pld Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 Hej! Jag har hemma en stationär pc som jag redigerar mina filmer på men skulle vilja ha en bärbar som man kan ta med sig när man tillexempel åker bort och filmar och vill redigera en scen så jag vet om den blir bra och då är frågan om jag ska köpa en bärbar mac eller pc? Om vi säger att jag köper en mac och spelar in en liten film och vill redigera en scen så jag vet om den blir bra och den blir bra när jag har redigerat den kan jag då föra över den från macen till min pc hemma på nåt sätt? MVH/ Jesper 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 För att slippa krångel så är det ju enklast att redigera med samma program på din stationära dator och din bärbara, då borde det ju bara vara att kopiera över projektet mellan datorerna manuellt och få med sig allt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munthe Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 Och Avid är det enda program som klarar den integreringen. Premiere Pro och Vegas finns bara för PC och Final Cut Pro finns bara för Mac. Men om du inte behöver redigera på båda maskinerna och slänga projekt mellan dom så är svaret såklart att Mac > PC inte är nåt problem. Själv har jag en bärbar Mac och redigerar Premiere Pro på stationära Windows-maskiner. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pld Posted September 23, 2005 Author Share Posted September 23, 2005 Jag sa köpa avid redigeringspogram så det blir nog inget problem med det men om jag nu köper en mac och redigerar en scen och ska få över den till min stationnära dator hemma hur gör man då? Finns det nån kontakt man kan köpa så man kan koppla ihop pcn med macen? Vart finns den att köpa då? MVH/Jesper 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted September 23, 2005 Share Posted September 23, 2005 Jag tror att man måste ha en hub/switcher/router och en nätverkskabel, dessa kan du köpa på t ex OnOff eller liknande. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
McWolfe Posted September 23, 2005 Share Posted September 23, 2005 [citat=pld]Jag sa köpa avid redigeringspogram så det blir nog inget problem med det men om jag nu köper en mac och redigerar en scen och ska få över den till min stationnära dator hemma hur gör man då? Finns det nån kontakt man kan köpa så man kan koppla ihop pcn med macen? Vart finns den att köpa då? MVH/Jesper[/citat] Det ska inte vara några problem (ska inte, har förstått att det i enstaka fall kan dyka upp lite småstrul.. mån å andra sidan har jag inte lyckats få nätverket här att fungera fullt ut.. och då är det bara WinXP maskiner här) att koppla ihop mac och pc. Ta en titt på apples svenska hemsida. Under rubriken Switch finns det en massa info (något vinklad självklart) om hur det är att gå över från pc till mac, inklusive att koppla ihop de två sorterna. McWolfe 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted September 23, 2005 Share Posted September 23, 2005 Det räcker med en nätverkskabel, en korskopplad sådan. Kanske tom går med en vanlig för dom flesta macar känner av vilken typ av kabel som är i. Men pcn kanske kräver en korskopplad så säkrast är väl att prova med en sån först. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pld Posted September 23, 2005 Author Share Posted September 23, 2005 Okej tack så mycket för alla svar MVH/Jepser 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted October 6, 2005 Share Posted October 6, 2005 jag har just suttit vid fcp, och insett att det är i stort en total kopia på Premiere Pro (jag vet inte vem som är orginalet) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munthe Posted October 12, 2005 Share Posted October 12, 2005 Randy Obillos skrev original Premiere för Macintosh. Han började sedan på Macromedia och skrev där Final Cut Pro som Apple sedan köpte. Premire Pro lansrades sommaren 2003 av Adobe. FCP lanserades 2000. Premiere kom i början av 90-talet. 91 tror jag. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts