Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

går det att göra musikvideo på en vanlig dv-kamera? ( jag är med på att det inte ser ut som film!) men jag förstår inte riktigt hur man gör med ljudet.

typ en person sjunger playback..mimar. sen kör man in det i datorn?

och så ljudet..kör man in för sig på något vis och sen synkas det eller...?

och hur gör man för att synka det i ett enkelt redigeringsprogram..?

någon som kan förklara det på ett begripligt sätt?

vänligen

anders nilsson

Postad

det vanligaste är att man skiter i att spela in ljudet på plats, stäng av micken och efter synka filmen med munnrörelserna till en ljudfil i wave. Lite pilligt men det går.

Ska du spela in live framträdande så kan du ju prata med ljudkillen om han har en utgång som du kan koppla in en MD eller DATbandspelare till. Men då får du se till att ha en bandspelare med XLR om du ska låna kabel av honom. det bästa är om du har allt med dig. då blir ljudkillen lycklig över att han inte behöver dalta med saker som inte ingår i hans arbetsuppgift, och mer benägen att hjälpa dig få en bra inspelning.

Utan XLR går det med, men blir lite knepigare efter som 3.5mm teleplugg inte är en industristandard som används proffesionellt och då kan det bli problem att plugga in dina prylar med ljudutrustningen.

En annan lösning är att spela in med egen mick antingen på kameran eller på boom.

Hur du än gör så måste du eftersynka vid videoredigeringen ändå för du måste kunna klippa i videomaterialet, men ljudet ska ju inte klippas med videosekvenserna utan ska vara konstant. Så det blir pilligt hur du än gör.

Finns säkert lite tutorials på nätet om hur du får till bra sync.

Lycka till

Chris

Postad

Du kan även höra med ljudteknikern (om det är ett live framträdande) om de spelar in själva och om du ISF kunde få en kopia till musikvideon du gör åt bandet. Insinuera att det kan vara värt en öl elller två, det brukar uppsakattas...

Chris

Postad

[citat=DanyaelX]det vanligaste är att man skiter i att spela in ljudet på plats, stäng av micken och efter synka filmen med munnrörelserna till en ljudfil i wave. Lite pilligt men det går.

Ska du spela in live framträdande så kan du ju prata med ljudkillen om han har en utgång som du kan koppla in en MD eller DATbandspelare till. Men då får du se till att ha en bandspelare med XLR om du ska låna kabel av honom. det bästa är om du har allt med dig. då blir ljudkillen lycklig över att han inte behöver dalta med saker som inte ingår i hans arbetsuppgift, och mer benägen att hjälpa dig få en bra inspelning.

Utan XLR går det med, men blir lite knepigare efter som 3.5mm teleplugg inte är en industristandard som används proffesionellt och då kan det bli problem att plugga in dina prylar med ljudutrustningen.

En annan lösning är att spela in med egen mick antingen på kameran eller på boom.

Hur du än gör så måste du eftersynka vid videoredigeringen ändå för du måste kunna klippa i videomaterialet, men ljudet ska ju inte klippas med videosekvenserna utan ska vara konstant. Så det blir pilligt hur du än gör.

Finns säkert lite tutorials på nätet om hur du får till bra sync.

Lycka till

Chris[/citat]

Det är dessvärre lite för proffsigt för att jag skall få något grepp om hur jag skall gå till väga.. Ljudkille= finns inte!! Wave=?? Utgång att koppla Md eller Dat? = Fattar inget... Utgång på vad?

Jag tänkte göra ett första stapplande försök att få ihop något, det behöver/kan absolut inte vara på en proffsig nivå. Det kommer väl med tiden!

Men, som sagt, tack så mycket ändå för ditt svar!!

Vänligen

Anders nilsson

Postad

Naturligtvis måste du ju börja med att lägga in ljudfilen i redigeringsprogrammet. För det är ju musiken som så att säga ska styra filmen. Sedan får du sitta och pilla in dina mimade bilder så att det passar ihop med musiken. När allt är bra får du väl lov att trixa med bilden så att det ser ut som film, vad nu du och andra menar med det.

• 4 veckor senare...
Postad

[citat=anders10]går det att göra musikvideo på en vanlig dv-kamera? ( jag är med på att det inte ser ut som film!) men jag förstår inte riktigt hur man gör med ljudet.

typ en person sjunger playback..mimar. sen kör man in det i datorn?

och så ljudet..kör man in för sig på något vis och sen synkas det eller...?

och hur gör man för att synka det i ett enkelt redigeringsprogram..?

någon som kan förklara det på ett begripligt sätt?

vänligen

anders nilsson[/citat]

Låt miken vara på när du filmar. Då kan du busenkelt lägga in- & utmarkörer "i takt" med slaskljudet. Virvelkaggen t.ex. blir din filmklappa. Sen kan du flytta in/utmarkörerna hur du vill när klippet väl ligger i synk. på tidslinjen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...