Gå till innehåll

Idé till film


KurtCobain

Recommended Posts

Hejsan alla igen efter ett tag av hårt arbete.

Nu har jag en ny idé på gång.

Jag har på några veckor sett ett dussin skräckfilmer eftersom en kompis tycker om dem väldigt mycket. När jag tittade i söndags på en film som hette Wrong Turn fick jag en tanke: Alla skräckisar är ju i princip samma sak.

Det är en grupp människor som blir jagade av monster, mördare lr diverse andra galningar och de flesta i gruppen dör tills på slutet så överlever oftast en lr 2 som dödar lr besegrar den/det onda.

 

Så jag tänkte hur man skulle kunna göra en ny annorlunda typ av skräckfilm och efter ett tag fick jag en idé: man behöver inte hitta på nåt att göra film om. det finns så mycket i världen man skulle kunna filma för att göra en skräckis.Droger, gängvåld och liknande skulle man kunna göra en riktig spelfilm om och försöka berätta för allämenheten vad som egentligen pågår.

Tror ni idéen skulle hålla som film?

 

Tack på förhand // Vazze

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=KurtCobain]

Så jag tänkte hur man skulle kunna göra en ny annorlunda typ av skräckfilm och efter ett tag fick jag en idé: man behöver inte hitta på nåt att göra film om. det finns så mycket i världen man skulle kunna filma för att göra en skräckis.Droger, gängvåld och liknande skulle man kunna göra en riktig spelfilm om och försöka berätta för allämenheten vad som egentligen pågår.

Tror ni idéen skulle hålla som film?

 

Tack på förhand // Vazze[/citat]

 

 

 

Den skulle nog kunna hålla om film, gott och väl.

Och visst är det skrämmande hur dagens samhälle ser ut idag.

Men hur ska du få det att klassas som genren Skräck?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det jag menade med mitt inlägg var att jag sett alla möjliga benämningar för "spännande" filmer, och inte så sällan är det olika på olika utgåvor och om det är på tv så har dom en egen bedömning... så jag undrade vad som egentligen skulle krävas för att den skulle klassas som skräck, som Adam88 nämnde.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är rädd för att även om tanken är god så funkar det inte.

För även om du lyckas med konsten att porträttera ett gängbråk som ett skräckfilm så skulle det ju bli att en grupp människor skulle bli jagade eller förföljda av ett annat gäng, och på så sätt skulle det bygga på samma princip som en "standard" skräckfilm.

 

Den enda annorlunda "skräckfilmen" som jag har sätt skulle i så fall vara "Zonen". Jag vill inte avsljöa filmen om det är någon som är intresserad av sovjetisk filmkonst, men det är i varje fall ingen monster/psykopat som jagar en grupp tills endast ett fåtal överlever.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Maxi] Den enda annorlunda "skräckfilmen" som jag har sätt skulle i så fall vara "Zonen". Jag vill inte avsljöa filmen om det är någon som är intresserad av sovjetisk filmkonst, men det är i varje fall ingen monster/psykopat som jagar en grupp tills endast ett fåtal överlever.[/citat]

 

Är det "Stalker" du menar eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA][citat=Maxi] Den enda annorlunda "skräckfilmen" som jag har sätt skulle i så fall vara "Zonen". Jag vill inte avsljöa filmen om det är någon som är intresserad av sovjetisk filmkonst, men det är i varje fall ingen monster/psykopat som jagar en grupp tills endast ett fåtal överlever.[/citat]

 

Är det "Stalker" du menar eller?[/citat]

 

 

 

Skrev han inte att den hette "Zonen"? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=Adam88][citat=TDA][citat=Maxi] Den enda annorlunda "skräckfilmen" som jag har sätt skulle i så fall vara "Zonen". Jag vill inte avsljöa filmen om det är någon som är intresserad av sovjetisk filmkonst, men det är i varje fall ingen monster/psykopat som jagar en grupp tills endast ett fåtal överlever.[/citat]

 

Är det "Stalker" du menar eller?[/citat]

 

 

 

Skrev han inte att den hette "Zonen"? ;)[/citat]

 

 

Heh, sorry, ni har rätt. Om jag hade förmågan att koncentrera mig så hade jag ju givetvis också skrivigt Andrei Tarkovskys Stalker.

Aja det listade ni ju ut ganska fort i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=KurtCobain]fick jag en tanke: Alla skräckisar är ju i princip samma sak.[/citat]

 

Vaknade du igår? Det är en genre helt enkelt. Om du vill göra en originell skräckfilm så gör det. Det finns sådana också.

 

[citat=KurtCobain]Droger, gängvåld och liknande skulle man kunna göra en riktig spelfilm om och försöka berätta för allämenheten vad som egentligen pågår.

[/citat]

 

Men du måste fortfarande bygga upp en struktur som blir intressant, annars kan du göra en dokumentär. En film måste handla om någonting och ha konflikter, karaktärer och dyl, (regler som självklart går att bryta) så tittaren fångas.

När du säger att man borde försöka "berätta för allmänheten vad som egentligen pågår" låter det som att du tror att ingen någonsin gjort det. Det är väl vanligt att man har ett budskap och en verklighetsskildring? Vi människor är dessutom ganska upplysta om vad som pågår ute i världen och utan en fängslande story berörs vi inte av gängbråk och knarklangning mer än när vi hör om det på nyheterna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...