mzreklam Posted November 23, 2005 Posted November 23, 2005 Jag vill ha era synpunkter på hur man enklast lägger till en logos i ett videoklipp. så att bara logon syns någonstans på klippet. Logos är ju i grunden alltid en epsfil. Nyfiken på tips. 0 Quote
mjg Posted November 23, 2005 Posted November 23, 2005 Jag gör targa-filer med alfa-kanal på 32 bitar - lägger logon där den ska vara - resten är transparent. 0 Quote
mzreklam Posted November 24, 2005 Author Posted November 24, 2005 [citat=mjg]Jag gör targa-filer med alfa-kanal på 32 bitar - lägger logon där den ska vara - resten är transparent.[/citat] Jag öppnar ett nytt dok i rgb sen skapar ny kanal, då kan man välja maskerade eller inte, kan du beskriva hur jag lägger till en logo när jag gör en targafil som jag sedan vill lägga in över ett klipp. 0 Quote
mzreklam Posted November 28, 2005 Author Posted November 28, 2005 [citat=wääuu]i vilket program då?[/citat] Jag gör alla bilder i photoshop, vill veta hur jag lägger till en logo enklast över ett klipp. 0 Quote
wääuu Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 ok jag har för mig att photoshop stödjer alfa-kanal jag vet inte riktigt hur man gör men prova öppna ett dokument i 765*576 pixlar eller vad det nu är och gör bakgrunden till alfa sen kan du välk lägg ain din logo och exportera i psp dokument och importera det i premiere, och lägga den på det översta videospåret, fast jag är inte säker 0 Quote
jbergman Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 mzreklam: varför skapar du en ny kanal? Och var ligger egentligen problemet? Om du sitter med PS är det ju knappast knepigt att skapa bilder med transparenta områden. Exportera bara loggan i ett format som stödjer alpha (targa, ping, psd...) och som även stöds av filmredigeringsprogrammet. Sedan är det bara att importera och lägga ovanpå. Att loggan från början är i eps-format spelar ingen roll med tanke på att PS ändå rastrerar den då den importeras. Hela uppgiften känns busenkel, så jag kanske har missat något? /Jakob 0 Quote
Recommended Posts