yooonis Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Hej, Jag vill spela in mitt ljud till dialog eller whatever men kan inte koppla in ljudet i kameran. Jag har xlr- microfon o mono-mixer som jag for tillfellet kopplar in till till minidisc. Men ogillar den her jevla mojengen brutalt mkt. Den ska alltid krangla och ljudet blir inte ens bra. Sa om nagon har ngt alternativ till minidisc? Jag har hort talas om olika sorts sound devices som spelar in ljud pa minneskort. Vad heter dom? Ge mig inte DAT bara for det har jag inte rad med. Jag har en budget pa kanske hogst 3000:- jag betalade 900:- for minidiscen. Er otroligt tacksam for svar... ta er tid... snella... Det kan gerna ga lang tid innan ni svarar pa det her emnet men svara gerna nan gang. Yonis... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas T Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Har tyvärr inte heller sett något vettigt alternativ med minneskort.De som finns är väl av diktafontyp,relativt enkel ljudkvalitet.Så där finns det en marknadspotential för direktinspelning till mp3 eller wav. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas T Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Hittade en länk fast den verkar dyr: Edirol R1 http://www.vidab.se/vidablick5/ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super-åttan Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Du kan få en hyfsad Nagra för 3000 kr tror jag, enligt en naturfilmare så är faktiskt Nagra III mono bättre än Nagra IV stereo eftersom den använder hela bandbredden till en kanal. Men du kanske inte vill släpa runt på en tung rullbandspelare på fältet. Själv så älskar jag Nagra, det är en stridsvagn med riktigt bra ljudåtergivning om den är vältrimmad. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DeCaf Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Har du tillgång till en bärbar dator så fungerar ju oftast det alternativet också, och att då spela in direkt till hårddisken. Annars tror jag det är ont om bra digitala bärbara alternativ i den prisklassen. Men hittar du något får du gärna säga till, det vore intressant. MiniDisc är ju tyvärr ingen höjdare, vilket jag själv märkt efter avslutad inspelning. Ljudredigeraren gnäller högljutt, vilket är fullt förståeligt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Låter minidiscen lika illa när du lyssnar på musik i den? Jag är själv ingen fantast över minidisc men det är ändå ett relativt billigt alternativ med tanke på vad man får. Spelar du in på högsta kvaliten på minidiscen? Och du är noga med att inte styra över signalen in för digitaldist är hemsk. Det bör inte låta så illa, så länge det låter ok det som går ut från mixen men det hör du ju. Diktafon tror inte jag på, är ju anpassade till röst och har då ofta hög komprimering eller dålig ljudkvalite i största allmänhet, inte så hög samplingsfrekvens tex. Super-åttan ->En Nagra för 3000, oj då är det ju nästan så att man ska köpa en själv :) Fast banden borde vara ganska dyra väl? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_holst Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 [citat=yooonis]Hej, Jag vill spela in mitt ljud till dialog eller whatever men kan inte koppla in ljudet i kameran. Jag har xlr- microfon o mono-mixer som jag for tillfellet kopplar in till till minidisc. Men ogillar den her jevla mojengen brutalt mkt. Den ska alltid krangla och ljudet blir inte ens bra. Sa om nagon har ngt alternativ till minidisc? Jag har hort talas om olika sorts sound devices som spelar in ljud pa minneskort. Vad heter dom? Ge mig inte DAT bara for det har jag inte rad med. Jag har en budget pa kanske hogst 3000:- jag betalade 900:- for minidiscen. Er otroligt tacksam for svar... ta er tid... snella... Det kan gerna ga lang tid innan ni svarar pa det her emnet men svara gerna nan gang. Yonis...[/citat] Detta skrev jag i en annan tråd på detta forum. Kanske är priserna billigare på nätet och du kanske klarar dig med den inbyggda miken på ZOOM ljudupptagaren. Mina råd är VideoMik från Röde http://www.rodemic.com En gôrbra mikrofon för videokameror med kopplingsmöjligheter för profskamerer. Sedan om man vill spela in ljud vid sidan om "Digiporta & Workstation ZOOM PS-04" . En kompakt musik studio med fyra kanalers inspelningsmöjlighet. Där sparas ljudet på "Smart Media" kort. http://www.zoom.co.jp/english/models/ps04/pdmodel.html Enligt tidningen Musikerguiden 15 som finns i musikinstrumentaffärer så kostar mikrofonen från Röde 995kr och digitalstudion 2295kr. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yooonis Posted September 13, 2005 Author Share Posted September 13, 2005 Hej! Tack sa hemskt mkt for alla svar! Nu forst - luzer: Ja jag har ljudet pa hogsta kvalitè och ja - jag spelar inte in med overdistat ljud (tvertom om ngt), det er bara sa att minidiscen suger. Den er verkligen opraktisk, ngt sa ofantligt. Den er langsam o volymen blev jevligt lag ner jag spela in med den (er jette krangligt att stella in nivan manuellt pa md:n) slutkontenta: jag hatar mindisc... sa jag tenker inte fortsetta med det. ----> super attan: nagra? later exotiskt men ocksa opraktiskt och gammalt (kan man ens kopa media till den/fora over till datorn?). Eventuellt ge mig en lenk eller nat sa kanske man kan kolla pa nora bilder eller nat.Ja antar att nagran finns o kopa ba ebay? [citat=Stefan_holst] Detta skrev jag i en annan tråd på detta forum. Kanske är priserna billigare på nätet och du kanske klarar dig med den inbyggda miken på ZOOM ljudupptagaren. Mina råd är VideoMik från Röde http://www.rodemic.com En gôrbra mikrofon för videokameror med kopplingsmöjligheter för profskamerer. Sedan om man vill spela in ljud vid sidan om "Digiporta & Workstation ZOOM PS-04" . En kompakt musik studio med fyra kanalers inspelningsmöjlighet. Där sparas ljudet på "Smart Media" kort. http://www.zoom.co.jp/english/models/ps04/pdmodel.html Enligt tidningen Musikerguiden 15 som finns i musikinstrumentaffärer så kostar mikrofonen från Röde 995kr och digitalstudion 2295kr.[/citat] Detta later i mina oron hittills best av alla alternativ (digiporta...). Men hur bra bir ljudet? 44 khz eller 47 t.o.m? ja kommer inte ihag vad som er standard for mindisc o DAT... Gar det att spela in okomprimerat ljud? Line-in? Er inte i Sverige (derav skriver jag inte med de svenska boksteverna). Men jag er enda so otroligt sugen pa att filma. Ska borja sa fort ja kommer hem igen o da vill jag kopa en digiporta, om den e nat att ha. Later iaf mer praktiskt en minidisc. Tackar allihopa tills vidare for svaren! Hasta la vista! /Yonis 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts