. videotutorials har jag hittat på dc++ men de var ganska dåliga om jag minns rätt. http://www.flashkit.com är en utmärkt sida för fläshare.

puss

Posted

lite inspiration:

denna site är helt gjord i flash, och har blivit en av de största kultsiterna på nätet. De som ligger bakom den är två bröder i USA som kallar sig för The Brothers Chaps, och det sägs att de till och med tackat nej till erbjudande från Cartoon Network när de ville köpa upp dem, bara för att de föredrog Flash och internet som medium framför TV.

börja här för en liten introduktion

kolla sen in när Strong Bad svarar på emails. det går även att maila honom, men det kommer tydligen in tusentals per dag så oddsen att han svarar på just din är inte så stor...

några personliga favoriter:

Crying

Dragon

Japanese Cartoon

Crazy Cartoon

fler emails hittar du här, 139 stycken än så länge

sen finns det spel och allt möjligt kul där, allt gjort i flash och allt fullt av småreferenser till gamla hederliga 80-talet.

gå sen hit och kolla runt lite, det finns bokstavligt talat hur mycket som helst.

Posted

Flash är ju jättebra för weben men värdelöst för riktig animation. Kan vara värt att veta att de flesta 2D-animatörer som jobbar digitalt använder Retas Pro (http://www.retas.com). Väldigt mycket Anime producaras med hjälp av Retas och dess olika påhängsprogram. Tyvärr är det ganska dyrt. Kostar en halv månadslön för en halvhyffsad animatör ungefär.

Vill man jobba på "Flash-vis" med animation av färdiga 2D-former (och inte tecknade figurer som cellanimation) så föreslår jag After Effects. Vill man sedan även ha ut animationen som Flash-film för nätet ska man vänta på Adobe After Effects 7 som kommer närsomhelst och som kommer att ha ett helt omarbetat stöd för Flash (Adobe äger numera Flash).