Rabies Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 Man kan ju lägga på effekter i z-djup i rtf-filer i AE men kan man på nåt sätt måla eget z-djup som man kan i shake och combustion? 0 Quote
Munthe Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 [citat=Rabies]Man kan ju lägga på effekter i z-djup i rtf-filer i AE men kan man på nåt sätt måla eget z-djup som man kan i shake och combustion?[/citat] RPF. Hur menar du "måla eget z-djup"? Z buffer är ju information i en fil. AE klarar redan en del grejer genom sitt 3D-system. Som kameraoskärpa. 0 Quote
Munthe Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 [citat=ymmit]Fråga bara: Vad är z-djup...?[/citat] X är bredd. Y är höjd. Z är djup i en bildfil. 0 Quote
Djungelsmurfen Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 [citat=Rabies]Man kan ju lägga på effekter i z-djup i rtf-filer i AE men kan man på nåt sätt måla eget z-djup som man kan i shake och combustion?[/citat] fatta inte riktigt hur du mena med att måla z-djup men det går i alla fall att använda 3d till lite olika saker i AE. kan tyvär inte hjälpa dig så mycket mer eftersom jag inte fattade riktigt vad du är ute efter [citat=ymmit]Fråga bara: Vad är z-djup...?[/citat] 3d! Z, X och Y är de tre dimensionerna. om du håller på med 2d-grafik så använder du bara Y och X (höjd-/sidled) 3d består ju av en tredje dimension, djupled (som betecknas med Z) EDIT: jaha, där ser man... Munthe hade visst redan hunnit skriva i stort sett samma sak :l 0 Quote
Rabies Posted December 1, 2005 Author Posted December 1, 2005 man kan "måla" med hjälp utav gråskala där det som är vitt är i förgrunden och det som är svart är längst bak på så sätt kan man placera objekt bakom andra objekt i filmat material och stillbilder utan att behöva maska 0 Quote
Jawo Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 [citat=Rabies]man kan "måla" med hjälp utav gråskala där det som är vitt är i förgrunden och det som är svart är längst bak på så sätt kan man placera objekt bakom andra objekt i filmat material och stillbilder utan att behöva maska[/citat] Är förövrigt en mycket bra funktion i combustion. 0 Quote
walfridson Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 inget problem. bara måla med paint tool. sen ha det som källlager för vanligt compound blur - inte DOF i 3d effects. Duger inte den blurren finns det nån plug, minns inte vad den heter som gör det finare än z dof i AE. Den funkar med både inbakad z kanal och egen. edit lenscare 0 Quote
Rabies Posted December 1, 2005 Author Posted December 1, 2005 okey men funkar det med annat än med blur och DOF? jag vill ju kunna lägga lager bakom vissa delar 0 Quote
walfridson Posted December 2, 2005 Posted December 2, 2005 Du menar som depth matte? För att få den effekten får du nog köra din målade zbild som alpha och "styra" den med tex levels. 0 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.