DanyaelX Posted September 24, 2005 Share Posted September 24, 2005 Hej igen! Ny fråga, denna gång om optik. Som jag har förstått finns det följande fattningar, C, CK, M42 (även kallad Pentax eller Leica fattning), och arri verkar ha en egen fattning. Har jag missat någon eller är detta de mest vanligt förekommande objektivfattningarna? M42 är en skruvfattning och som jag fattat det kan man använda optik från stillbildskameror till filmkameror. Har jag rätt eller är det något man ska tänka på om man använder optik från en gammal Praktica? Hur är det med C och CK fattningarna, är de kompatibla med varandra, och är det skruvfattning eller bajonettfattning? Finns det adapters för att sätta ett C objektiv i en arri och en arri i en Bolex eller nått liknande? Chris 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanyaelX Posted September 25, 2005 Author Share Posted September 25, 2005 Ingen som har något att säga på ämnet? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alpha60 Posted September 26, 2005 Share Posted September 26, 2005 Du har missat PL som är den absolut vanligaste fattningen på proffsoptik. Hyr du optik är det nästan garanterat PL-fattning på den. Gamla 16-kameror har oftast c-fattning eller om det är Arri arri-bajonett. Det finns adaptrar kors och tvärs. Jag är lite sugen på en PL->C adapter men dessa kostar runt 3500kr :( M42 är det, mig veterligen, bara Krasnogorsk 3 som har. /Fredrik 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanyaelX Posted September 27, 2005 Author Share Posted September 27, 2005 men hur är det då med dessa fattningar C och PL är det någon form av bajonett eller är det skruvfattningar? C. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanyaelX Posted October 2, 2005 Author Share Posted October 2, 2005 Tydligen har några 8mm kameror C-fattning och kan ta högkvalitets optik och är utbytbar. Annars är det tydligen endast 16mm och uppåt som har objektivfattningar. De kameror som jag sett på nätet som tydligen ska klara detta är Fujica ZC-1000 (Singel8 kamera från japan) Leicinar serien från Leica har Leicas M-fattning på linserna. C. (Jag uppdaterar när jag käner till fler kameror) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 Har inte Beaulieus proffsigare super8-modeller också C-fattning? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uppsala BildTeknik Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 [citat=Norbert]Har inte Beaulieus proffsigare super8-modeller också C-fattning?[/citat] Ja, det har de. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanyaelX Posted October 2, 2005 Author Share Posted October 2, 2005 Jo jag vet att en eller flera av Beaulieu har C- fattning men jag har itne lyckats lista ut vilka ännu, men det kommer i veckan... Nån av mina många bokmärken hade en lista på vilka modeller av B. som har C-fattning, men ahr inte hittat den ännu. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uppsala BildTeknik Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 Jag trodde att så gott som alla Beaulieu hade c-mount. Kopierat: BEAULIEU'S C-MOUNT LENS Back to the Beaulieu. This camera, as all Beaulieu's do with the exception of the 1008 series, takes C-mount lenses. The first thing I did was buy a brand new C-mount to Nikon F-mount converter. Wow! Now I have a 80 to 200mm f2.8 Super 8mm zoom lens! Talk about fun. By the way, converter mounts are available new in your better camera stores. My favourite store sells them for $45 for the Nikon converter. Everything from Exacta, Pentax, Canon, Leica screw/bayonet mounts, and other lenses can be converted to C-mounts. You may have to do some searching for more esoteric conversion mounts but I have seen them around. Some of the more interesting lens adapters include: Leicaflex to C mount; Contax to C mount; Contarex to C mount; Hasselblad to C mount; Retina S mount to C mount. Let's not forget that my camera came with the standard (and a fine standard it is) Angenieux f1.9 8mm-64mm zoom lens and Servo-Reglomatic. You can tell the 2008S from the later 4008's by the lens (amongst other things) since the 2008S Angenieux only has two barrels, not three like on the 4008 series. The extra barrel is for the zoom motor on the 4008. Not really a necessity. Ovanstående är kopierat från en sida på Super8mans hemsida: http://home.pacbell.net/mnyberg/super8mm/super8_10.html 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 De flesta som slutar på 008 verkar ha det, har jag för mig. 1008 är väl den som är billig nog att sakna den egenskapen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanyaelX Posted October 3, 2005 Author Share Posted October 3, 2005 1008 är den enda som inte är gjord i frankrike utan tillverkades i Japan har jag för mig. Men den är ju grymt bra än då av specen att dömma. C. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanyaelX Posted October 13, 2005 Author Share Posted October 13, 2005 Mitt lilla sökande av olika fattningar till analoga filmkameror fortsätter... Mest för att jag tycker att det borde finnas som en lista någonstans... Och jag har tydligen inget bättre för mig klockan 0202 på natten =) Det finns visst B-gänga till arriflex, jag antar att detta är en av deras standard gänger... ANGENIEUX 25~250 ZOOM ARRI/ARRIFLEX 35BL, 2C/IIC B-Mount Carl Zeiss Distagon T* 10-100 2.8 MKII later model lens T 3.1 Arri B Mount Carl Zeiss Distagon T* 25mm 1.2 MK II in Arri B Mont Klippt och klistrat från ebay... från bilderna att dömma är det en slags bajonett fattning, som går motsols... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanyaelX Posted October 13, 2005 Author Share Posted October 13, 2005 Mer kul gängor som jag stött på och ska försöka reda ut vad det är för nått Arri-S Arri-SR Arri-B Kilfit M39 (släckt med Leica M mount kanske?) Mitchell 35mm mount Camflex mount (Det samma som C mount kanske?) D-mount Kodak Cine S-mount Leica R? EYEMO (1930 kamera med 16fps) finns fler och deras släktskap är rätt intressant, jag postar mer sen... Y/S, T, TX, T2, T4 och K gängor är besläktade och Pentax är grunden verkar det som... Sen finns det visst en uppsjö adaptorer för att häkta på stillbildskamera optik från olika tillverkar på Arri-S, C, PL och B mount.... Bara att leta till sist hittar man den man letar efter. Adaptorer kan vara lite dyra dock, speciellt de mera exotiska verkar det som. Som sagt, denna tråden är mest en lista på olika fattningar som finns och lite fakta om dem, för att jag tycker att en sådan ska finnas. C. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts