von_fantasy Posted November 15, 2005 Posted November 15, 2005 Hejsan Jag har en Sony DCR HC22E PAL videokamera och vill föra över filmen på bandet till datorn. Vilket program ska jag använda? Provade med ett program som jag fick med men blidkvaliten var grymt dålig och tog upp 8gb (60min) på hårddisken. Använder mig av USB 2.0 (kanske det som är problemet?) Tack för hjälp på förhand 0 Quote
T-kock Posted November 15, 2005 Posted November 15, 2005 Jag tror det är kameran (alternativt ljuset vid inspelning osv.) och inte programmet du använder för överbandningen som är problemet. 0 Quote
sound_front Posted November 15, 2005 Posted November 15, 2005 Svårt att säga nått om ljussättningen som "T-kock" nämner! Vet ju inte vad du har filmat! FW ska du använda och ingenting annat! DET är problemet! 0 Quote
jmalmsten Posted November 15, 2005 Posted November 15, 2005 Definiera grymt dålig kvalitet, så att vi vet att det inte rör sig om taskig inspelning... USB2 har jag ingen erfarenhet med, FireWire aka I-Link aka IEEE1394 aka eldsnöre är ju standarden, även om jag ser fler och fler lågbudgetkameror som har USB2 (jag tror det sitter en i min kamera men jag har ingen port som pallar), är det DVström du får från USB2? Är videon komprimerad som något annat än DV? 0 Quote
von_fantasy Posted November 16, 2005 Author Posted November 16, 2005 tror videon blir komprimerad till avi eller något liknande. Videon ser bra ut på en vanlig tv apparat (Kamera länkad till tvns av) 0 Quote
DanyaelX Posted November 16, 2005 Posted November 16, 2005 Du sa 8Gb vid 60min, det är 2,2mb/sekund vilket är lite mindre än 3,5mb/sekund som är "rå" DV om jag minns rätt (finns andra som kan det bättre än mig, men DV är iaf minst 3mb per sek) Om siffrorna stämmer så kan jag tänka mig att det är komprimerat. Men bara för att det är komprimerat behöver inte betyda att det är dålig kvalitet. Typiska kompressions artefakter är tydliga matris mönster, stora fält som inte är graderade i färg övergångarna utan man ser tydliga gränser från en nyans till en annan. Kan vara så enkelat att du inte har ljusatt på rätt sätt. Det är oftare användaren som gör fel än kameran. Kameror och alla andra digitala prylar gör bara vad användare säger till den att göra, så i 8 fall av 10 är det användar fel i min erfarenhet. Och avi är visserligen ett komprimerat format, men man kan även lägga okomprimerad data i det, det kallas om jag minns rätt för DV-AVI och använde DV komprimeringen, för DV komprimerar sinsignal nämligen (4:2:2 om jag inte är helt ute och cyklar). Min poäng är att bara för att det är en avi fil betyder itne att den är komprimerad. kör G-spot på den så får du reda på vad det igentligen är. Ladda upp ett litet 10mb klipp så kan vi säga mer om vad som är fel. C. 0 Quote
DanyaelX Posted November 16, 2005 Posted November 16, 2005 om du har tittat på TVn så ska du komma ihåg att den har inte samma färgåtergivning och upplösning som din bildskärm på datorn. och det går inte att jämföra analoga format med digitala. Har du använt en liten DIN kontakt med flera små pinnar så är det Super Video utgången du har tittat på, och är det en liten gul (oftast gul) kontakt i RCA format som ser ut så här ungefär (o) så är det en komposit utgång och då har man slagit ihopa signalerna till en och det är ett format som påverkar bildkvalitetn till det negativa då de olika singnalerna påverkar varandra. komposit brukar bli suddigare och färgerna blir inte lika klara som vi S-video. Som sagt, du kan inte jämför eldtråden eller USB med de andra analoga formaten, då de digitala har ett inbyggd CRC system som gör att ingen information ska förstöras. de analoga formaten är en vågform som kan påverkas av elektromagnetiska fält. 0 Quote
wääuu Posted November 16, 2005 Posted November 16, 2005 programmet? kolla på t.ex moviemaker hur kass blir inte den upplösningen. har du testatmed annat program eller att ändraa inställningarna i det? 0 Quote
Alexander J.D Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Hej! När det gäller överföring via USB 2.0 Compostivideosignal till din dator så kan du använda enklare program. Ifall du har Moviemaker 2.0 (gratisprogram) på din dator så kan du ansluta kameran till datorn och gå in på moviemaker sidan och trycka på "fånga video". Du kan sätta kameran på uppspelningsläge där du vill börja föra över. tryck på startknappen i moviemaker och sedan på uppspelning på kameran och det som visas i kamerans sökare visas i inspelningsrutan på moviemaker. Sedan är det bara att spara klippet som filmfil och arbeta vidare i kanske något mer proffessionellt program. //Alexander 0 Quote
mzreklam Posted December 6, 2005 Posted December 6, 2005 Jag själv kär imac med imovie och final cut, det fungerar enkelt, det är bara att sätta i firewirekabeln och starta imovie så kommer filmen, sen är det bara att börja redigera. Tror ditt problem kan bero på usb vilket inte låter lika tryggt som firewire, men när det gäller pc borde det väl funka med nåt enklare program med usb, filmkvalieten beror säkert på din inspelning och skärmens kalibrering m.m. 0 Quote
von_fantasy Posted December 8, 2005 Author Posted December 8, 2005 Här har jag laddat upp lite av filmen: http://rapidshare.de/files/8826673/igf0000.avi.html 0 Quote
Recommended Posts