Gå till innehåll

vilken super 8 kamera?


Scholss

Recommended Posts

Jag går i tankarna att införskaffa en super 8 kamera. har tittat runt lite på nätet och fastnat för Canon 1014 XL-S eller 814 XL-S är det någon som har erfarenhet av dessa kameror? eller rekommenderar ni någon annan?

 

vad är det som skiljer 1014 & 814?

 

går det att byta objektiven skulle vilja ha en model med den möjligheten, eller tror ni att man klarar sig bra på ett fast objektiv?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Scholss]glömde en fråga. hur mycket låter kamerorna hur långt bort måste men ha micken för att inte få o önskat ljud i dialogen?[/citat]

 

I ett annat rum. ;)

 

Det varierar mycket mellan kameror, ljudfilmskameror låter väl generellt mindre. Men du kan behöva vaddera kameran för att dämpa ljudet så att du överhuvudtaget KAN spela in ljud samtidigt. Och det utomhus.

 

Inomhus blir det riktigt kasst med ljud. Du kan bygga en låda med en liten glasruta som kameran tittar ut genom och vaddera den utav sjutton. Kanske.

 

Sök på Google efter "camera blimp super8", eller "sound barney super8" eller något.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Scholss]Jag går i tankarna att införskaffa en super 8 kamera. har tittat runt lite på nätet och fastnat för Canon 1014 XL-S eller 814 XL-S är det någon som har erfarenhet av dessa kameror? eller rekommenderar ni någon annan?

 

vad är det som skiljer 1014 & 814?

 

går det att byta objektiven skulle vilja ha en model med den möjligheten, eller tror ni att man klarar sig bra på ett fast objektiv?[/citat]

 

Det som skiljer de båda nämnda kamerorna åt är brännvidden. 814 har 8 x zoom och 1014 har 10 x zoom. Båda kamerorna har största bländare 1,4, därav beteckningarna 814 och 1014. Jag äger en 1014 autozoom och den är VÄLDIGT skramlig och tung (2 kg), men producerar väldigt fint resultat.

 

Canon har inte utbytbar optik på sina super8-kameror, det har dock Beaulieu! Du klarar dig länge med optiken som redan sitter på Canon-kamerorna. När du filmar i teleläget så blir bilden lätt skakig, jag använder alltid stativ - till och med i vidvinkelläge.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...