Yadis Posted September 15, 2005 Share Posted September 15, 2005 Går det att i nåt program göra så att det ser ut som det är 40 grader varmt på filmen, dvs att luften vibrerer/böljar sådär som det gör när det är svinhett. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
David regi. Posted September 19, 2005 Share Posted September 19, 2005 - Sätt en grill under framför/under kameran. Så får du den böljande effekten. - Ändra Hue åt det röda hållet och gör bilden lite suddig för mer varm effekt? Bara tänkte lite, har aldrig testat detta själv. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Santafantasma Posted September 19, 2005 Share Posted September 19, 2005 [citat=David regi.]- Sätt en grill under framför/under kameran. Så får du den böljande effekten. [/citat] fan va smart, har jag aldrig tänkt på...=) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yadis Posted September 19, 2005 Author Share Posted September 19, 2005 Det måste finnas nåt program som kan få fram den effekten? AE? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted September 19, 2005 Share Posted September 19, 2005 tänk bara på att inte bränna/smälta kameran... ;) men simpelt och bra... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
David regi. Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 Jag tror du får en snyggare effekt med en grill eller annan värmekälla. Jag brukar iaf försöka använda så få digitala specialeffekter som möjligt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse_laser Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 Du kan få fram den effekten i troligen vilket postprogram som helst, ae, df, combustion mfl. Frågan är bara hur, spela in hur hettan ser ut, t.ex från grill eller nåt sånt. Sen kan du studera det och försöka göra det i ett postprogram. Jag har inget svar just nu, men skulle föreslå ett lager som förvränger huvudfilmen åt sidorna för den böljande effekten. Sen ett lager, eller samma, som lägger någon slags blur på den delen där hettan är. Samt att man animerar dessa på något vis. /Lasse 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 nu kom jag ihåg ett gammalt anime-knep, för att få böljande hetta under svåra budgetförhållanden kunde man använda vågigt glas av "an acryllic plate with bumpy waves" (how to draw manga: making anime) som ett slags filter och flytta den allt eftersom... Jag tror mer på grill-tipset... Men bara för att hålla igång idéflödet... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanyaelX Posted September 28, 2005 Share Posted September 28, 2005 plattgasflamma från gasbrännare ungefär 20-30 cm under och ifrån linsen (akta så att du inte smälter något) borde fixat... Finns på Biltema och Classe O. C. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Director Posted October 17, 2005 Share Posted October 17, 2005 Du kan i compositingprogrammet använda dig av displacement maps för att få till den effekten. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikaelH Posted October 21, 2005 Share Posted October 21, 2005 [citat=Yadis]Går det att i nåt program göra så att det ser ut som det är 40 grader varmt på filmen, dvs att luften vibrerer/böljar sådär som det gör när det är svinhett.[/citat] Hm, knepigare an man tror om man vill ha det att se riktigt akta ut. Tank pa att "boljorna" inte bara ar ett enskilt lager, utan faktiskt finns i hela djupet av bilden och, uppenbarligen, minskar i storlek med avstandet. Sa objekt pa avstand har en lagrad effekt av boljor av alla storlekar. Sa det beror ju pa hur pass mycket tid du vill lagga ner pa det. Har man tid och ork kan man anvanda ett compositing program, typ after effects, och maska ut ett par omraden efter djup och gora olika stora boljningar och sedan forsoka lagga ihop dom igen. Men grill-tricket ser nog battre ut an en digital losning om man inte lagger ner ganska mycket tid pa det. Aven om det kanske kanns lite platt ser det iallafall riktigt ut. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Film smurfen Posted February 26, 2006 Share Posted February 26, 2006 Det är så lätt att göra. Du behöver bara ändra färgen i klippet lite gulare, gör du det blåare blir det kallt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts