Gå till innehåll

hur gör man riktig filmbomb?


pinto

Recommended Posts

hej jag har gjort en mineatyr av ett hus som jag nu ska spränga.

men problemen är nu att veta vad jag ska använda för sprängämne för att få det snyggt.

jag har hört att dom har något specielt medel när dom gör filmexplosioner och har någon nott bra tips på detta så vore det jätte sjyst om ni sa det.

Länk till kommentar
Share on other sites

glöm ej att försvaga huset innan,,, skulle bli lite pinsamt om det poffade till och inget hände med huset...;)

 

vajrar och liknande kan också vara att föredra för att förhöja effekten med att slita iväg modellpilar som står parkerade och sånt... men där sitter tajmingen väldigt tajt (om du inte kan filma 2 gånger)

Länk till kommentar
Share on other sites

okej, innan du börjar leka med propangas så vill jag säga detta

 

Gör det inte.

 

Det är inte värt att få 3:e gradens brännskador på kroppen för en liten filmsnutt. Killarna och Tjejerna som arbetar med pyroteknik är tränade och har licens av en anledning.

 

Om du nu måste spränga saker i luften, ha flera brandsläckare i närheten och ha inte nylonkläder på dig ha bomulls kläder då bomull inte brinner lika lätt som nylon.

 

Använd inte propan, detta är ju som sagt en gas och mycket explosiv och farlig. Ett annat sätt att få fina små explosioner som inte är lika farliga som med propan, är att ta ett par droppar bensin i en balong som du blåser upp med luft och har en elektrisk tändning till. Lättare att kontrollera, och se för GUDSKULL till att vara på behörigt avstånd (läs jävligt långt borta) eller bakom en skyddsvägg när du tänder på.

 

Personligen hade jag kollat på gulasidorna efter en pyrotekniker eller en pyrotekniskförening. Det finns en pyroteknisk studentförening i lund, och kan tänka mig att det finns liknande i Sthlm, Gtb och uppsala.

 

Har själv första hands erfarenhet av både gasexplosioner och bensinexplosioner som gått snett på gymnasiets kemilaborationer.

 

En olycka hände när läraren tog fel på syrgas uttaget och trycklufts uttaget. Snacka om stor eldlåga, han blev av med en ehldel hår på armarna och ett ögonbryn och blev chockad. Tursamt nog blev ingen skadad.

 

Engång skulle en annan lärare visa hur en explosionsmotor fungerade, så hon tog en gammal teburk droppade ett par droppar bensin i burken (som hade ett tändsift monterat på sidan) och kopplade på ström. Burken flög i taket och en lamparmatur flög ner i golvet.

 

för att citera Magic teh gathering:

"Fire is never a gentle master"

 

 

Chris Vighagen

Länk till kommentar
Share on other sites

"Ja, vi vill se en bild!" gogg

 

ja jag är inte färdig med det än utan har målningen och lägga på papp på taket kvar... skickar en bild på den när den är klar.

TAck för alla tips om sprängningen, vi värsta fall får jag spränha med en thunderking och lägga på eld i datna:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Sedan kan det vara bra att veta att all pyroteknik (oavsett vilken teknik man använder) är nogrant uträknade. Så ta kontakt med yrkes människor.

 

Men rent filmatiskt sett så finns det lite saker att tänka på. Med tanke på att scener som denhär bara kan filmas en gång så är det alltid bra att ha så många kameror som möjligt. Få har tillgång till höghastighets kameror men om detta alternativ finnes så är det att rekommendera. Explosioner i miniatyr rör sig som bekant mycket fortare än en stor explosion. Detsamma gäller eld i miniatyr. Många metoder har tagits fram för att få miniatyr eld att (brytas up) dvs att få flammorna att de mindre ut. Det billigaste alternativet är att blåsa på den. (detta användes i "Aliens" i scenerna med den brinnande bilen) Det finns även experiment med olika "bränslen" som brinner med olika intensitet. Jag kommer inte ihåg vad det heter just för tillfället men jag kan ta reda på det.

 

Men i övrigt så håller jag fullkomligt med DanyaelX angående säkerheten.

Länk till kommentar
Share on other sites

men ni tror inte det skulle gå att pruta in propan gas(Gasol) i en ballong eller nott liknande och sedan ha en stubin eller något tillden,.

eller att man tätar huset och fyller den me gasol och sen en long stubin?

 

men det kan ju gå snett och det är ju inte kul som ni säger att man får brännskader.

 

men vet ni vad Thunderking är = en sådant rör som skuter upp en kula som spränger, som är olaglig sedan länge tilbaka tror ni det kan gå?

Länk till kommentar
Share on other sites

förresten, thunderkingen, kom ihåg att min kusin laborerade med en sådan (ett under att det inte small för tidigt) hade du tänkt öppna upp den och joxa på så? då behöver du nog anlita folk om du håller hälsan kär... hade en klasskamrat i mellanstadiet som experimenterade med sånt också som brände sönder halva ansiktet...

 

Sen är det ju det att det finns så många olika typer av explosioner i filmer... exempelvis:

 

granater: säger poff och skakar ordentligt, gör skada med chockvågen, blir lite rök men väldigt minimal flamma enligt mig den mest effektfulla.

 

Napalmbomber: hollywood älskar dessa och det har gjorts till leda på grund av det, dessa bränner sönder sina offer istället för att trycka sönder/slita isär dom. Det är förvånansvärt vad många handgranater som i filmer fungerar som 500liters bränslebomber,,,

 

sen finns ju även atombomben och vätebomben: först strålar ljuset ut och bränner sönder offren och sedan kommer chockvågen och tar hand om det som överlevde... titta på gamla journalfilmer från provsprängningarna, man kan se hur husen bara skrynklas ihop och slungas iväg av kraften... that's pure power man! favoriten är ryska Tsaren (chockvågen åkte tre varv runt klotet(!)) titta bara på hur gigantisk det "svampmolnet" är...

 

så mitt råd är att inte bry dig allt för mycket om elden, konsentrera dig på att visa den explosiva kraften på allt runtomkring.

Länk till kommentar
Share on other sites

ok jag får se vad jag gör men tack för alla tipsen.

kanske ta ett tag innan jag får klart sprängningen och allt för dels ska jag måla den klart och så ska jag nog bygga upp me grenskren och lägga på bakrunder o de och kanske en mäniska men då moste jag fixa grennscreen:)

tack

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Läste denna tråd och måste bara tipsa om en variant jag kom på som inte alls är så farlig men ändå ger en riktigt cool effekt. Enda är att man måste ha resurserna!

 

Vi började med att bygga en minityr av logen vi skulle spränga. FAST! Vi byggde bara de delar som skulle sprängas detaljerade. Allt annat gjorde vi platt och svart. Sedan ställde vi upp ladan på en vagn och ställde oss bakom och skjöt med ett hagelgevär mot de saker som skulle srängas. Bakom modellen hade vi också satt en bluescreen. Vi skjöt 43 skott eftersom det var en stor modell. Med en liten kanske det räcker med ett. Sedan satte vi ihop alla dessa klipp så att hela väggen flög i luften sammtidigt.

 

Sedan gick vi ut mitt i natten och stälde den söndersprängda modellen mitt i ingenting, tände en liten eld i den och snabbt som fan slängde vi in... två uppklippna mjölkpaket med bensin!!!

 

Det foffar upp som fan och man får en fin fin sprängnings effekt. Grejen är att det måste vara en eld i modellen innan och att man slänger i bensinen istället för tvärtom. Bensinen sprider sig väldigt snabbt när man slänger den och fluger upp när den får kontakt med elden.

 

Och eftersom vi var ute när det var mörkt och vi hade målat alla andra delar av modellen svarta så syntes bara elden. Så sätter man dit en enkel lumakey eller ställer in add som blending mode i AE och lägger alla bilder över varandra. Och voila! Du har din explosion!

 

Självklart är det en liten risk men är allt väl inövat och planerat som vi hade det så går allt prima. Se bara till att du har filmat:

 

*Livefoto på huset du ska spränga.

*När du skljuter modellen

*Och när du spränger modellen.

 

Klart! Här är en bild på testsprängningen vi gjorde innan den riktiga. Detta är bara ett mjölkpaket!!!!

 

Kolla gärna våran hemsida http://www.crazypictures.se så kan ni se fler bilder på hur det gick till....

SUC50911-low.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Och tänk sedan på det svåraste av allt; bildhastigheten när du filmar en miniatyr. Det går inte att göra med vanliga DV-kameror så att det ser bra ut. 25fps gör att ditt hus ser ut exakt som det det är - en liten miniatyr. Vet ju inte hur stor din modell är men ju mindre den är ju snabbare behöver kameran rulla. Kolla på någon bakomfilm när dom spränger miniatyrer i Hollywood. Strax innan sprängningen börjar kamerorna tjuta extremt högt. Det är motorer som rullar bortåt 500fps. Det går att göra det digitalt men då behöver man specialkameror.

Länk till kommentar
Share on other sites

Begreppet "filmbomb" har ja aldrig hört förut. De är samma saker som en äkta bomb, som ensam filmare ska man aldrig göra sånt. Ett proffs behöver man som vet vad han gör.

 

Jag är själv inne i stunt-branschen och har i mitt Stunt-team folk som kan kroppsbrinningar och pyroteknik. Ja sysslar bara med STUNTS =D

 

Men lycka till. Om du vill göra en eld-explosion utan tryckvåg så kan du hälla bensin, tända eld och filma allt. Ta sen när elden rusar runt din modell och allt antänds i slow motion, lägg på ljud så får du en fin film-sprängning, perfekt för animationer... Kan funka på vanlig film, men ser helt ok ut på lerfilm tex.

 

Mvh: John

http://www.stunt-team.webb.se

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...