Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det jag menar är när tex. En helikopter flyger över en stad, samtidigt dyker namnen upp på skådisar, regissör m.m. Alltså i början av filmen. Självklart kan man ju inte skriva ner besättningen, men själva åkturen runt stan?

Postad

Du kan väl skriva vad som försigår under förtexterna.

 

Men jag skulle nog inte göra det, för det är inte manusförfattarens jobb. Ibland ens inte regissörens jobb då det finns speciella folk som enbart ordnar med förtexter. Och man borde då lita till kompetensen hos dessa människor.

 

Men av det jag sett inom svensk film så är det i stort sett obefintligt att förtexterna verkligen utnyttjas för att etablera filmen. Här borde nog de flesta hålla med oavsett om de är för eller emot kommersiell film. Själv menar jag att man kan göra bra kommersiell film.

 

För att nämna några exempel på vad jag anser är bra förtexter...

Mission Impossible (kyle cooper gjorde förtexterna)

House on haunted hill (1999)

 

Ont om tid nu men det finns många mer. I sverige tycker jag bara ett fåtal har brytt sig om att göra något speciellt med förtexten och då gjort ett halvdant jobb.

 

Visserligen har de exempel jag anger, en förtextbudget som antagligen är som två svenska långfilmer. Men det är just det, att i Sverige bryr sig ingen om det mycket nog för att faktiskt nyttja förtexterna fullt ut. I alla fall inte mycket nog för att avsätta budget som inte är töntigt liten.

 

Aaaarghhh.... Vilket korståg det blev,

 

Men summan av kardemumman. Om förtexterna är riktigt unika så kan de vara värda att ha med. Och lite etablerande helikopter shots under förtexterna anser jag nog inte vara speciellt unika... så nej. Skriv inte in förtexterna. Börja i handlingens centrum och slösa inte bort värdefullt utrymme som ska intressera läsaren.

 

/jon

 

ps. min personliga åsikt, självklart finns det säkert fantastiska förtexter i någon svensk film. Men förväxla inte bra med vacker bara.

 

/jon igen

Postad

Förtexterna kvittar i manus tycker jag. Men om man ger utrymme för lite scenarior i inledningen i manus är det ett bra ställe att sätta förtexterna sen. Men, om jag skall avvika lite från ämnet så köpte jag serietidningen till Batman - the begining (eller vad den nu heter) och läste den med mycket nöje. Att för mig läsa serier mer än stripparna i lokala morgontidningen är en ganska sensationell grej, skall jag tillägga. Att läsa serien var som att återuppleva filmen.

 

I denna stund insåg jag vikten att skilja storyboard från manuset. Jag tror jag börjar få ihop cirkeln i filmmakandet. Man grunnar ut målgrupp, budskap osv, och pillar ihop en storyline. Av denna blir det såsmåningom ett manus. Med manus i hand är det vettigt att teckna en storyboard. I denna storyboard regiserar man kameravinklar, åkningar och bildkomposition. Om man vill, här ritar man in för- och eftertexter.

 

Så, min slutsats är att texterna är inte så gäkla viktiga. Åtminstone inte medan man sitter och funderar ut historian och manus. Är manuset inte så smart och genomtänkt, så blir det inte bättre av snygga texter.

 

Tror jag skall jag kanske tillägga.

Postad

Många gör så.. i star wars filmerna ritade dom upp över (1000?) storyboards rutor. Ganska bra för att få med kameravinklarna och hur dom ska gå genom att rita dit pilar och skriva text under. Men det kommer senare. Först kommer manus. Sedan sitter man ned med en illustratör som du måste förklara (om du nu är regissör) hur du tänkt dig att allt ska se ut.. mycket kämpande :)

  • 1 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...