Gå till innehåll

Widescreen i kameran eller efteråt?


wääuu

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
Fast det alternativet är väl inte alltid att föredra ifall du har äkta 16:9 från början. Det blir ju alltid en kvalitetsförsämring att croppa.

 

Det berode lite på kunderna och vilka möjligheter dom hadde och vad dom föredrog, tyckte själv att det var lite konstigt när vi gjorde det, men jag lade mig inte i det , jag hade annat att koncentrera mig på under själva inspelningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Efter att ha läst den lite intressanta tråd så fick det mig att fundera. Jag har "lärt mig" att så länge du inte ska göra spel-film, alltså presentationer, events osv så ska du inte använda widescreen/16:9/stretch osv. Tänkte att det var lite av en oskriven regel, så fort man använder wide så är det meningen att det som visas ska vara just spel-film. Men det verkar vara många som skjuter i detta snygga läge ändå. så ja undrar väl lite blygt om det är ok att göra presentationer osv i wide utan att bli utskrattad av någon.. eller likande scenarion.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej upplösningen på dv är 720*576 oavsett om det är 4:3 eller 16:9.

 

Det som skiljer sig är pixel aspekt ratio.

16:9 1,4222:1

4:3 1,0667:1

Så det du gör att den lagras uppsträckt på filmen. Tom i 4:3 läge så är filmen något sträckt.

 

Skall du däremot titta på filmen på en dator så har den pixel aspect ratio på 1:1 vilket gör att du får sträcka ut filmen i sidled

1024*576 = 16:9

768*576 = 4:3

 

Så den riktiga upplösningen kan max vara 720*576.

Länk till kommentar
Share on other sites

På min kamera Sony DCR-HC46 så står det att det ska vara riktig 16:9... vad nu det innebär... Iaf, om man kör 4:3 läget använder den 670.000 pxl och 16:9 690.000. I 16:9 beskärs bilden aningen i över- och underkant, men man får samtidigt mer vidvinkel.

 

Min gissning är att ska slutprodukten vara 16:9 är det lika bra att köra 16:9 i kameran (såvida inte antalet aktiva pixlar så pass mycket lägre så att man skulle vinna på att croppa istället.)

Sen kan det finnas andra problem som med Panasonic PV-GS180, där finns det ingen bildstabilisator i 16:9 men däremot i 4:3

Länk till kommentar
Share on other sites

Det skiljer sig mellan kameramodeller ifall du skall köra crop eller inte.

 

Men kom ihåg även om man inte har tillräckligt med pixlar så kan man ändå dra fördel eftersom zoomen sker innan komprimeringen till DV.

 

Bästa är att testa. Filma (med stativ) en sak med mycket smådetaljer i både 16:9 och 4:3 sen croppar du 4:3 filmen. Sen är det bara jämnföra bildeerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Vad tycker ni? ska jag välja ett fusk-widescreen läge som finns i kameran eller, maskera sökaren och konvertera i premiere?

Jag har inte tillgång till någon anamorphisk lins, ska filma lite för en kompis band bara...

 

Fördelen med att köra 4:3 med sökar mask är att du får rätt proportion på bilden i vid redigeringen. Kör du med 16:9 läge kan du få problem om kameran kör ut sitt 16:9 materiel i fullscreen läge, alltså hela rutan är bild. Då kommer du att få en utdragen bild på höjden.

 

Men om kameran spelar upp materialet med mask uppe och nere, ja då kvittar det för då får du rätt proportion på bilddelen.

 

På dvd-skivor ex. är bilden 720x576 men förstoras av dvdn till 1024x576 = 1,77 = 16:9. Men sedan förminskar den hela bilden oroportionellt till 720x576 letterboxat.

 

Alltså 1024/576 = 1,77. Men 720 / 406 är ochså 1,77, lägg sedan på 85 linjer uppe och nere och du har letterbox med korrekt bild.

 

Har sett många behind the scene filmer och där kan man se att dom tejpat på en 16:9 eller 2:35 mask på en tv för 4:3.

 

Men valet är fritt, detta bara lite fakta som jag jobbar med.

 

Hej svejs

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...