Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallà!

Har en antagligen dum fràga här, angènde super 8; innebär "reversal film", exempelvis kodaks nya 64kt, att man kan, efter att man har framkallt sin kasset och överfört till dator, använda en gàng till som en MiniDV kasset?

Vore ju toppen! Sà mkt billigare än att behöva springa och köpa nya kasseter varje gàng man filmar ngt... :)

Mycket tacksam för svar...

//Yonis

Posted

nej detta går aldrig med film, då det är en kemikalie (eller flera) som är känsliga fför ljus och ändrar struktis då de utsätts för ljus, så när du framkallar filmen så öåter du de ämnen som blivit exponerade reagera på ett sätt och de andra på ett annat...

kort sagt nej

Edit: hahahahahahahaaha jag upptäkte att jag skrivit struktis istället för struktur

hohoh

Posted

Hej!

Jag tror reversal film betyder att man kan spela upp filmen direkt efter frammkallning. Det vill säga att den är gjord för att spelas upp precis som om du köpt en videofilm. Du behöver inte göra något mer.

Det är vad jag tror att det betyder.

Kort sagt kan man väl säga att det betyder spelfilm.

Posted

Tack som fasen för svaren, fast jag är **** besviken pà att det inte fungerar... för det blir alltför dyrt att köpa en massa nya 3 minuters rullar för 250:- hela tiden...

Där gick mina super-8 drömmar upp i rök...

//Yonis