Eric Posted September 27, 2005 Share Posted September 27, 2005 Jag är helt nollställd vad det gäller filmskapande men när jag nu har lagt ner en del pengar på en familjekamera (canon mvx20i) så vill jag få ut så mycket som möjligt av den utan att det ska ta för mycket tid av min fritid. Det är egentligen två frågor som jag känner att jag skulle behöva få besvarade för att komma igång. Jag har en uppkänsla av att det sliter rätt rejält på både band (visserligen digitala men iaf) och kamera att spela filmerna direkt från kameran. Låt då säga att man inte har tid eller ork till att sitta och redigera filmerna i datorn utan nöjer sig med hur filmen ser ut som den är på DV-bandet. Kan man då koppla in kameran direkt i en inspelningsbar DVD-spelare via antingen S-videokontakten eller AV-kontakten för att bränna filmen precis som den är på DVD-R? Eller måste filmen in i datorn först och sedan formateras för att sedan kunna brännas till DVD som går att spela i vanliga DVD-spelare? Min andra fråga är då följdaktligen hur man ska gå till väga för att få in filmen i datorn med minimal kvalitetsförlust? Och hur man sedan (efter ev. redigering) bränner ner filmen på DVD med bästa resultat? Beskriv steg för steg och ange gärna program som är lämpliga för en nybörjare pm du känner till sådana. Alla svar är välkomna! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjg Posted September 27, 2005 Share Posted September 27, 2005 Köp en DVD-recorder - förslagsvis billigaste Sony's (bränner både minus och plus) utan HD med FireWire (iLink) - ca. 3000 spänn. Det är det du behöver. DV rakt ner på DVD i realtid. Klockrent. Antingen via FireWire (suveränt) eller SVIDEO eller composit. Bara att välja. Du kan filma rakt ner på en DVD-platta också. Sätt bara ihop kameran med en kabel och kör. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted September 28, 2005 Author Share Posted September 28, 2005 [citat=mjg]Köp en DVD-recorder - förslagsvis billigaste Sony's (bränner både minus och plus) utan HD med FireWire (iLink) - ca. 3000 spänn. Det är det du behöver. DV rakt ner på DVD i realtid. Klockrent. Antingen via FireWire (suveränt) eller SVIDEO eller composit. Bara att välja. Du kan filma rakt ner på en DVD-platta också. Sätt bara ihop kameran med en kabel och kör.[/citat] Tack för svaret! =D Kan en dator fungera istället för DVD-recorder i det här fallet? Och isf, hur gör man då? Kan man filma direkt på hårddisken med minimal kvalitétsförlust? Och hur för jag över DV-videon till datorn på bästa sätt? Nu fångar jag videon i Windows movie maker men något säger mig att kvalitén försämras eftersom min kamera har väldigt stor upplösning (1,77 effektiva Mp för video). Har läst instuktionsböckerna X antal gånger men inte funnit något om just detta. Förlåt att jag ställer massa jobbiga frågor men det är ju därför vi alla är här. Hoppas kunna ge svar på andras frågor i framtiden. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ior Posted September 28, 2005 Share Posted September 28, 2005 [citat=Eric] Tack för svaret! =D Kan en dator fungera istället för DVD-recorder i det här fallet? Och isf, hur gör man då? Kan man filma direkt på hårddisken med minimal kvalitétsförlust? Och hur för jag över DV-videon till datorn på bästa sätt? Nu fångar jag videon i Windows movie maker men något säger mig att kvalitén försämras eftersom min kamera har väldigt stor upplösning (1,77 effektiva Mp för video). Har läst instuktionsböckerna X antal gånger men inte funnit något om just detta. Förlåt att jag ställer massa jobbiga frågor men det är ju därför vi alla är här. Hoppas kunna ge svar på andras frågor i framtiden. :)[/citat] Oavsett om du fångar till en DVD-recorder eller dator bör du använda firewire. Det blir ingen skillnad på ingående kvalitet på signalen då. PAL DV är vad jag vet alltid 720*576 px, så den extra upplösningen får du ingen glädje av direkt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted September 28, 2005 Author Share Posted September 28, 2005 [citat=Ior] Oavsett om du fångar till en DVD-recorder eller dator bör du använda firewire. Det blir ingen skillnad på ingående kvalitet på signalen då. PAL DV är vad jag vet alltid 720*576 px, så den extra upplösningen får du ingen glädje av direkt.[/citat] Kan man alltså koppla in kameran i datorn med firewire och köra ner videon direkt på DVD eller hårddisken i realtid utan mellanhand (dv-band)? Det måste ju då vara det effektivaste sättet att spela in i hemmet där man har tillgång till en dator inom räckhåll. Eller är jag helt ute och cyklar nu? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ior Posted September 28, 2005 Share Posted September 28, 2005 [citat=Eric]Kan man alltså koppla in kameran i datorn med firewire och köra ner videon direkt på DVD eller hårddisken i realtid utan mellanhand (dv-band)? Det måste ju då vara det effektivaste sättet att spela in i hemmet där man har tillgång till en dator inom räckhåll. Eller är jag helt ute och cyklar nu?[/citat] Direkt till hårddisken utan att först spela in på band ska gå utan problem. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted September 28, 2005 Author Share Posted September 28, 2005 Då tror jag att jag har fått svar på mina frågor. Tack så jättemycket! =) Nu återstår bara att prova mig fram för att se hur det fungerar i praktiken. Fler tips angående detta är hjärtligt välkomna. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted September 28, 2005 Author Share Posted September 28, 2005 Har hittat en funktion i brännprogrammet NeroVision Express där man kan bränna i realtid utan kvalitétsförlust på en DVD+RW. Har dock inte haft tid att testa funktionen än så jag får återkomma och bekräfta uppgiften. =) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjg Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 Kör man med en konsumentkamera med strömsparfunktion som inte går att stänga av (kameran stänger av sig om man inte filmar på ett tag) - så måste man ändå låta ett band rulla i kameran...fastän man filmar ner på HD eller DVD. Trist. Konsumentfunktioner. Har man Mac och QuickTime Pro (300 spänn) så är det klockrent att filma rakt ner på HD:n i DV-PAL-format utan att behöva öppna stora redigeringsprogrammet. Man kan t.o.m. välja att packa filmen i litet mpeg4-format för Nätet i realtid. Nå - oavsett hur man gör och vilken plattform man kör...så ska man ha en STOR hårddisk, hehe... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas T Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 Om kameran har web-funktion dvs liveregistrering via usb så borde den inte heller vara beroende av att ha band i sig eller ha strömspararfunktion. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted September 29, 2005 Author Share Posted September 29, 2005 [citat=Tomas T]Om kameran har web-funktion dvs liveregistrering via usb så borde den inte heller vara beroende av att ha band i sig eller ha strömspararfunktion.[/citat] Den har web-funktion via USB, men när kameran har varit helt passiv en stund så har den stängts av. Får helt enkelt prova och se om man kan banda direkt på HD utan att den stängs av. Har bara haft kameran en vecka så jag har inte hunnit med så mycket än. Ska iväg och filma Vasaskeppet idag. :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted October 8, 2005 Author Share Posted October 8, 2005 Har hittat en Samsung DVD-recorder på webhallen som har DV-ingång för 1895:-. Kanske vore något för att spotta ut DVD-video... http://www.webhallen.com/prod.php?id=46979 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts