Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Teaser "Hellpaddlers (1.05)

(Här är det meningen att mina bilder ska ligga men jag fattar inte "..med IMG-taggen..)

Format: mpg1

Längd: 1.05 minuter

Storlek: 15 MB

http://steelmountain.stahlenberg.se/teaser/Hellpaddlers-teaser2.mpg

Det här är alltså en kort teaser på en sport/dokumentärfilm jag filmat och redigerat. Teasern är väldigt enkel gjord och jag har inte lagt ner så mycket tid på den då jag gjorde den direkt efter en hel helg av fardigställande av hela filmen. Vad jag använt för verktyg ser man i min signatur.

Jag vill gärna höra vad ni tycker ris som ros!

teaser1.jpg

teaser2.jpg

teaser3.jpg

Postad

Det är lite trixigt att göra en teaser på en "dokumentär", men jag tykte du har fått till ett hyfsat resultat.

Saker som jag tycker var lite mindre bra, var den att du har använt väldigt tråkigt bildsnitt på dom flesta bilderna. Släng gärna in lite mer närbilder och höj klipptempot.

Effekten med bilden som ligger i en anna bild kan i tanke var bra, men det brukar sällan funka. Själva så skulle jag vara konsekvent och ta bort den grejen, den känns som den inte passar in.

Texten på slutet var väldigt svår att se, bättre kör som en vanlig infadning. Ett tips är inte leka för mycket med effekter.

Postad

Tack för ditt svar och jag suger åt mig tipsen!

Jag hade förmodligen använt mig av mer närbilder och höjt tempot mellan klippen om jag orkat lägga ner mer tid. Jag hade ju som sagt suttit med själva filmen hela helgen och var rätt så sliten vid det laget. Men jag ville få klar en teaser till beställarna av filmen eftersom dom önskat ett smakprov av den.

Texten på slutet blev inte som det såg ut vid redigeringen, då såg man texten och effekten var inte lika framhävd. Men det är sånt jag tar lärdom av.

Fler tyckare? :)

Postad

Jag höll på att tycka att varför göra en teaser på en dokumentärfilm, men så såg jag att beställarna ville ha ett smakprov.

Jag håller nog med Kenjin om det mesta. Men undrar också hur pass bra blir en dokumentär om man är klar på en helg? Brukar själv kunna sitta och fila på detaljer i veckor. Och dokumentärer brukar vara knepiga att få ordning på. Man har ju i regel inte särskilt mycket till manus att gå efter. Det är mest bara erfarenhet som gäller.

Du skriver bl.a. "....om jag orkat lägga ner mer tid." Släpp för fasen inte ifrån dig en film bara för att du inte orkar göra den färdig!!!

Postad

Jag gjorde klar den på en helg men hade arbetat med den i över en månad.

Och det här med att "orken att lägga ner mer tid" gällde bara teasern, inte filmen. Helst av allt skulle jag ju vilja ha synpunkter på filmen men det skulle bli tok för stort att lägga ut.

Filmen innehåller även intervjuscener som är filmade efter ett "tänk" eller manus.

Om vi lägger fokus på redigeringen av teasern och inte själva innehållet.

Hur flyter det, vad kunde jag gjort för att förbättra? Effekter osv.

Jag vill ju såklart bli bättre och behöver tips och råd! :)

Postad

[citat=arvid]OK! Jag förstår! Nu ska jag vara tyst![/citat]

Nej för all del var inte det!

Du ska ge mig nyttiga tips och ovärdeliga råd.

Sen en och annan dissning får väl oxå klämmas in om du absolut måste... :)

Jag är intresserad hur ni andra skulle gjort det med samma musik och material.

Alltså om man tar mitt klipp och bollar om det efter eget tänk.

Någon som orkar ge sig på det?

Postad

Jaha! Nå, om man kikar på hur proffsen gör en teaser så är det väl snabba klipp som gäller och ett häftigt virrvarr av hela filmen och som åskådare blir man alldeles yr i mössan och tycker att jäklar va' häftigt bra film.

Så ser man hela filmen och tycker att det här var då en riktig skitfilm.

Alltså det här med film är inte alltid så lätt.

Hoppas i alla fall att dina uppdragsgivare blir nöjda.

Postad

okej, ska vara ärlig. luktar riktigt mkt video om bilden, platt, tråkig och skit på linsen. men det köper ja, det e ju en dokumentär hade dock färgkorrigerat lite så det ser lite bättre ut. texten i början och den inklippta bilden på han som klättrar ner luktar 80-tals informationsvideo. gillar inte det alls, gör det renare istället. enklare tysnitt osv. sen så tycker ja att fusk widescreen går bort i dokumentärer . aja bara mina åsikter annars så intressant ämne, stadig kamera osv. kör på och lycka till! :)

Postad

[citat=krockis]okej, ska vara ärlig. luktar riktigt mkt video om bilden, platt, tråkig och skit på linsen. men det köper ja, det e ju en dokumentär hade dock färgkorrigerat lite så det ser lite bättre ut. texten i början och den inklippta bilden på han som klättrar ner luktar 80-tals informationsvideo. gillar inte det alls, gör det renare istället. enklare tysnitt osv. sen så tycker ja att fusk widescreen går bort i dokumentärer . aja bara mina åsikter annars så intressant ämne, stadig kamera osv. kör på och lycka till! :)[/citat]

Det är ju det här jag vill höra!

På vilket sätt hade du färgkorrigerat det? För det är en sak jag tänkt på men vet inte riktigt vilka finsesser man ska använda osv.

Jo jag hade väl en del beslutsångest när jag skulle lägga dit letterboxen, men beställarna var inne på att dom ville ha det lite av en filmkänsla så det fick bli så. och jag är böjd att hålla med att det känns informationsvideo nu när du påpekar det. Tack för tyckandet, men gärna lite mera tips på tillvägagångssätt som t.ex. med färgkorrigeringen!

• 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...