Norbert Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 Råkade titta lite på Äntligen Hemma idag. Är det någon som vet vad Äntligen Hemma filmas på för kameror? Är det Betacam eller Digibeta eller nåt liknande? Jag upptäckte nämligen att bilden har en rejäl dos av det där snygga "släpet" eller "ryckigheten" som film har. 0 Quote
krockis Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 kör nog en kamera som kan filma progressivt, kan tänkas fetare dvcams med ordentliga ccds sen så anväder nästan alla reportage och sånna program sig av kort skärpedjup, visar denna effekt 20 ggr varje minut får jag en känsla av ibland när man kollar på svt. 0 Quote
Norbert Posted November 10, 2005 Author Posted November 10, 2005 Ah, trodde inte att man hade budget till dvcams på sånna program. Trodde dvcam används mer för långfilmer i sverige. Angående progressiv filmning på DV, en DVX100 eller en XL2 har ju progressive scan, men själva rörelsen ser fortfarande väldigt mycket "video" ut. Det går fortfarande för flytande. Så vad är det isåfall för skillnad på progressive scan på miniDV och dvcam egentligen? Av de klipp jag har sett på internet från en DVX100 eller en XL2 så blir det liksom ingen markant skillnad alls när man slår på progressive scan. Det är lustigt, men det känns som att alla skådespelarprestationer faktiskt blir mer trovärdiga när bilden rycker som den gör vid progressive scan. Dock inte på DVX100 eller XL2. 0 Quote
jmalmsten Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 liknande fråga: på musikhögskolan i pite så får vi låna sony pd150p där jag hittade en funktion i menyerna som benämns Prog.scan, överlycklig blev jag och slog på den... men till min förvåning så började bilden då rycka ofantligt, som när jag animerat i 8fps(!) på billigare kameror. Jag är medveten om att progressiv scan halverar pals 50 delbilder till 25 helbilder... men det kan ju inte vara så här ryckigt... eller inbillar jag mig bara? 0 Quote
krockis Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 [citat=Norbert]Ah, trodde inte att man hade budget till dvcams på sånna program. Trodde dvcam används mer för långfilmer i sverige. Angående progressiv filmning på DV, en DVX100 eller en XL2 har ju progressive scan, men själva rörelsen ser fortfarande väldigt mycket "video" ut. Det går fortfarande för flytande. Så vad är det isåfall för skillnad på progressive scan på miniDV och dvcam egentligen? Av de klipp jag har sett på internet från en DVX100 eller en XL2 så blir det liksom ingen markant skillnad alls när man slår på progressive scan. Det är lustigt, men det känns som att alla skådespelarprestationer faktiskt blir mer trovärdiga när bilden rycker som den gör vid progressive scan. Dock inte på DVX100 eller XL2.[/citat] DVX100 med E på slutet, dvs PAL versionen klarar inte av att spela in progressivt, det gör däremot den amerikanska versionen av samma kamera. Som jag förstår det så är det väl bara IMX och HDCAM och vissa dyrare DVCAM som klarar av detta. Ja kan ha fel om "Äntligen Hemma" kameror..:) EDIT: PD 150 klarar inte av att spela in progressivt. 0 Quote
sound_front Posted November 11, 2005 Posted November 11, 2005 [citat=krockis][citat=Norbert]Ah, trodde inte att man hade budget till dvcams på sånna program. Trodde dvcam används mer för långfilmer i sverige. Angående progressiv filmning på DV, en DVX100 eller en XL2 har ju progressive scan, men själva rörelsen ser fortfarande väldigt mycket "video" ut. Det går fortfarande för flytande. Så vad är det isåfall för skillnad på progressive scan på miniDV och dvcam egentligen? Av de klipp jag har sett på internet från en DVX100 eller en XL2 så blir det liksom ingen markant skillnad alls när man slår på progressive scan. Det är lustigt, men det känns som att alla skådespelarprestationer faktiskt blir mer trovärdiga när bilden rycker som den gör vid progressive scan. Dock inte på DVX100 eller XL2.[/citat] DVX100 med E på slutet, dvs PAL versionen klarar inte av att spela in progressivt, det gör däremot den amerikanska versionen av samma kamera. Som jag förstår det så är det väl bara IMX och HDCAM och vissa dyrare DVCAM som klarar av detta. Ja kan ha fel om "Äntligen Hemma" kameror..:) EDIT: PD 150 klarar inte av att spela in progressivt.[/citat] Hej. Vet inte hur XM,2an fungerar när det gäller progressiv slutare, antar att det sätter samman fälten i efterhand? DVX100 klarar 25p i PAL versionen! Sony PD-170 klarar progressiv slutare! men inte i full upplösning! PD-150 borde fungera precis likadant! Hackigt blir det! Men ökar du slutartiden på exempelvis PD-170 så blir det ju bättre! Spelade in en kortfilm tisdags med en PD-170 (50p) och 25p på vissa scener! Fungerar alldeles utmärkt! ska lägga upp klipp där jag testade få ut lite "film look" ur den kameran! DVCAM ??? Långfilmer??? VA? Använder DVCAM i skolan! Och TV gör det halatiden på fält! Fins ingen skilnad på progressiv scan när det gäller MiniDV & DVCAM! två olika digitalaformat som liknar varandra VÄLDIGT mycket! Det handlar om kameran inte vilket videoformat! 0 Quote
krockis Posted November 11, 2005 Posted November 11, 2005 [citat=sound_front] DVCAM ??? Långfilmer??? VA? Använder DVCAM i skolan! Och TV gör det halatiden på fält! Fins ingen skilnad på progressiv scan när det gäller MiniDV & DVCAM! två olika digitalaformat som liknar varandra VÄLDIGT mycket! Det handlar om kameran inte vilket videoformat![/citat] Ja finns massor av långfilmer(Idioterna, Festen, Jalla! Jalla! och en massa andra) som är inspelade med DVCAM. Von trier spelar nästan in allt digitalt, fast numer med HDCAM. 0 Quote
jmalmsten Posted November 11, 2005 Posted November 11, 2005 [citat=sound_front] Hej. Vet inte hur XM,2an fungerar när det gäller progressiv slutare, antar att det sätter samman fälten i efterhand? DVX100 klarar 25p i PAL versionen! Sony PD-170 klarar progressiv slutare! men inte i full upplösning! PD-150 borde fungera precis likadant! Hackigt blir det! Men ökar du slutartiden på exempelvis PD-170 så blir det ju bättre! Spelade in en kortfilm tisdags med en PD-170 (50p) och 25p på vissa scener! Fungerar alldeles utmärkt! ska lägga upp klipp där jag testade få ut lite "film look" ur den kameran! [/citat] inte i full upplösning? blir upplösningen mindre än hälften så är det ju inte bättre än vanlig deinterlacing??? 50p?! 24p,25p,30p,50i och 60i har jag hört talas om... men 50p låter väl mycket, då borde den rimligtvis ha en interlaceläge på 100i(!)... Sätter samman fälten i efterhand? blir inte det som vanlig interlace då motivet fortfarande hinner ändra sig mellan fältupptagningarna??? 0 Quote
Norbert Posted November 12, 2005 Author Posted November 12, 2005 Det jag är förbryllad över är att DVX100 och XL2 påstår sig ha progressive scan. PAL-versionerna av dessa kameror har väl 25p, right? Det blir fortfarande inte snyggt när man slår på progressive scan på dessa. I alla fall att dömma av alla klipp och kortfilmer jag har sett på internet. Varför blir progressive scan så mycket snyggare på en DVCAM t.ex om det inte är någon skillnad? [citat=jmalmsten]men till min förvåning så började bilden då rycka ofantligt, som när jag animerat i 8fps(!) på billigare kameror.[/citat]Säker på att den inte har 8p? :) 0 Quote
sound_front Posted November 12, 2005 Posted November 12, 2005 Okey... Jo jag vet att formatet DVCAM används & har används innom lång film, Men att "dvcam används mer för långfilmer i sverige" tyckte jag lät lite roligt/märkligt! DVCAM är/var inte riktat direkt till långfilms produktioner precis! även om det har förekomit en del! (innom film pratar jag om då, inte TV) Ett lågupplöst format som går att blåsa upp på 35mm, precis som vanlig DV. Formatet är ju "desamma" kanske ska nämnas om folk har missat det! Ursäktar för min felskrivning! (använde 25 & (50) slutare) Bilderna på bandet sparas i 25p antar jag dom är sparade som det vid imorten iallafall. Jag tycker bilderna på DVX100,an är väldigt trevliga för att vara vanlig dödlig DV! progressiva slutaren ger fin fina bilder tycker jag! (Nobert) du måste förstå att det kvittar om du sparar dit material på DV, DVCAM (same shit) DIGIBETA HDV eller DVCPRO, kamerans CCD måste palla ta fulla bilder å klara det snabbt! har INGET med vilket media du spelar in på sålänge mediat bara klarar av att spara alla data! 0 Quote
Norbert Posted November 13, 2005 Author Posted November 13, 2005 Håller med om att en DVX100 producerar en sjuhelsikes trevlig bild, men jag tycker ändå att rörelsen inte ser sådär ryckig ut som den gör på t. ex Äntligen Hemma. [citat=sound_font]har INGET med vilket media du spelar in på sålänge mediat bara klarar av att spara alla data![/citat]Vet, jag pratade om kamerorna och deras egenskaper, inte formatet. 0 Quote
mjg Posted November 13, 2005 Posted November 13, 2005 Både NTSC och PAL-versionen av DVX100 fixar progressivt. Även en del amerikaner köper PAL-versionen därför att 50 lätt droppas till 25 - medans 60 (NTSC) inte så lätt dropas. Droppar man till 30 så blir det ingen "filmkänsla" (för många bilder per sekund). NTSC-versionen väljer då att droppa till 24 som är den äkta filmfrekvensen - med man blir då tvungen att trixa en hel del med - t.o.m. slänga information. Det är "renare" med PAL's dropping - men det är alltså en bild för mycket per sekund för att helt rakt lägga över på celluloid. Bandhasligheten och bildhuvudets rotationshastighet är ju dock konstant - om man vill att tejpen ska kunna spelas upp på andra maskiner så micklar man inte med detta: DV är DV. Alltså - på bandet är frekvensen fortfarande 50, men man lägger varje bild två gånger efter varandra. PAL är PAL och det kan vi inte heller göra något åt. Det är en mycket trevlig kamera att jobba med. Man kan ha väldigt roligt...bara man är konsekvent och gör det definiva valet redan innan första scenen och sen håller fast vid det hela vägen. 0 Quote
Astral Posted November 13, 2005 Posted November 13, 2005 [citat=sound_front]Okey... Jo jag vet att formatet DVCAM används & har används innom lång film, Men att "dvcam används mer för långfilmer i sverige" tyckte jag lät lite roligt/märkligt! DVCAM är/var inte riktat direkt till långfilms produktioner precis! även om det har förekomit en del! (innom film pratar jag om då, inte TV) Ett lågupplöst format som går att blåsa upp på 35mm, precis som vanlig DV. Formatet är ju "desamma" kanske ska nämnas om folk har missat det! Ursäktar för min felskrivning! (använde 25 & (50) slutare) Bilderna på bandet sparas i 25p antar jag dom är sparade som det vid imorten iallafall. Jag tycker bilderna på DVX100,an är väldigt trevliga för att vara vanlig dödlig DV! progressiva slutaren ger fin fina bilder tycker jag! (Nobert) du måste förstå att det kvittar om du sparar dit material på DV, DVCAM (same shit) DIGIBETA HDV eller DVCPRO, kamerans CCD måste palla ta fulla bilder å klara det snabbt! har INGET med vilket media du spelar in på sålänge mediat bara klarar av att spara alla data![/citat] Kan svara på din fråga om DVCAM och långfilmer. När jag jobbade som fotograf på Västnytt använde vi oss av DVC-pro 25. Drama och långfilmsavdelningen körde mest på DVC-pro 50 0 Quote
Astral Posted November 13, 2005 Posted November 13, 2005 [citat=jmalmsten]liknande fråga: på musikhögskolan i pite så får vi låna sony pd150p där jag hittade en funktion i menyerna som benämns Prog.scan, överlycklig blev jag och slog på den... men till min förvåning så började bilden då rycka ofantligt, som när jag animerat i 8fps(!) på billigare kameror. Jag är medveten om att progressiv scan halverar pals 50 delbilder till 25 helbilder... men det kan ju inte vara så här ryckigt... eller inbillar jag mig bara?[/citat] Jag har för mig att PD 150´s progressive scan funktion bara är till för att underlätta när man ska plocka ut stillbilder. Tror att den är avsevärt förbättrad på PD 170 0 Quote
sound_front Posted November 13, 2005 Posted November 13, 2005 [citat=Astral][citat=jmalmsten]liknande fråga: på musikhögskolan i pite så får vi låna sony pd150p där jag hittade en funktion i menyerna som benämns Prog.scan, överlycklig blev jag och slog på den... men till min förvåning så började bilden då rycka ofantligt, som när jag animerat i 8fps(!) på billigare kameror. Jag är medveten om att progressiv scan halverar pals 50 delbilder till 25 helbilder... men det kan ju inte vara så här ryckigt... eller inbillar jag mig bara?[/citat] Jag har för mig att PD 150´s progressive scan funktion bara är till för att underlätta när man ska plocka ut stillbilder. Tror att den är avsevärt förbättrad på PD 170[/citat] Mycketmöjligt! (att den skulle vara bättre på 170,in) Men inget dom skriver ut på papperna under vad som har förbättrats! mäst ljudet! Har inte gämfört bilderna men de ska jag ta och göra! 0 Quote
jmalmsten Posted November 13, 2005 Posted November 13, 2005 en knasig grej är att jag inte lyckats hitta 150'n på sonys hemsida när jag letade efter produktblad och fakta... inte 170'n heller för den delen... 0 Quote
sound_front Posted November 14, 2005 Posted November 14, 2005 [citat=jmalmsten]en knasig grej är att jag inte lyckats hitta 150'n på sonys hemsida när jag letade efter produktblad och fakta... inte 170'n heller för den delen...[/citat] 150,n tillverkas inte längre så det är inte så konstigt! 170 har du här! http://bssc.sel.sony.com/BroadcastandBusiness/DisplayResource?m=0&sm=0&p=2&sp=11&id=71950&d=10000 Vassego! =) 0 Quote
jmalmsten Posted November 14, 2005 Posted November 14, 2005 Kattarrr som min kamrat så finurligt skulle ha sagt... :) det där sa mig oändligt mycket mer än den lilla lathunden vi fick... där det bland annat stod att man justerade bildhastigheten med slutarinställningen... O.o tackar 0 Quote
Alexander J.D Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 Hej! Jag tror dem använder BetaCam i Äntligen hemma. Jag har också lagt märke till mycket fin komprimering... 0 Quote
Recommended Posts