Jump to content

svart olja

Gabrielwatson
 Share

Recommended Posts

jag ska spela in en person som ligger i svart "olja" med huvudet nedsänkt så att bara ögon, näsa o mun sticker upp. Vad ska jag använda för mix för att få det att se ut som svart olja, tjock vätska men som är ofarlig och går att tvätta ur hår relativt enkelt ?

jag har inte lyckats komm på något bättre än, vatten, akvarellfärg och potatismjöl..

inge vidare recept tror jag så alla förslag lär vara bättre !

komigen, ge mig era tankar, gissa hej vilt så kommer något att fungera!

[citat=Gabrielwatson]jag ska spela in en person som ligger i svart "olja" med huvudet nedsänkt så att bara ögon, näsa o mun sticker upp. Vad ska jag använda för mix för att få det att se ut som svart olja, tjock vätska men som är ofarlig och går att tvätta ur hår relativt enkelt ?

jag har inte lyckats komm på något bättre än, vatten, akvarellfärg och potatismjöl..

inge vidare recept tror jag så alla förslag lär vara bättre !

komigen, ge mig era tankar, gissa hej vilt så kommer något att fungera![/citat]

Det har du rætt i! (inget vidare) =) mjølet gør klumpar! akvarell får du inte bort så enkelt!

Måste det va tjockt? ska personen røra sig? nån gell av nått slag, finns det inget pulver så man kan gøra slime eller liknande? sen så som færg måste du nog gå efter "kropps" færger eller nått? eller natur pigment finns i vissa færgbutiker, men vet inte hur det ær att få bort? men binder det samman med slimet så kanske det funkar?

fan jag vet inte riktigt? =)

Jag tänkte just föreslå tapetklister, den typen som är flingor som man blandar i vatten. Rätt sexigt faktiskt då det blir halt som såpa och jag tror det är det som bikinitjejer på stripklubbar brukar brottas i. Tapetklistret behöver dra en stund innan man finner rätta konsistensen. Blandar man med varmvatten är det antagligen rätt bekvämt med. Se upp bara så skådisen inte halkar och ramlar. Men föregående talare har redan föreslagit kokt mjöl och vatten vilket i princip är samma sak. Lätt att tvätta bort med vanligt vatten. Hur man färgar klistret vete tusan. Skall det vara bläcksvart? På tal om det, har ni sett Shakiras senaste video?

Edit: Nej, det blir inte klumpar av mjöl. När man kokar mjölet omvandlas stärkelsen i mjölet till något annat som jag inte kommer ihåg, och blir en gämn och fin gelatine som förr användes till klister.

det gamla hederliga testet för att påvisa stärkelse genom att droppa jodlösning slog mig i tanken.

Gjorde ett snabbtest i köket:

lös upp ca 1msk potatismjöl i 1L kallt vatten.Koka upp.Tillsätt sedan en skvätt av Gurgellösning som finns på apotek(=jodopax) vilket färgar lösningen blåsvart.Hälla ldrig potatismjölet i hett vatten då det klumpar sig.För att göra det tjockare rör ut det först i kallt vatten och överför sen till hett vatten under omrörning.

rent konsistensmässigt kan det gå lika bra med vetemjöl fast då kanske man istället får en bejamelsås dvs grådaskig,mer som en cementslurry.Med enbart stärkelse blir "saftkrämen" genomskinligare och den optiska effekten av djupsvart ökar och om man dessutom som "botten"(underlag) har svarta plastsäckar.Man prova sig fram i mindre skala.

Anm: Glöm joden,den funkar inte då den bleks tillbaka till ljusbrunt vid utspädningen.Bäst så då kalaset i annat fall skulle bli dyrbart.

Däremot funkar det bra med karamellfärg typ Colorit,Soya.Kanske någon gammal uttjänt bläckpatron kan sågas upp-risk för att man kanske blir permanent infärgad.

Filmjölk + svart pigment (köp en sats som man färgar textil med). Visserligen fastnat litegrann på huden - inte så mycket eftersom det är kallt - men det går nog bort inom några dar (man byter hud snabbt). Och fejan är ju orörd. Man måste offra sig för konsten :-D

[citat=Tomas T]rent konsistensmässigt kan det gå lika bra med vetemjöl fast då kanske man istället får en bejamelsås dvs grådaskig,mer som en cementslurry...[/citat] Jag envisas med att vetemjöl blir transparant och gelatine-aktigt när det får koka upp.

[citat=gorse][citat=Tomas T]rent konsistensmässigt kan det gå lika bra med vetemjöl fast då kanske man istället får en bejamelsås dvs grådaskig,mer som en cementslurry...[/citat] Jag envisas med att vetemjöl blir transparant och gelatine-aktigt när det får koka upp.[/citat]

-------

Du har rätt-var så inne på matlagning och glömde att det vita i bejamelsåsen står mjölken för vilket naturligtvis går bra att byta ut mot vatten.

Späder man ut råolja så finner man att det svarta går mot brunt vilket också karamellfärg gör.