Gå till innehåll

om kortfilm


regnrock

Recommended Posts

hallå folks!

jag håller på med manus till min kortfilm/novellfilm/kalla det vad du vill/... den kommer landa på runt 35 minuter, ge och ta 5 minuter... eftersom jag planerar att faktiskt försöka få den inspelad har jag lite frågor som jag hoppas någon kunnig människa kan ge svar på...

 

egentligen kanske en ganska orelevant fråga, men hur funkar det med

för -och eftertexter. har man det över huvudtaget på en kortfilm? om ja, hur utförligt då? (om ni fattar vad jag menar... en kortfilm på fem minuter kan ju inte ha eftertexter som är längre än filmen... *tsss*) nämnar man de viktigaste och sedan buntar man ihop resten med "tack alla ni andra som medverkat. utan er hade det inte blivit någon film"..... bla bla....

 

om jag vill att min film ska ha ett färgschema som tex rädda menige ryans blå-bleka nyanser... är det något som jag inte behöver bry mig om förrän filmen är färdigklippt och man lämnar bort den till snubben som fixar färgerna? eller ska man kontakta denna "snubbe" redan innan/direkt efter inspelningen innan klippningen? (går detta under kategorin specialeffekter?)

 

samma fråga fast med musiken. ska kompositören vara involverad hela tiden eller räcker det att han får en färdigklippt version som han ska skriva till?

 

specialeffekter, som att fixa till en tråkig himmel (inga explosioner osv, utan bara sånna som egentligen inte ska märkas) hur funkar det? räcker det att den snubben (många snubbar...) får en färdigklippt version. jag vill även ha ljudeffekter, så samma fråga...

 

eftersom jag är väldigt grön på film *hosthost* men ändå inte tänker låta mig avskräckas, så kommer jag behöva en "högra hand" som kan vara med och fatta beslut om allt mellan himmel och jord som jag inte har en aning om (hjälp vid casting! vad ska det vara för typ av film/kamera, dittan och dattan) en erfaren person som vet hur det går till på en inspelningsplats och kan stötta mig helt enkelt redan från början (manus är uttarbetat) till att filmen är helt klar.. jag vet ju så att säga egentligen ingenting utom hur min film ska se ut när den är klar. hur jag kommer dit har jag ingen aning om! ;)

frågan är alltså, hur ska jag benämna denna personen när jag söker efter han/hon senare? medregissör? andreregissör? handyman? vad ska jag skriva för att folk ska förstå vad det är jag söker?

 

om min film spelas in sommaren -06 säger vi, hur länge får jag då skicka in den till festivaler där man bara tar emot nytt material. gäller det året ut, eller ett år utifrån när filmen gjordes?

 

ojoj, detta blev väldigt mycket snack, hoppas någon orkar läsa och besvara! jag lär säkert komma på mer frågor så småning om, men detta får duga så länge! tack för hjälpen i förhand!!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

okej, dina frågor behandlar allt inom film. ett tips är att läsa filmskolan här och surfa runt på forumet så kan du får svar på alternativ och möjligheter. färger: beror på kameran och ljuset, en del kan göras i efterarbete men är råmaterialet kasst så får du kasst resutat ut. sök efter en fotograf hade jag gjort, de är hemma på det mesta inom film. casting: sök folk på filmcafe.nu...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis]okej, dina frågor behandlar allt inom film. ett tips är att läsa filmskolan här och surfa runt på forumet så kan du får svar på alternativ och möjligheter. färger: beror på kameran och ljuset, en del kan göras i efterarbete men är råmaterialet kasst så får du kasst resutat ut. sök efter en fotograf hade jag gjort, de är hemma på det mesta inom film. casting: sök folk på filmcafe.nu...[/citat]

självklart har jag läst allt på filmskolan. men det är ändå inte lätt att vara grön på en filminspelning. för hur mycket man läser om det är det trots allt egen erfarenhet som gäller i slutänden.

 

jag har inte problem med att hitta skådisar. frågan handlade snarare om det rent praktiska kring och om bla casting. sedan kan det ju vara bra med en "medhjälpare" till annat också...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är mer nybörjare än du är. Svaret på din fråga beror kanske lite vilken approach man har. Skulle tro att de flesta amatörfilmare (nu får ni som faktiskt håller på, hjälpa mig lite) både håller i kameran själv, redigerar, färgjusterar (om man nu vill det), och allt annat som man kan komma på. Jag har insett att det klarar jag inte av, utan är inne på samma linje som dig, att leja bort det jag inte klarar av.

 

Filma vet jag inget om, men projektplanering kanske jag klarar av. Min ide är jag (om det nånsin blir nån film), tar kontakt med alla personer jag kan tänkas behöva, kameraman, ljustekniker, redigerare, musiker, trick-fixare, you-name-it, i ett tidigt skede så de är involverade i hela processen. I samarbete med dessa planerar man fram vad man tror kan behövas. Då får man i ett tidigt skede veta om "det kommer aldrig att funka". Som projektledare gäller det att vara tydlig med sina önskemål samtigt som man måste lita på sina medarbetare och lyssna på vad de säger (om de nu är sånna experter de utmålar sig för).

 

En annan sak som jag är pinsamt medveten om; Jag filmar absolut ingenting. Jag dagdrömmer, funderar, planerar, och när jag är på humör skriver jag på mitt manus (som fortfarande bara är en massa kladdpapper). När jag har tänkt färdigt tror jag att jag har tänkt på alla detaljer. Då sätter jag igång. Det sistnämnda skriver jag som svar på frågorna om "snubben som skall sätta fägerna" etc. Jag har använt google, böcker, detta forum för att bena ut ett fråga i sänder tills jag har processen klar i hjärnan (och på papper eftersom jag glömmer fort).

 

Så tror jag man skall göra. Men vi är alla olika och fler förslag mottages gärna.

Länk till kommentar
Share on other sites

vet inte, har aldrig varit på "gröna" inspelningar. grejer går alltid fel och det blir aldrig som man har tänkt sig. gäller kompromissa, hålla kvar visonen och kämpa trots att ens vision försvinner en del under inspelningen känner jag ofta att den växer tillbaka när man redigerar. storyboards underlättar något enormt även detaljmanus tycker jag förenklar vid inspelning. jag skriver, regisserar och klipper allt jag gör inom film, då känner jag att jag har full kontroll under hela processen. tror att det är svårt att låta någon annan klippa på amatörnivå då ofta planeringen inte brukar vara som i en "riktig" film med rejäl budget ect. du får söka runt i forumet, du kan inte ställa en fråga som behandlar det vi dagligen diskuterar dag ut, dag in. dvs. ljussättning, hur man sätter upp casting (har ja själv ett inlägg om), foto, videoteknik, redigering.

Länk till kommentar
Share on other sites

tack gorse för ditt svar. låter som att du och jag är inne på samma linje! så fort manuset är klart blir det väl till att flirta till sig hyfsat kompetenta och villiga medarbetare.... som dessutom vill göra det gratis!

 

krockis - jag har inte ställt en specifik fråga om casting. jag undrade bara vad en person, kallad min högra hand, ska benämnas och ha för officiell titel/roll.

 

om du är så störd över mitt inlägg som för dig uppenbarligen är en upprepning förstår jag inte varför du över huvudtaget brydde dig om att svara. jag skriver inte inlägg för att irritera människor. jag skriver för att jag behöver tips, råd och hjälp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är bara den som vill göra film som kan göra film! Men det värkar som att du vill filma, så mitt tips är bara att filma. Försök att lära dig det mesta själv istället för att låta andra göra jobbet. Det var det vi i "Black Star Entertainmet" gjorde. Vi är visserligen amatörer men blir bättre för varje år.

 

Så mitt tips är helt enkelt bara att filma och pröva dig fram!

Länk till kommentar
Share on other sites

var inte alls meningen att låta irriterad och jag tror ja förstår vad du menar. mitt råd är att gärna fixa en fotograf, de har koll på de flesta format och dess möjligheter/begränsningar. en fotograf kan nog även hjälpa dig med ljuset och vinklar och lite allt möjligt. när du har fixat en fotograf kan ni sätta er ner ihop och gå genom dina visoner, hur du hade tänkt dig, titta över de olika scenerna osv. en annan väg e ju som black star förespråkar, dvs filma och lära sig av sina misstag. detta tar ju sin lilla tid och du kanske inte vill "förstöra" din ide på att leka bara och då är det lättare med en fotograf....:)

Länk till kommentar
Share on other sites

du har antaligen rätt black star... problemet är bara att jag är för otålig för att leka mig fram.... just detta manuset är min lilla bebis och jag vill att det ska bli bra så man utan att skämmas kan skicka iväg det till olika festivaler... men, din metod är å andra sidan säkert den bästa för att lära sig! så tack för förslaget!

 

tack krockis! jag ska söka efter en kompetent fotograf som är beredd att även ställa upp lite utanför sitt "område"!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88]har letat lite löst om det där med längden på kortfilmers eftertexter och inte hittat något...

är själv lite nyfiken på det...

Som sagt. en 5 eller en minutersfilm kan ju inte gärna ha eftertexter som är längre än filmen.[/citat]

säg till om du kommer fram till något ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

- Angående eftertexter

 

Mitt tips, ta med alla. Om du gör en kort-eller-novellfilm så kommer du inte ha med så mycket folk att eftertexterna blir för långa. Skulle det mot förmodan ändå bli för långa, gör som på teve och öka takten.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=regnrock]hallå folks!

jag håller på med manus till min kortfilm/novellfilm/kalla det vad du vill/... den kommer landa på runt 35 minuter, ge och ta 5 minuter... eftersom jag planerar att faktiskt försöka få den inspelad har jag lite frågor som jag hoppas någon kunnig människa kan ge svar på...

 

egentligen kanske en ganska orelevant fråga, men hur funkar det med

för -och eftertexter. har man det över huvudtaget på en kortfilm? om ja, hur utförligt då? (om ni fattar vad jag menar... en kortfilm på fem minuter kan ju inte ha eftertexter som är längre än filmen... *tsss*) nämnar man de viktigaste och sedan buntar man ihop resten med "tack alla ni andra som medverkat. utan er hade det inte blivit någon film"..... bla bla....

 

om jag vill att min film ska ha ett färgschema som tex rädda menige ryans blå-bleka nyanser... är det något som jag inte behöver bry mig om förrän filmen är färdigklippt och man lämnar bort den till snubben som fixar färgerna? eller ska man kontakta denna "snubbe" redan innan/direkt efter inspelningen innan klippningen? (går detta under kategorin specialeffekter?)

 

samma fråga fast med musiken. ska kompositören vara involverad hela tiden eller räcker det att han får en färdigklippt version som han ska skriva till?

 

specialeffekter, som att fixa till en tråkig himmel (inga explosioner osv, utan bara sånna som egentligen inte ska märkas) hur funkar det? räcker det att den snubben (många snubbar...) får en färdigklippt version. jag vill även ha ljudeffekter, så samma fråga...

 

eftersom jag är väldigt grön på film *hosthost* men ändå inte tänker låta mig avskräckas, så kommer jag behöva en "högra hand" som kan vara med och fatta beslut om allt mellan himmel och jord som jag inte har en aning om (hjälp vid casting! vad ska det vara för typ av film/kamera, dittan och dattan) en erfaren person som vet hur det går till på en inspelningsplats och kan stötta mig helt enkelt redan från början (manus är uttarbetat) till att filmen är helt klar.. jag vet ju så att säga egentligen ingenting utom hur min film ska se ut när den är klar. hur jag kommer dit har jag ingen aning om! ;)

frågan är alltså, hur ska jag benämna denna personen när jag söker efter han/hon senare? medregissör? andreregissör? handyman? vad ska jag skriva för att folk ska förstå vad det är jag söker?

 

om min film spelas in sommaren -06 säger vi, hur länge får jag då skicka in den till festivaler där man bara tar emot nytt material. gäller det året ut, eller ett år utifrån när filmen gjordes?

 

ojoj, detta blev väldigt mycket snack, hoppas någon orkar läsa och besvara! jag lär säkert komma på mer frågor så småning om, men detta får duga så länge! tack för hjälpen i förhand!!!![/citat]

 

Hej Regnrock,en! =P kul me lite ny anda/Optimism i formet! kænner ibland att det blir lite "møgligt" hær ibland! hehe, næ men till dina frågor! Jo dom omfattar næstan allt! Men ska førsøka hjælpa dig med den kunskap jag har!

 

1: Eftertexten, Har alldrig tænkt på detta faktist! Men precis, skriv ut alla som har varit involverade! och skriv ut titlar så som man "brukar" skriva ut titlar! ska du ha en rullande text så låt den rulla så man hinner læsa den! annars så ær det ingen mening med att ha den! ofta blir dom inte såååå långa! 10min film 20pers 30sec eftertext, kanske? Annars kan du ju køra med førtext! hehe = ) viletfall som helst ska du inte oroadig øver detta (nu) eftertexten lægger man som normalt sist, så du har ett tag på dig att tænka! =)

 

 

2: Jepp tycker du skall gøra ett "mood board" med færger du vill ha med i filmen! Klipp å klistra i gamla tidningar. Så du ær fullt medveten om att du *inte* vill ha klar rød till exempel, då ska det heller inte vara med i bild. Sen så gør færg korrigeringen sitt! men, svaret ær Nej! och nej detta ær inte en special efekt!

 

3: Tycker att du ska læmna øver manus, bild manus & moodboard + idéer andra musik stycken vad som hælt som beskriver kænslan/musik du vill åt! ju tidigare destu bættre! sen så får du læmna en færdig klippt version (helst med tidskod på bilden) till kompositøren så får han/hon musiksætta mer exakt efter klippen. Men tænk på att du kanske vill klippa bilden efter en speciel låt/musik stycke, då får du ha det færdigt till klippningen ær igång.

 

4: Spacialefekter tillhør postproductionen å dær ska du bara ha allt material som behøvs till personen som ska gøra jobbet! som en himmel! så ska du ha orginal fotot å sen ett klipp eller bild på den himmel du VILL ha! detta går lætt att gøra isamband med færgkorrigeringen! (iallafall inte efter).

 

5: Ljudet. Ljudefekter ska den ljudansvarige ta upp! du kan gøra ett ljud manus! eller bara skriva antekningar till ljud arbetaren i ett vanligt manus! så får denna personen spela in allt ljud så att den som klipper ljudet (kanske samma) har allt ljud utøver det från film-inspelningen, som behøvs och kan få allt att passa samman! Ljudet klipper du efter film-klippningen ær klar. eller så kan du vælja klippa bilden efter ljudet me... Gør man efter smak! =)

 

6: skriv på "Annonsering" att du søker en medarbetare! så kanske du hittar någon dær! Eller på http://www.filmcafe.nu , Jag bor lite långt ifrån Udevalla och har alltfør mycket film att pyssla med sjælv så jag kan inte hjælpa dig så mycket dær! men kan tænka mig att læsa manus å på så vis hjælpatill lite på distans! =)

 

7: Oftats så kan du skicka in din film samma år & året efter den ær i færdig! det ær det vanligaste på festivalerna jag kænner till!

 

Lyckatill! (ursækta min stavning)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=regnrock]WOW! tack sound front för det FANTASTIKSA svaret! du har räddat min dag (och min film :) )

 

och din stavning är det inget fel på! vet renodlade svenskar som stavar sämre *rullar med ögonen*

 

och, tack igen!!!!!![/citat]

 

Hehe! tack sjælv! blev ju jag glad att jag kunnde hjælpa till me! =)

 

lyckatill och skicka manus om du vill ha någon oberoende læsare?

 

Tack å hej!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan Regnrock.

 

Jag är med i en filmgrupp i Uddevalla som heter Film Focus. Vi håller till nere på ungdomsgården Bryggeriet och vi grejar med allt möjligt inom film (video). Vi är väl ca 10 "medlemmar" och det finns kunskaper inom de flesta områden. Utrustning har vi också en del.

 

Så om du är intresserad att vara med och greja och lära dig saker så kom ner och hälsa på nån gång vetja. Vi träffas varje måndag kl 17:00, fast mötestid, men det blir ofta att vi grejar flera gånger i veckan. Vi hjälper nog gärna till med din film om du känner att vi har vad som krävs ;)

 

a ja.. du kan maila mej på straws_pulled_at_random@hotmail.com om du har några frågor osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...