Astral Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 Hej igen! Jag har luftad detta ämne tidigare. Jag måste dock ta upp problemet igen, eftersom jag inte fått någon bukt med det. Ska försöka förklara så ingående som möjligt. Jag gjorde en text i photoshop ( 720 x 576 600dpi) Med ett typsnitt jag lade mot en svart bakgrund, med röda glödande kanter Tog sedan in den i After effects. Använde keyframes för att ändra skalan, så att det ser ut som att texten åker mot kameran och sedan försvinner. När jag sedan går till momentet make movie (Render settings DV-settings Output module Microsoft DV Pal 48khz) så blir slutfilmen i rutten kvalité. Texten blir pixlig och eländig. Testade att göra samma "animation" med min bild i Adobe premiere Pro. När jag sedan renderade ut den som en film, hade jag inställningarna. Microsoft AVI, compressor None. Kvalitén blev nu helt perfekt. Gjorde en till rendering med inställningarna Microsoft DV AVI compressor None. Nu blev kvalitén lika dålig som AE versionen. Varför gör jag det inte lätt för mig och nöjer mig med premiereversionen?? Jo! Därför att jag ska lägga en massa annat på den slutgiltiga texten. Exempelvis rörlig glöd och ett spotlightlager. Min gissning är att kvalitén blivit lika bra i AE som i Premiere om jag skulle kunna göra samma inställningar ( Microsoft AVI, Compressor none) Enda problemet är att jag inte kan göra det. Finns inte en enda inställning i mitt AE 6.5 pro där jag kan välja att få ut klippet i Microsoft AVI. Hur ska jag lösa mitt lilla problem?? / Peter 0 Quote
Munthe Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 Du har redan skrivit svaret själv. Och det är därför du aldrig stöter på människor som jobbar med motion graphics som levererar på DV (om dom inte absolut måste). Normalt sätt arbetar man med okomprimerade format (eller nära på) som Digibeta när man levererar grafik. DV är så hårt komprimerat att detaljer och saker som texter direkt visar formatets svaga sidor. Så länge du vill ha ut filmen på DV och inte har hårdvara för Digibeta (och en Digibetaspelare) kommer det bli svårt att göra bra texter. Man har inget att välja på. Det går inte att får ut en "none"fil på en DV tape. Det är ju däremot möjligt att jobba med grafiken okomprimerat och sedan aldrig gå tillbaka till band utan direkt komprimera till något tittningsformat som använder algorithmer som filtrerar bilden på ett annat sätt för att kunna visa text bättre. DV i sig har inga sådana filter eftersom det är ett bandformat. 0 Quote
jbergman Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 Astral: Du kan visst exportera okomprimerad AVI från AE. Börja med att låta bli "make movie" och använd "add to render que" istället. /Jakob 0 Quote
jmalmsten Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 min gissning är att det är för att du gjort texten i photoshop, och när man zoomar på pixelbaserade bilder så blir det pixligt, även om du har försökt förhindra detta genom att ha riktigt hög dpi(600 istället för skärmens 72)... för att eliminera problemet helt så bör du göra texten i ett vektorbaserat program som Illustrator eller Flash... då kan du zooma hur mycket du vill men ändå få rena fina linjer... Du skrev också att du försökte med premiere, då antar jag att du använde adobe title, som också är vektorbaserat... hoppas det hjälpte... 0 Quote
Astral Posted November 10, 2005 Author Posted November 10, 2005 [citat=jbergman]Astral: Du kan visst exportera okomprimerad AVI från AE. Börja med att låta bli "make movie" och använd "add to render que" istället. /Jakob[/citat] Jag hittar inte det under add to render que?? Det ser precis ut som när jag går till make movie "fliken" 0 Quote
Fox Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 [citat=Munthe]Du har redan skrivit svaret själv. Och det är därför du aldrig stöter på människor som jobbar med motion graphics som levererar på DV (om dom inte absolut måste). Normalt sätt arbetar man med okomprimerade format (eller nära på) som Digibeta när man levererar grafik. DV är så hårt komprimerat att detaljer och saker som texter direkt visar formatets svaga sidor. Så länge du vill ha ut filmen på DV och inte har hårdvara för Digibeta (och en Digibetaspelare) kommer det bli svårt att göra bra texter. Man har inget att välja på. Det går inte att får ut en "none"fil på en DV tape. Det är ju däremot möjligt att jobba med grafiken okomprimerat och sedan aldrig gå tillbaka till band utan direkt komprimera till något tittningsformat som använder algorithmer som filtrerar bilden på ett annat sätt för att kunna visa text bättre. DV i sig har inga sådana filter eftersom det är ett bandformat.[/citat] Har jag helt fel om jag påstår att DV-steam är välldigt okomprimerat? Vi har ialla fall använt det i våran film för att rendera bitar från filmen till AE och tillbaka igen utan några synliga skönhetsproblem. Är dock inte så rutinerad bland codecs.. 0 Quote
jbergman Posted November 11, 2005 Posted November 11, 2005 Astral: På fliken har du "Render Settings" och "Output Module". Om du väljer "Best Settings" respektive "Lossless", så bör du rimligen inte ha några problem. Jag kanske förvirrade dig med kommentaren om "Make Movie", som hade funkat lika bra. Jag tänkte nog på något annat... /Jakob 0 Quote
Munthe Posted November 11, 2005 Posted November 11, 2005 [citat=Fox]Har jag helt fel om jag påstår att DV-steam är välldigt okomprimerat?[/citat] "DV stream" eller DV25 är komprimerat 5:1 i 4:2:0 och strömmen väger bara 3,6 MB/sek. Okomprimerad video ligger mellan 30-40 MB/sec i 1:1 och normalt är det 4:2:2 sampling. Om du inte får några synbara fel har du troligtvis en trasig monitor. 0 Quote
Astral Posted November 12, 2005 Author Posted November 12, 2005 [citat=jbergman]Astral: På fliken har du "Render Settings" och "Output Module". Om du väljer "Best Settings" respektive "Lossless", så bör du rimligen inte ha några problem. Jag kanske förvirrade dig med kommentaren om "Make Movie", som hade funkat lika bra. Jag tänkte nog på något annat... /Jakob[/citat] Det går inte att rendera ut den i det formatet utan att ändra i det efteråt. Lossless/ best settings ligger på 29.97 fps och har en ström på 100 megabyte i sekunden. Jag måste ha 25fps o.s.v 0 Quote
jbergman Posted November 12, 2005 Posted November 12, 2005 Astral: Om du klickar på Best Settings så ställer du ju in fps, eller hur? Att du lyckas få 29,97 fps får mig att tro att din comp är inställd på det, men så vill du ju inte ha det. I övrigt så förstår jag inte vad du menar. Var strömmen för stor? Vill du köra okomprimerat eller inte? Exportera som huffyuv eller någon annan förlustfri codec om du tycker att det tar för stor plats, men jag misstänker att det inte är det som är problemet. Men 100 MB/s? Det låter lite väl mycket... Hur blev filen du exporterade från PP? /Jakob 0 Quote
sound_front Posted November 12, 2005 Posted November 12, 2005 Som redan nämts så blir det inte bättre med DV! Men du kan ju använda dig av en större bild! 720 x 576 600dpi, onödigt hög dpi kanske, men helt klart större bild om du ska zooma i den! Haha DV okomperimerat! vilekn dröm... Eller mardröm kanske? hehehe 0 Quote
jbergman Posted November 12, 2005 Posted November 12, 2005 Jag måste bara få inflika: varför snackas det över huvud taget om dpi? Det är ju inte direkt så att bilden skall tryckas på papper, eller hur? Så varför pratet om tryck-/utskriftsupplösning? /Jakob - konfys 0 Quote
jmalmsten Posted November 13, 2005 Posted November 13, 2005 det har du fan rätt i... det blir en väldans liten bild om man kör med 600 dpi... Varför inte köra vektor??? 0 Quote
Astral Posted November 13, 2005 Author Posted November 13, 2005 [citat=jbergman]Astral: Om du klickar på Best Settings så ställer du ju in fps, eller hur? Att du lyckas få 29,97 fps får mig att tro att din comp är inställd på det, men så vill du ju inte ha det. I övrigt så förstår jag inte vad du menar. Var strömmen för stor? Vill du köra okomprimerat eller inte? Exportera som huffyuv eller någon annan förlustfri codec om du tycker att det tar för stor plats, men jag misstänker att det inte är det som är problemet. Men 100 MB/s? Det låter lite väl mycket... Hur blev filen du exporterade från PP? /Jakob[/citat] Jag har nu fixat mitt lilla problem, men det var ganska lång väg att gå! Filen jag exporterade från Premiere blev jättebra i slutändan. Jag exporterade den först som lossless från AE ( Då hackar den som attans), tog in den i Premiere. Gjorde om den till AVI utan codec och exporterade ut den *pust* =) Resultatet blev nu helt i stil med vad jag var ute efter Jag har diskuterat detta tidigare i ett annat inlägg. Fick då till svar att strömen från AE vid Lossless skulle vara 100 megabyte i sekunden? Det låter också väldigt stort enligt mig. För att svara på en annan av dina frågor, så hade jag ställt in Compsettings på 720 x 576 och 25 fps Filen fick ändå en framerate på 29.97 ( Lossless, best settings) 0 Quote
Munthe Posted November 13, 2005 Posted November 13, 2005 [citat=jbergman]Jag måste bara få inflika: varför snackas det över huvud taget om dpi? Det är ju inte direkt så att bilden skall tryckas på papper, eller hur? Så varför pratet om tryck-/utskriftsupplösning? /Jakob - konfys[/citat] Exakt. All video är 72 dpi. 0 Quote
Astral Posted November 13, 2005 Author Posted November 13, 2005 [citat=Munthe][citat=jbergman]Jag måste bara få inflika: varför snackas det över huvud taget om dpi? Det är ju inte direkt så att bilden skall tryckas på papper, eller hur? Så varför pratet om tryck-/utskriftsupplösning? /Jakob - konfys[/citat] Exakt. All video är 72 dpi.[/citat] Man lär sig någonting nytt varje dag =) Det hade jag inte den blekaste aning om 0 Quote
Fox Posted November 14, 2005 Posted November 14, 2005 [citat=Munthe][citat=Fox]Har jag helt fel om jag påstår att DV-steam är välldigt okomprimerat?[/citat] "DV stream" eller DV25 är komprimerat 5:1 i 4:2:0 och strömmen väger bara 3,6 MB/sek. Okomprimerad video ligger mellan 30-40 MB/sec i 1:1 och normalt är det 4:2:2 sampling. Om du inte får några synbara fel har du troligtvis en trasig monitor.[/citat] Ah, så rätt så, nu var jag ute och cyklade -_- ang, monitorn så är de kanske inte bäst i världen heller <.> 0 Quote
Ivan Posted March 27, 2006 Posted March 27, 2006 okej jag fattar noll... Se här ´http://www.filelodge.com/files/room15/364749/nuskavise.avi Detta är en snabb text som jag gjorde i AE och kolla in vilken dålig kvalite...så kan ja få ett enkelt svar vad ja kan göra för att undvika detta och för att kunna lägga in det i Premire. 0 Quote
Ivan Posted March 27, 2006 Posted March 27, 2006 http://www.filelodge.com/files/room15/364749/nuskavise.avi sorry 0 Quote
Rogge Posted March 28, 2006 Posted March 28, 2006 [citat=Ivan]okej jag fattar noll... Detta är en snabb text som jag gjorde i AE och kolla in vilken dålig kvalite...så kan ja få ett enkelt svar vad ja kan göra för att undvika detta och för att kunna lägga in det i Premire.[/citat] Själv tycker jag textmöjligheterna i AE är fantastiskt bra, med hög kvalitet och oändliga möjligheter när det gäller animerad text, mm, mm. Håller man sig till dessa regler så kommer texterna att se bra ut: Great titles with the DV Codec AE's text kan man dessutom förstora i det oändliga utan någon som helst kvalitetsförlust i form av taggiga kanter. Jag exporterade alltid text som QuickTime Animation, med eller utan alpha beroende på vad det är för text och ev bakgrund. I Adobe Production Studio använder jag Dynamic Link så nu behöver jag inte ens tänka på att rendera ut några titlar jag gör i AE som skall in i PPro, nu tar jag in compositionerna från AE direkt till PPro. 0 Quote
Recommended Posts