Monochromic Postad 5 juli 2003 Postad 5 juli 2003 Tjena. Jag har provat en del recept på sockerglas, men aldrig lyckats fått till det. Det blir oftast pissbrunt och kladdigt. Några ideer? Funderar på om det kan vara sirapen, använder vanlig ljus sirap. 0 Citera
Monochromic Postad 8 juli 2003 Författare Postad 8 juli 2003 ja, fejk-glas, candyglass eller nått sånt heter det på engelska, det är typ vatten sirap och socker som man kokar och gjuter till flaskor eller skivor, som man sen kan slå sönder utan att riskera skärsår. 0 Citera
schönis Postad 9 juli 2003 Postad 9 juli 2003 Har du nåt recept på internet... så man kan testa sig fram för att få rätt Blandning mm... 0 Citera
Monochromic Postad 11 juli 2003 Författare Postad 11 juli 2003 Här t.ex http://www.angelfire.com/movies/nobudgetsfx/candyglass.html (Bra sida i övrigt förresten) 0 Citera
Riizen Postad 21 juli 2003 Postad 21 juli 2003 Det går ju inte att göra sockerglas ju! Det blir ju bara kladigt! Har någon lyckats?? 0 Citera
Monochromic Postad 21 juli 2003 Författare Postad 21 juli 2003 flimmer, ja precis. Får det inte att funka helt enkelt. 0 Citera
schönis Postad 28 juli 2003 Postad 28 juli 2003 Jag fick osså det kladdigt... det stelnar aldrig..... 0 Citera
Monochromic Postad 6 augusti 2003 Författare Postad 6 augusti 2003 jag tror det kan vara sirapen. white corn syrup? är det vanlig ljus sirap eller? I usa är ju sirap inte sirap, dom har ju meaple syrup på sina panncakes osv. 0 Citera
schönis Postad 7 augusti 2003 Postad 7 augusti 2003 Tänkte osså de att de kunde va sirapen.... corn betyder ju väte eller majs....... men det har vi nog inte i Sverige eller så e de svårt att få tag på... 0 Citera
vilcans Postad 8 augusti 2003 Postad 8 augusti 2003 Enligt min uppslagsbok betyder corn vete i England, havre i Skottland och på Irland samt majs i Amerika. Det betyder i alla fall inte väte, som är ett grundämne. :-) Majssirap kanske går att få tag på i någon specialbutik för amerikansk mat. 0 Citera
schönis Postad 10 augusti 2003 Postad 10 augusti 2003 Jag menade klart vete.... Det är lite svårt att få ut nån sirap av väte.. :-) 0 Citera
Kallek Postad 21 augusti 2003 Postad 21 augusti 2003 eftersom jag bor i Gränna, och har bakat polkagrisar så får jag väl se till att få klarhet i saker och ting. * Sirap, skit i det. Det är antagligen glykos som menas. * för att få en fin "deg" gör följande: 1.7 kg socker 7 dl vatten 3 dl glykos 10 ml ättika (industriättika, starkare än den du köper i affär) blanda härligheten i en kastrull, koka tills smeten når 150 grader C, häll upp på ett underlag som klarar hettan. se till o smörj under med smör, bivax eller liknande ting. Föresten, en diskbänk torde funka som underlag. Ang. ättikan och graderna är dessa endast på ett ungefär. give or take 5 ml/5 grader C. Kom ihåg: ju högre grader desto hårdare smet (risk för vidbränning sker runt 160 C), mindre ättika ger också hårdare resultat. mixtra lite, ge mig gärna lite feedbacks om detta mot alla odds skulle funka. kalle@grenna.net 0 Citera
schönis Postad 22 augusti 2003 Postad 22 augusti 2003 Blir det då som riktigt glas typ???? erkar lide coolt 0 Citera
schönis Postad 22 augusti 2003 Postad 22 augusti 2003 Förresten.... Glömde en fråga.. var får man tag på Industri ättika som man får köpa???? 0 Citera
Kallek Postad 22 augusti 2003 Postad 22 augusti 2003 Vet inte riktigt. Vad jag absolut vet är att du inte hittar den i din lokala matvaruaffär. ättiksyra 60% skall det vara i alla fall. Lycka till. 0 Citera
schönis Postad 23 augusti 2003 Postad 23 augusti 2003 Men har inga trädgårdsfiromor sån Ättika... Vi brukar ta på Stark ättika hemma På plattor för att allt gräs mellan plattorna ska dö...... Kan det vara sån extra stark???? 0 Citera
Poolkillen Postad 28 december 2003 Postad 28 december 2003 Här kan man köpa ättiksyra 60% http://www.swedhandling.com/produkter.asp?case=%E4 0 Citera
Eljoninjo Postad 5 januari 2004 Postad 5 januari 2004 Använd vit sirap så blir färgen bra. Svårt att få glaset jämn tjokt och hantera. Går inte så lätt att forma till en flaska. 0 Citera
Eljoninjo Postad 5 januari 2004 Postad 5 januari 2004 Använd vit sirap så blir färgen bra. Svårt att få glaset jämn tjokt och hantera. Går inte så lätt att forma till en flaska. 0 Citera
supercoool89 Postad 1 februari 2004 Postad 1 februari 2004 Sockerglas används inte längre. Svenska Stungruppen säljer moderna motsvarigheter på deras hemsida, har jag för mig. www.svenskastuntgruppen.se 0 Citera
ungfilm Postad 1 februari 2004 Postad 1 februari 2004 den funka inte.. kanske bah är tillfälligt 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 2 februari 2004 Postad 2 februari 2004 [citat=supercoool89] www.svenskastuntgruppen.se [/citat]res://C:\WINDOWS\System32\shdoclc.dll/pagerror.gif Sidan kan inte visas __________________________ | | | | V www.stuntgruppen.se denna funkar! 0 Citera
Jan M Hedlund Postad 1 mars 2004 Postad 1 mars 2004 Finns det inga affärer som säljer sånna saker som sockerglas??? Har själv spelat teater och regisören hadde med sig flaskor som man kunde slå varandra i huvudet med det såg skit roligt ut!!! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.