Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Den bästa filmtidningen jag kommit över är Sight and Sound. Den är helt oberoende från påtryckningar från bolag och tar hela tiden in minimalistisk film och inte bara hollywood. Detta tillskillnad mot Empire som i sitt förra nummer hade en extrabok om Star Wars där alla nya filmer tokhyllades och blablabla. Självklart fanns det även annan star wars reklam i den och både Ep2 och 3 fick vad jag kommer ihåg en 5/5 i tidningen. Vilket skämt.

Tror dock att Sight and Sound kan vara småsvår att fåtag på, men kolla in i de stora tidningsaffärerna som tar in mycket utländskt så är det möjligt att den finns. Väl värd att kolla upp!

Postad

inte för att vara jobbig nu, men själv tittar jag väldigt sällan på filmprogram för att lyssna på vad deras reportrar/kritiker säger.

Jag kollar för att se klipp från filmer och jag kollar på behind the scenes/making of för att se om det är en film som tilltalar mig. Sen går ajg och ser filmen på bio eller så snackar jag med kompisar för att höra vad de tycker och tänker sen ser jag filmen om jag tror att den är bra. Det produceras så mycket ren skit i filmbranchen. 80-90% av hollywood är överproducerad smörja. Det samma gäller Bollywood, HK filmer, Ryska filmer, Arabiska filmer och japansk film.

Att en film är producerad av en Independant filmare är oftast ett löfte om att man får se något som de stora kommersiella studiorna aldrig skulle filma, men det behöver inte vara bra för den sakens skull, bara annorlunda. Indifilmer lider ju knappast av överproducering utan snarar tvärtom, men det stör inte mig lika mycket som motsattsen.

Nej word of mouth och eget ställningstagande är vad som gäller för mig.

Vad gäller tidningar, så har ingen jag sett verkat vettig, mest för att de är sponsrade eller ägda av stora branshaktörer som pressar på för att promotera sina egna filmer. Men om nu Sight and Sound har klarat sig undan detta så ska jag kolla in den tidningen på interpress i lund.

Ja det var mina fem öre i ämnet

Chris

Postad

Såg just den senaste filmkrönikan på nätet, och ni har rätt. Det nya folket suger. Han den där Andreas talade till oss som om vi vore 2årigar, tjejen verkade knappt veta något om film och den där jävla C-G Karlsson har förföljt mig sedan jag första gången läst en recension av honom. Han hade dock mest pondus av samtliga måste erkännas.

Stort plus till Orvar som verkar ha hittat tillbaka till sin gamla goda stil. Finns det något bättre än Orvar med repliker som "matchen pågår fortfarande där inne, men jag kände att jag var tvungen att åka hem för att se lite film". Klockren Orvar-replik!

Postad

Att det nu finns fler tjejer som recenserar film (dessutom) är ju nåt jag värdesätter - men ack, de verkar inte riktigt så pålästa som man bör vara om man är en filmrecesent. Detta gäller inte tjejerna naturligtvis utan alla unga nykomlingar. Inte bara pålästa ifråga om film, utan även politik, historia etc. etc. Verm som helst kan ju stå därframme och dela med sig av sina åsikter, men det är inte riktigt att recensera film, eller hur?

Inse fakta, Filmkrönikan! De unga är inte tillräckligt erfarna för att recensera film! De kan göra film, men inte tillräckligt mycket om "alltinget" för att genomskåda en dålig film och prisa en bra. Även om de ibland plockar poäng lite här och där; det kallas väl att lära sig ;)

Postad

[citat=final_cut]Att det nu finns fler tjejer som recenserar film (dessutom) är ju nåt jag värdesätter - men ack, de verkar inte riktigt så pålästa som man bör vara om man är en filmrecesent. Detta gäller inte tjejerna naturligtvis utan alla unga nykomlingar. Inte bara pålästa ifråga om film, utan även politik, historia etc. etc. Verm som helst kan ju stå därframme och dela med sig av sina åsikter, men det är inte riktigt att recensera film, eller hur?

Inse fakta, Filmkrönikan! De unga är inte tillräckligt erfarna för att recensera film! De kan göra film, men inte tillräckligt mycket om "alltinget" för att genomskåda en dålig film och prisa en bra. Även om de ibland plockar poäng lite här och där; det kallas väl att lära sig ;)[/citat]

Tycker att vem som helst borde kunna göra detta. Jag bryr mig inte så mycket om deras ordval eller förklaringar. Skippa det med en gång.

Säg om filmen var bra eller dålig. Vad var bra? Vilka är med i filmen osv. Enkla frågor som kräver enkal svar. Desstuom måste man ju lära sig att det man säger ska ju stämma in på betygen. Det missar dom kollosalt mycket med. Och hur dom befinner sig i studion är ju löjligt. Man somnar av tråkiga vinkar och positioner. Det är ju fyfan ett filmprogram ;) Näh. Sätt dit Filip och Fredrik istället, då kan man börja lyssna.

Postad

[citat=Speero]

Tycker att vem som helst borde kunna göra detta. Jag bryr mig inte så mycket om deras ordval eller förklaringar. Skippa det med en gång.

Säg om filmen var bra eller dålig. Vad var bra? Vilka är med i filmen osv. Enkla frågor som kräver enkal svar. [/citat]

En film är mycket mer än bara bra eller dålig. Och en recesents arbete är i princip allt utom att säga om en film är bra eller dålig, lite fritt tolkat.Men det kan väl knapast låta vettigt i öronen på IT-generationen (barn till MTV-generationen).

[citat=Speero]Näh. Sätt dit Filip och Fredrik istället, då kan man börja lyssna.[/citat]

Filip och Fredrik är lika nödvändiga som Paris Hilton!

Postad

[citat=final_cut][citat=Speero]

Säg om filmen var bra eller dålig. Vad var bra? Vilka är med i filmen osv. Enkla frågor som kräver enkal svar. [/citat]

En film är mycket mer än bara bra eller dålig. Och en recesents arbete är i princip allt utom att säga om en film är bra eller dålig, lite fritt tolkat.Men det kan väl knapast låta vettigt i öronen på IT-generationen (barn till MTV-generationen).

[citat=Speero]Näh. Sätt dit Filip och Fredrik istället, då kan man börja lyssna.[/citat]

Filip och Fredrik är lika nödvändiga som Paris Hilton![/citat]

Om du menar killarna ifrån High Chapparall tycker jag nästan synd om dig.. Störtsköna killar som vågar göra grejer.

Postad

[citat=trancedanne][citat=final_cut][citat=Speero]

Filip och Fredrik är lika nödvändiga som Paris Hilton![/citat]

Om du menar killarna ifrån High Chapparall tycker jag nästan synd om dig.. Störtsköna killar som vågar göra grejer.[/citat]

Håller med dig, de är störtsköna och om det är någon som är lika viktig som Paris är det vår Kung ...hehe

får väl se hur mycket skit jag får för dett inlägget;)

Postad

Har faktiskt, tro det eller ej, men för ett tag sedan skickat ut en programidé till grabbarna. Får se vad dom gör.. lite betänketid skulle dom ha iaf. ;)

• 2 veckor senare...
Postad

Jag tycker att imdb är kanon att gå till när man ska kolla upp ifall filmer är värda att se eller inte. Det stämmer givetvis inte alltid men jag kan tycka att man får en lite sannare bild än vad man får av pretto-Orvar som har börjat slå i synonymlexikonet bara för att han har börjat på SVT...

Postad

problemet med filmkrönikan enligt mig är dels att dom känner ett ohyggligt behov av att vara intelektuella och att de verkar improvisera ungefär lika mycket som programledarna i dolda kameran. Dom har skrivit sitt manus och läser det slaviskt för att få med alla fyndiga termer dom kommit på...

det blev inte bättre i senaste avsnittet när de envisades med att kalla ghibli-regissören för Hajjo Miasaaki, och att det var den urusla svenskdubben dom visade klipp ifrån Det Levande Slottet, som jag förresten fortfarande letar febrilt efter en biograf som ska visa på japanska... i luleå. för guds skull, killen har ju vunnit oscar, och hans filmer hyllas av alla kritiker som ser dom, vad mer behövs för att få visningsplats?

Postad

Såg just senaste filmkrönikan.... o herrejävlar vad irriterande krönikörerna är! Han Jacob som rescenserade Flightplan var helt usel! "Ta tåget istället"... GAH!

Och Orvar dissade Sin City, va fan var det om? Snacka om att krönikan gått ner sig.

Postad

Jag tycker alla recensenter förutom Jakob hade lyft upp sig i det här programmet. Med det menar jag inte att de var bra utan bara mindre dåliga, man får väl hoppas att de växer in i filmkrönikan.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...