Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tja!!

Jag undrar om man kan filma personer som vanligt sedan lägger man dem i ett program. Efter det klipper man ut dem o lägger dem i en annan miljö??

Alltså utan den gröna bakgrunden. Hur o i viket program???

Önskar för ett detaljerat svar.

Posted

i bl.a. adobe aftereffects och chromanator kan du göra det genom att maska ut personerna (fungerar ungefär som att man ritar runt personen) och sen flyttar man fram lite i klippet och gör samma sak där. sen håller man på så till man har gjort hela klippet.

använder du aftereffects (eller något annat proffsprogram) så finns de även väldigt många andra avancerade funktioner för att göra det här på ett bra sätt

Posted

Det går både att göra i Premiere och After Effects, välj keying i effects menyn, och den keying stil som passar bäst. color key föredrar jag, sedan väljer du din gröna färg som du har på greenscreenen och bakgrunden försvinner, klart, nu kan du lägga in vilken bakgrund som helst.

Posted

[citat=Planit_in]Det går både att göra i Premiere och After Effects, välj keying i effects menyn, och den keying stil som passar bäst. color key föredrar jag, sedan väljer du din gröna färg som du har på greenscreenen och bakgrunden försvinner, klart, nu kan du lägga in vilken bakgrund som helst.[/citat]

om jag fattade frågan rätt så undrade han ju hur man fixar det UTAN en greenscreen

Posted

Det enda sätt jag känner till att göra detta på är vad som kallas rotoscoping, det vill säga att du maskar ut det du inte vill ha med i bilden manuellt. Detta innebär i princip att du för varje frame får rita en markering runt det du vill ha kvar (eller ha bort). Visserligen behöver man inte göra det på nytt för varje frame utan man tar hjälp av att programmet kan interpolera mellan frames och så får man gå igenom och titta och göra småmodifikationer där det behövs. Det är en mycket tidskrävande process och ingenting jag rekommenderar för längre klipp. Dessutom ganska svårt att få det bra. Det här bör väl fungera i alla fall i After Effects och Combustion. Läs manualen om hur man maskar eller efter en tutorial i rotoscoping på google kanske?

Posted

[citat=Djungelsmurfen][citat=Planit_in]Det går både att göra i Premiere och After Effects, välj keying i effects menyn, och den keying stil som passar bäst. color key föredrar jag, sedan väljer du din gröna färg som du har på greenscreenen och bakgrunden försvinner, klart, nu kan du lägga in vilken bakgrund som helst.[/citat]

om jag fattade frågan rätt så undrade han ju hur man fixar det UTAN en greenscreen[/citat]

Exakt! ^

|

|

Posted

Ahaa, okejj, då fattade jag lite fel, är så inne i filmensvärld :P

då äre ända att maska. o det blir jobbigt om man har ett objekt som rör sig. men tiden det tar får du igen, o det blir snyggt. Kämpa PÅ!