Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Här är mitt första försök till filmmanus, skulle vara jättekul att veta dels vad ni tycker formellt om manuset och vad ni gillar idéen.

Det är ett kortfilmsmanus, meningen är att det ska vara en thriller och jag ska försöka få den inspelad innan hösten kommer allt för långt!

Manuset är 10 sidor långt, jag har för min egenskull med lite information om hur jag tänkt mig vinklar och så, vet inte om det igentligen skulle finnas med i ett manus men hoppas att det inte stör.

Tack på förhand!

En natt, en dröm.pdf

Postad

Ska försöka ta mig tid att läsa manus...

Men du har rätt, kameravinklar ska inte vara med i manus, det är upp till regissören.

Fast det händer att jag också skriver dit det, fast jag tänker å andra sidan alltid att jag ska regissera filmen...

Sen går det ju att stryka kameravinklarna i scenbeskrivningen... ;)

Postad

Scene heading kan inte innehålla POV tror jag, och dina bildspel är väldigt jobbiga att läsa. Dessa siffror och grejs. Bra för dig att hålla reda på, men visa inte skiten för oss bara! :P

Annars hänger väl allt på utförandet I guess. Låt oss säga såhär, det märks att du har tänkt igenom filmen och har en vision. Det är bra, men du kommer förmodligen bli besviken på hur ocoolt allting blir i slutet, ifall du är som jag. :P

Men ja, lägger du bara ner tid på dessa grejer och ser till att ljuset är ba och musiken passar in så kan det bli coolt. Idén känns uttjatad, men den är samtidigt så klassisk att den fungerar... tror jag. :)

Postad

Här ska du få lite kritik!

Första intrycket blir att det känns som det hela bara är en sekvens ur en längre film! Man borde veta vem Henrik är, vad är han för kille? Känner man honom inte, bryr man sig inte!

Men som det sagts tidigare så verkar du verkligen ha en klar bild av hur det hela ska se ut, det är bra, du vet säkert var du ska spela in också!

Jag tror din film säkert kan bli grymt cool med det visuella bilspråket du beskriver men man kommer nog ställa sig frågan varför när filmen är slut!

Skulle nog däremot funka riktigt bra som musikvideo!

Hoppas jag inte "dissade" ditt manus för mycket!

Lycka till!

Postad

POV, läste jag mig till i filmskolan... enligt Peter "ska" man visa varje POV i ett manus som egen scen.

Kan gissa att det finns en hel del information som känns mycket överflödig, om man inte har något med skapandet att göra. Den informationen finns där för att det kommer vara jag som ska regisera filmen.

Jo, man kanske borde presentera Henrik... fast jag vet inte, det känns som att vem och hur han är inte skulle spela så stor roll för handlingen, kan låta mycket underligt men ideen var att skapa ett mardrömscenario som kan passa vem som helst... Förstår ni? Kan dock vara så att man då struntar i honom, men det jag hoppas på är att man ska sätta sig själv i den situationen å då kände jag att det var bättre utan en presentation som skapar en vägg mellan en själv och karaktären Henrik.

Inspelningsplatsen är rekad och klar, hoppas bara att dom inte river den gamla industrilokalen innan den spelas in! :)

Postad

och JA, POV ska alltid vara en ny scen! filmskolan här har helt rätt. Skolan på voodoofilm är helt fantastisk om man är nybörjare och vill börja lära sig film från noll. Skolan som finns här på sidan stämmer helt överens med all annan litteratur som jag har läst. Lite off topic kanske...:)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...