Jump to content

Nybörjare med sitt livs idé =)

Cjwk

Recommended Posts

Jag har en idé till en film som jag skulle vilja få ner på ett någorlunda välskrivet manus så småningom.

De frågor jag har är:

1. Har ni några bra tips hur jag sätter igång? jag har liksom bara en väldigt grov idé, vet knappt vad som ska hända... finns det ett bra sätt att skriva något så jag får ihop det till en hel-film-idé? hur gör ni?

2. Hur lång tid ska man lägga ner på ett manus ungefär, hur många sidor (ca) kan det bli, och vad är det viktigaste att tänka på när jag skriver ett manus?

(vet att det finns kanon guider på sidan, men jag skulle vilja höra hur ni gör och vad som är viktigast/nästan onödigt att lägga tid på)

MVH Jacob, tacksam för svar :)

Befinner mig i samma sits som dig. Dock håller jag på med att skriva en bok först. Just det man ska tänka på är väl att 1 sida på papper är 1 minut på film. Så du får nog skriva en sisådär 120 sidor.

Har väl ingen större koll, men jag frågade samma sak som dig för ett tag sedan. Alla hänvisade till voodofilms filmskola och den är faktiskt bra. Läs där*

[citat=Cjwk]...vet att det finns kanon guider på sidan...[/citat]

1. Läs guiderna. De är bra. Finns inte så mycket att tillägga.

2. Ta dig tid att skriva grovskissen så länge du behöver och var självkritisk. Håller berättelsen vatten? Följer berättelsen den dramaturgiska modellen? Gå till punkt 1.

Det viktigaste att tänka på är att film är visuellt. Skriv inte kameraanvisningar, skriv inte bara dialog (arnars blir det radioteater). Skriv inte beskrivningar som inte kan visas på bild, tex "Mannen är nyskilld". Gå inte vilse i detaljer.

Skriv, skriv , skriv, läs på allt om dramaturgi, skriv mer... :) Men något som jag tror fler kanske skulle tänka på är att kontakta en utbildad dramaturg. När du har en historia som du tycker håller låt dramaturgen läsa den, sen kan du börja skriva om igen. :)

Tack för alla svar =) börjar få lite sug att sätta mig och skriva ner en synopsis till och börja med. Skönt att få lite råd av vanare manusskrivare...

Jag tänkte att jag skriver lite varje dag och siktar på att kunna ha den färdig till sommaren då det är som bäst att spela in (enligt mej och idén)

Nu ska jag ta mej tid till filmskolan här på sidan som jag bara skuggat igenom innan.

Tackar igen :)

Normalt för en manusförfattare som är relativt duktig är att ett manus tar ungefär ett år att skriva klart, sen kan det tillkomma ytterligare omskrivningar. Visst finns det skillnader, någon har fått färdigt ett manus och dessutom sålt det på drygt 3 veckor. Scream manuset tror jag. Andra har filat på manus i 20 års tid.

Men vad jag kan tipsa om generellt oavsett hur snabb du är att när en version är klar, så lägg det åt sidan. Vänta tre-fyra veckor innan du börjar gå igenom för nästa version, och repetera inför nästa omskrivning efter det.

Första versionen på manus bör man sällan låta folk beskåda, för de brukar vara så grovt urhuggna att det bara avskräcker folk för framtida samarbete.

Såhär gör jag: Skriver ner min ide i novellform, dvs skriver som en berättelse på några sidor med alla vändningar osv. Sen så är det bara sätta igång och skriva, skriva, skriva. Ändå om det verkar vara skit så skriv på, det finns alltid något man kan använda. Sen så låter du folk läsa och komma med synpunkter, helst folk inom branschen som vet vad som funkar och hur ett bra manus ska se ut. Sen så går man hem igen och skriver om. Låter fler läsa. Skriver om, låter fler läsa....till slut på en version 7-8 börjar manuset få bra form. Jag brukar jobba mycket med att låta mina karaktärer leda berättelsen och det är flera som jobbar på detta sätt. Sen så finns det lite knep man kan använda för att föstärka sitt manus, dvs. dramaturgiska knep. Läs en massa böcker om dramaturgi men se det som redskap och inte någon mall som du ska följa. Har plöjt genom riktigt mycket litteratur som behandlar hur man strukturerar sin berättelse och hur dramaturgi fungerar och det har hjälpt mig oehört mycket. Det lyfter ens manus på en helt annan nivå när man har lärt sig att analysera varför man har saker och ting i sitt manus. Jag har en person som är manusförfattare och jobbar med det proffesionellt som jag pitchar mina manus med. Det är stor skillnad att låta polare läsa ett manus och ett proffs. Jag har bara skrivit kortfilmsmanus hitills men jobbar på en långfilm just nu. Planerar på att bli klar med den till nästa sommar men vi får se. Jag råder dig att inte tänka på sidorna utan att tänka på att strukturera upp en tight berättelse. Det är lätt hänt att man bestämmer att man ska göra en film på 10 min och sen ser 10 sidor som max för denna berättelse. Det är i och för sig en utmaning att begränsa sig och se vad man kan berätta med lite om du förstår vad jag menar. Aja lycka till och skriv på men glöm inte att analysera också, det är minst lika viktigt. :)