Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag vill ha era synpunkter på hur man enklast lägger till en logos i ett videoklipp. så att bara logon syns någonstans på klippet. Logos är ju i grunden alltid en epsfil. Nyfiken på tips.

Posted

[citat=mjg]Jag gör targa-filer med alfa-kanal på 32 bitar - lägger logon där den ska vara - resten är transparent.[/citat]

Jag öppnar ett nytt dok i rgb sen skapar ny kanal, då kan man välja maskerade eller inte, kan du beskriva hur jag lägger till en logo när jag gör en targafil som jag sedan vill lägga in över ett klipp.

Posted

ok jag har för mig att photoshop stödjer alfa-kanal

jag vet inte riktigt hur man gör men prova öppna ett dokument i 765*576 pixlar eller vad det nu är och gör bakgrunden till alfa sen kan du välk lägg ain din logo och exportera i psp dokument och importera det i premiere, och lägga den på det översta videospåret, fast jag är inte säker

Posted

mzreklam: varför skapar du en ny kanal? Och var ligger egentligen problemet? Om du sitter med PS är det ju knappast knepigt att skapa bilder med transparenta områden.

Exportera bara loggan i ett format som stödjer alpha (targa, ping, psd...) och som även stöds av filmredigeringsprogrammet. Sedan är det bara att importera och lägga ovanpå.

Att loggan från början är i eps-format spelar ingen roll med tanke på att PS ändå rastrerar den då den importeras.

Hela uppgiften känns busenkel, så jag kanske har missat något?

/Jakob