Jump to content

Vad heter dessa filmer?

Gustaf Lindborg
 Share

Recommended Posts

Film 1. Jag söker en westernfilm som jag bara kommer ihåg slutet på. Ett gäng anti-hjältar blir omringade av sheriffer och soldater inuti ett stort hus. Lagens män fjuttar eld på huset så det blir en våldsam och blodig uppgörelse när antihjältarna försöker skjuta sig ut.

Film 2. En yngre pojke är rädd för grannen som är en gammal butter gubbe. Om jag inte minns helt galet så råkar pojken skjuta gubben med en pil från en pilbåge. Men dom blir vänner och börjar bygga/exprementera med någonting, vad vet jag inte men det är högt upp och dom har tiden emot sig. Gubben dör.

Film 3. En svensk ungdomshistoria där en grabb utklädd till indian skrämmer bland annat husvagnsgäster. Även här tror jag en bli pilskjuten, här en polis i armen.

Den första låter lite som Sam Peckinpahs"The Ballad of Cable Hogue" (1970). Fast det var nog tio år sen jag såg den . . . Men jag tror att det finns fler som kan stämma in på din beskrivning. Lå¨ter som ett vanligt tema. Kommer du verkligen inte ihåg mer?

De andra har jag ingen aning om.

Har du nån känsla av hur gamla de tre filmerna är?

Första filmen är nog åttio- eller nittiotal. Knappast så tidigt som -70. Jag vet att det är ett vanligt tema men en svag minnesbild är att två män tidigare i filmen är i ett badkar.

I "finalen" blir antihjältarna - eller vad man ska kalla dem - skjutna med flera kulor, men dom fortsätter skjuta tills de till sist dör.

Andra filmen har jag berättat allt jag minns, men den här också åttio- eller nittiotal.

Sista - som jag misstänker kanske är en miniserie - är med högsta sannolikhet nittiotal.

[citat=Gustaf Lindborg]Film 1. Jag söker en westernfilm som jag bara kommer ihåg slutet på. Ett gäng anti-hjältar blir omringade av sheriffer och soldater inuti ett stort hus. Lagens män fjuttar eld på huset så det blir en våldsam och blodig uppgörelse när antihjältarna försöker skjuta sig ut. [/citat]

Jag skulle nog tippa på "Butch Cassidy and the Sundance Kid"!

[citat=Gustav Lindborg]

Film 3. En svensk ungdomshistoria där en grabb utklädd till indian skrämmer bland annat husvagnsgäster. Även här tror jag en bli pilskjuten, här en polis i armen.[/citat]

Kan det vara "Jag är din krigare" av Stefan Jarl?

[citat=Gustaf Lindborg]Jag kan nu bekräfta att trean är Jag är din krigare efter att ha sökt lite på den. Men dom andra två, och speciellt trean, är det mysterier?[/citat]

Ettan låter som sagt precis som Young Guns. Emilio Estevez, Charlie Sheen och Kiefer Sutherland som Billy the Kid & gäng. I slutet av filmen gömmer sig Emilio Estevez i en koffert som slängs ut genom ett fönster. Locket slås upp och han störtar upp och skjuter som en galning. Billy & gänget flyr från huset med hjälp av hästar som deras indiankompis (Lou Diamond Phillips) hämtat. Finalen på filmen är att Billy (Emilio) rider in i staden igen och på obscent långt avstånd placerar en kula mitt i pallet på huvudskurken.

Tvåan har för övrigt ett riktigt härligt replikskifte...

En något irriterad Doc siktar på Billy med revolvern.

Doc Holiday (Kiefer Sutherland)

- You're not a god, Billy.

Billy the Kid (Emilio)

- Why don't you pull the trigger and find out.