Mannemoviemaker Postad 6 december 2005 Postad 6 december 2005 tjohoe! Funderade lite vad ja skulle göra för "nästa" typ av film... Sen tittade jag i mina lådor och hittade ett mycket gammalt par 3d glas ögon från lisebergs maxima. Tängte lite... Går det att fixa nån effekt så att man när man har glasögona på sig ser de 3d dvs. saker växer ut ur skärmen? 0 Citera
walfridson Postad 6 december 2005 Postad 6 december 2005 [citat=Mannemoviemaker]tjohoe! Funderade lite vad ja skulle göra för "nästa" typ av film... Sen tittade jag i mina lådor och hittade ett mycket gammalt par 3d glas ögon från lisebergs maxima. Tängte lite... Går det att fixa nån effekt så att man när man har glasögona på sig ser de 3d dvs. saker växer ut ur skärmen?[/citat] I 3d program är det lätt. För filmat material finns det filter i ex after effects. Svårt att filma sånt dock. Statiska bilder går fint men rör man kameran måste dom "sitta ihop".. och sitta på 'rätt' ställe ;) edit okej nu lät det som att man kan slänga på ett filter i AE så löser det sig :D filtret i sig är väldigt simpelt. Den effekten går nog att fixa själv med färgfilter. Man måste allstå filma med två kameror som representerar varsitt öga. Om jag har förstått det rätt. Har bara testat med stillbilder. 0 Citera
Lasse_laser Postad 6 december 2005 Postad 6 december 2005 Kan man alltså rendera ut såna bilder från 3d-program? Har aldrig sett det i något program, så det hade varit intressant att testa. 0 Citera
walfridson Postad 6 december 2005 Postad 6 december 2005 Stereoscoping rendering heter det på 3dspråk 0 Citera
Djungelsmurfen Postad 7 december 2005 Postad 7 december 2005 [citat=Lasse_laser]Kan man alltså rendera ut såna bilder från 3d-program? Har aldrig sett det i något program, så det hade varit intressant att testa.[/citat] om det inte finns någon sån funktion i 3d-programet man använder så är de ju bara att sätta två kameror bredvid varandra med ca 7 cm mellanrum (avståndet mellan en människas ögon) och rendera ut filmen från båda kamerorna. sen lägger man ihop klippen med aftereffects så man kan använda glasögonen! 0 Citera
Mannemoviemaker Postad 7 december 2005 Författare Postad 7 december 2005 [citat=Djungelsmurfen][citat=Lasse_laser]Kan man alltså rendera ut såna bilder från 3d-program? Har aldrig sett det i något program, så det hade varit intressant att testa.[/citat] om det inte finns någon sån funktion i 3d-programet man använder så är de ju bara att sätta två kameror bredvid varandra med ca 7 cm mellanrum (avståndet mellan en människas ögonen) och rendera ut filmen från båda kamerorna. sen lägger man ihop klippen med aftereffects så man kan använda glasögonen![/citat] om man inte har AE då? 0 Citera
Djungelsmurfen Postad 7 december 2005 Postad 7 december 2005 [citat=Mannemoviemaker][citat=Djungelsmurfen][citat=Lasse_laser]Kan man alltså rendera ut såna bilder från 3d-program? Har aldrig sett det i något program, så det hade varit intressant att testa.[/citat] om det inte finns någon sån funktion i 3d-programet man använder så är de ju bara att sätta två kameror bredvid varandra med ca 7 cm mellanrum (avståndet mellan en människas ögonen) och rendera ut filmen från båda kamerorna. sen lägger man ihop klippen med aftereffects så man kan använda glasögonen![/citat] om man inte har AE då?[/citat] då får man antingen skaffa AE eller leta efter nått annat program som har den funktionen ;) 0 Citera
Scratty Postad 7 december 2005 Postad 7 december 2005 Då använder man VirtualDub, tillsammans med avisynth: http://web.onetel.net.uk/~gedburnell/3dvideo.htm både VirtualDub och avisynth har öppen källkod = gratis. (har dock ej provat just avisynth). 0 Citera
Mannemoviemaker Postad 8 december 2005 Författare Postad 8 december 2005 [citat=Scratty]Då använder man VirtualDub, tillsammans med avisynth: http://web.onetel.net.uk/~gedburnell/3dvideo.htm både VirtualDub och avisynth har öppen källkod = gratis. (har dock ej provat just avisynth).[/citat] give me a link ;) 0 Citera
vilcans Postad 8 december 2005 Postad 8 december 2005 För att göra 3D-film som går att visa på en TV så måste du ha glasögon med olika färger på höger och vänster öga (grönt och rött är vanligast). På 3D-biografer använder man istället polariserande glas och två projektorer istället. Alltså kan du nog inte använda dina lisebergsglasögon för att göra något på video, utan du behöver röd/gröna glasögon. 0 Citera
Fsson Postad 9 december 2005 Postad 9 december 2005 Tjena! After effects har ett filter för just den funktionen 3d glasses heter den. Mvh Fredrik 0 Citera
Nixxon Postad 10 december 2005 Postad 10 december 2005 Jag hittade det där filtret "3d glasses" nu men undrar hur man gör med den ? Ska man ha 2 klipp eller 1? har sökt på adobe aftereffects hjälp men där står det ingenting. Skulle bli glad om nån kunde ge mig lite "basics" i den effecten :P 0 Citera
Djungelsmurfen Postad 10 december 2005 Postad 10 december 2005 [citat=Nixxon]Jag hittade det där filtret "3d glasses" nu men undrar hur man gör med den ? Ska man ha 2 klipp eller 1? har sökt på adobe aftereffects hjälp men där står det ingenting. Skulle bli glad om nån kunde ge mig lite "basics" i den effecten :P[/citat] du behöver två klipp som är exakt likadana förrutom att kameran ska ha varit ca. 7 cm. bredvid där den var när första klippet filmades. så man kan säga att du måste ha två kamerar precis bredvid varandra när du filmar om du inte har en kamera med två linser som är speicalbyggd för att göra sånna här filmer. (se bifogad bild) om det är en 3d-animation du ska använda glasögonen till behövs det ju iof inte två kameror, då är det ju bara att rendera ut samma klipp två gånger fast med kameran lite mer åt ena hållet i den ena! sen är det viktigt att man sätter rätt färg på rätt klipp (gör man fel får man vända på glasögonen) 0 Citera
Fsson Postad 11 december 2005 Postad 11 december 2005 Hej igen! Som jag fattar det så behöver du bara ett film klipp och sedan sköter AE resten sen kan du ju alltid göra en massa inställningar som vanligt. Totaltraining har med det här filtret på en av sina instruktionsfilmer kolla efter den om du vill veta mer! Mvh Fredrik 0 Citera
Scratty Postad 11 december 2005 Postad 11 december 2005 En annan grej man kan göra är att ha två bilder (med samma kamerauppsättning som för 3d glasögon) bredvid varandra i filmen och så skelar man lite grann (samma teknik som för stereogram, kallas crossed-eye viewing). Funkar iaf rätt bra för statiska bilder, vet ej huruvida väl det funkar i film. http://en.wikipedia.org/wiki/Stereoscopy 0 Citera
Djungelsmurfen Postad 11 december 2005 Postad 11 december 2005 [citat=Fsson]Hej igen! Som jag fattar det så behöver du bara ett film klipp och sedan sköter AE resten sen kan du ju alltid göra en massa inställningar som vanligt. Totaltraining har med det här filtret på en av sina instruktionsfilmer kolla efter den om du vill veta mer! Mvh Fredrik[/citat] då har du tyvär fattat fel! 3d-glasögon ska göra att man ser filmen i stereo, dvs. på samma sätt som en människa ser verkligheten. en människa har två ögon som sitter en bit ifrån varandra. detta gör att vi kan uppfatta avståndet mellan olika föremål. en kamera har bara en lins, vilket gör att den bara fångar upp en tvådimensionel bild utan något djup alls. den röda sidan av glasögonen ska dölja det som som är filmat med den högra kameran för vänster öga och den blå/gröna sidan av glasögonen ska dölja det som är filmat med vänster kamera för höger öga. skulle man använda samma klipp till båda sidorna/färgerna så skulle det bli exakt samma sak som att titta på en vanlig film förutom att man får massa onödigt rött och blått i bilden! 0 Citera
filmfreak Postad 8 februari 2006 Postad 8 februari 2006 Är lite interesserad av den här effekten, är det nån som vet var i stockholmsområdet som man kan köpa sånna här glasögon?? 0 Citera
Mr.Man Postad 9 februari 2006 Postad 9 februari 2006 [citat=filmfreak]Är lite interesserad av den här effekten, är det nån som vet var i stockholmsområdet som man kan köpa sånna här glasögon??[/citat] Filmen shrek 3d har nåra par glasögon med, annars finns det böcker att köpa med glasögon till, en barnbok om dinusaurier vet jag finns. 0 Citera
sound_front Postad 9 februari 2006 Postad 9 februari 2006 glasögon är väll inte problem att fixa? gör egna annars... bara köpa färgad plast film! hur svårt är det? 0 Citera
Mannemoviemaker Postad 9 februari 2006 Författare Postad 9 februari 2006 ska väll vara rätt nyans om jag inte har fel? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.