Gå till innehåll

Finalcutkursen


T-kock

Recommended Posts

Jag var också där. 13-15. Jag såg ut ungefär som på min bild, fast utan glasögonen. :P

 

Jag blev förtjust i FCP, det känns inte som ett så stort steg från Premiere. Den finess jag blev mest förtjust i var att man kunde animera speed med keyframes, det kan man inte i Premiere, alltså så att man får en acceleration eller inbromsning.

Lite bättre möjligheter till color correction än i Premiere också. Tummen upp!

 

Saknade högerklick och scroll dock. :)

 

Datorerna var mäkta tysta, var ju bara projektorfläkten som väsnades lite. Vad var det? 10 datorer? Och ingen av dem gav något märkbart ljud ifrån sig. Fantastiskt. Jag vill ha Mac.

 

Blev rätt sugen på kursen också, de har ju en hel del roligt att erbjuda. Synd bara att den kostar så förbaskat. Jag måste se över ekonomin och se om det är värt det. :)

 

Btw, tur att videokameran inte fanns där. Jag hade nog dregglat sönder tangentbordet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=T-kock]Får tacka så mycket för kursen. Lärde mig att allt är inte avid som glimmar. Lär dock inte byta iofs, två timmar med en helvetesmus med bara en enda knapp räcker och blir över för en livstid :P

 

Vilka fler var där?[/citat]

 

Jisses! Varför körde ni med enknappsmus??? Så knasigt...vrickat... Alla jag känner kör tvåknapps till Mac sen ett decennium sen.

 

Jo FCP rockar :-D

Länk till kommentar
Share on other sites

Kostar 77500:- stycket, med undantag för musikutbildningen som kostar 22500:-. Jag ville ha råd med både audio engineering och film making, det är 155000:-. Lägg sedan ett studielån på detta. Jag vill inte spendera resten av mitt liv på att betala tillbaka sånna lån. :)

 

Det var riktigt jobbigt att köra enknappsmus i FCP. Blev mycket fram och tillbaka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ni som funderar på att gå en utbildning; vad är det ni letar efter och väntar er av en utbildning?

 

Sjäv är jag ju för "gammal" och har gjort lite för mycket för att söka en grundläggande utbildning nu men när jag var i er ålder letade jag med ljus och lykta bland utbildningar och hittade aldrig någonting som kändes rätt utan jobbade mig in i branschen istället. Men jag är nyfiken på vad det är ni letar efter.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag gick en 1 veckas kurs med Avid på Mac (Quadra!) i mitten av 90-talet - jag hade dock petat hemma med programmet så jag lärde mig endast några nya rutiner. På den tiden redigerade man i lågupplöst och tog ut en EDL (klipplista) när man var klar. Denna tog man till BetaCam-online och satte ihop allt från tejperna - eller till Filmteknik som klippte filmen efter en lista med fot-angivelser.. Petade också lite med Premiere på en Quadra något år senare - men det var online som gällde till inte allt för länge sen.

 

Jag är alltså i princip autodidakt - detta gäller allt jag håller på med (musik, grafik, video). Jag tror inte alls man behöver gå någon dyr kurs för att lära sig klippa video på en dator - jag är inte speciellt smart och jag tycker att det är intuitivt och logiskt "enkelt" - enklare än många andra verktyg för datorer tycker jag (jag tycker t.ex. Quark och InDesign - layout - är svårare).

 

Om dom inte ens har musar med dubbelknappar vet jag uppriktigt sagt inte hur seriösa dom egentligen är. Jag är skeptisk.

 

Förresten...85 000 spänn!!! Hur lång ÄR kursen? Två terminer?! Två år?! Nå - inte behöver man plugga längre än typ 2 veckor för att lära sig FCP. Behöver man ett år så kanske man inte ska bli redigerare? Det finns ju andra jobb inom filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Zamboni]Det var ett väldigt tjat om tvåknappsmus, det är ju bara att trycka ned ctrl+klick så är det samma sak.

Funkar för mig, känner inget oerhört behov att motionera långfingret också.[/citat]

 

Mus? Det finns ju tangentkommandon. Mus är trams ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Ni som funderar på att gå en utbildning; vad är det ni letar efter och väntar er av en utbildning?[/citat]Jag tror faktiskt att jag redan kan mycket av vad jag skulle lära mig på en utbildning av den sorten, så för den skull är det inte värt så mycket pengar. Men, det jag inte får genom att självlära mig är ett betyg som visar vad jag kan. Sorgligt nog så behöver man ju något slags bevis på vad man kan när man ska söka jobb, oftast i form av fina betyg. Så är det väl nu antar jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...