Gå till innehåll

Fisheye till panasonic nvgs150?


Rydén

Recommended Posts

Hej!

 

Jag är sugen att införskaffa ett fisheye till min panasonic nvgs-150.

Men eftersom jag har noll koll på allt som har med objektiv att göra skulle jag behöva lite hjälp. vad ska jag tänka på när jag köper ett?

 

Objektivet som sitter på nu är av märket LEICA dicomar, det står några siffror på objektivet som säger "10x optical zoom 37mm". samt "f=2,45~24,5mm 1:1.8"

 

Skulle gärna få en förklaring på siffrorna till att börja med, om någon kan dvs.

Och hur/var hittar jag ett objektiv som passar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl främst siffran 37mm som är intressant i det här sammanhanget.Siffran anger filterdiametern dvs gängans på linsens diameter när man vill skruva fast filter eller tele-/vidvinkelkonverterare.Skulle det önskade tillbehöret ha en större diameter än vad kameran kräver finns det övergångsringar(stepupringar).Följer ibland med tillbehöret.Om tillbehöret inte finns i 37mm så välj alltså ett som har större diameter för att undvika vinjettering(mörka kanter) i bilden.

Supervidvinklar som du vill ha används kanske mer i spektakulära sammanhang och inte så ofta.Därför kanske bildkvaliteten inte är så viktig.

Raynox.com har en billig variant(semifisheye) som trycks på (snap on) objektivet och behöver då ingen stepupring.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rydén]Hej!

 

Jag är sugen att införskaffa ett fisheye till min panasonic nvgs-150.

Men eftersom jag har noll koll på allt som har med objektiv att göra skulle jag behöva lite hjälp. vad ska jag tänka på när jag köper ett?

 

Objektivet som sitter på nu är av märket LEICA dicomar, det står några siffror på objektivet som säger "10x optical zoom 37mm". samt "f=2,45~24,5mm 1:1.8"

 

Skulle gärna få en förklaring på siffrorna till att börja med, om någon kan dvs.

Och hur/var hittar jag ett objektiv som passar?[/citat]

 

Det finns till 37 mm på scaninavian photo.

http://www.scandinavianphoto.se/ under - Linser & Kompendium

men det är dyrt ska du veta! Vad ska du ha den till?

Duger inte en vidvinkel? Du får naturligt vis göra som du vill!!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rydén]Vad är det för skillnad på vidvinkel och fisheye då?

 

Filmar mest extremsporter så det är väll där det skall användas bitvis.[/citat]

 

Fisheye är extrem vidvinkel där du får en betraktningsvy som är större än du ser med dina egna ögon.

Jag vet inte var gränsen går mellan när man slutar kalla det vidvinkel och när det börjar kallas fisheye. Det kanske någon annan kan hjälpa till och förklara!

Jag kan tänka mig att det kan bli fina bilder från en klippklättring där man ser både marken och toppen samtidigt från klättrarens position mitt på stupet. Då behöver du ett fisheye.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja det känns som man kan göra en hel del snygga grejer med ett fisheye. Men med tanke på priset.... Finns det inga billigare varianter av fisheye?

 

Tanken var att använda det i vissa klipp i snowboardfilm etc, för att få en annan känsla av hoppet. Har oxå hört hoppen kan se lite "fetare" ut än vad dem egentligen är, är det så?

Och kan man få samma känsla med ett vidvinkels objektiv tro?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rydén]Och kan man få samma känsla med ett vidvinkels objektiv tro?[/citat]

 

HEJ!

Jag har en vidvinkel konverter till min "lilla" Panasonic (mini dv kamera) och jag tycker egentligen inte att det är så stor skillnad mellan vidvinkeln och den linsen som sitter på.

Så ska du ha extrem "vidvinkel" så ska du inte köpa en vanlig vidvinkel, förmodligen bortkastade pengar i ditt? fall.

 

Den jag har kostade 1.600 kr och du kan se vidvinkeln på:

http://hem.bredband.net/chrhil/saljes/vidvinkel.html

(hade den till försäljning ett tag, men har behållit den, dock är bilderna på vidvinkeln kvar)

 

/chris

Länk till kommentar
Share on other sites

Fisheye likt fiskögon ser halvt varv dvs 180 grader och ger ibland en rund bild.Andra ger tunnformig distorsion=raka linjer blir tunnformiga.

Vid ungefär en brännviddsförkortning på faktor 0,2x (ca 10mm för 35mm´kamera).Gränse mellen semifisheye och fisheye är inte skarp.Men en konverter med faktor 0,2-0,3 måste det vara för att klassas som fisheye(semi).För din kamera med så pass liten filterdiameter kan du komma billigt undan

Länk till kommentar
Share on other sites

Här hittade jag något på cyberphoto.

 

Raynox HD-3030PRO semi-fisheye-konverter 0,3x, 37mm med adapterringar för 27/28/30/30,5/43mm

 

Någon som vet hur kvalitén på den blir?

 

Om jag inte missförstår så passar väl den till min kamera?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rydén]Här hittade jag något på cyberphoto.

 

Raynox HD-3030PRO semi-fisheye-konverter 0,3x, 37mm med adapterringar för 27/28/30/30,5/43mm

 

Någon som vet hur kvalitén på den blir?

 

Om jag inte missförstår så passar väl den till min kamera?[/citat]

 

Du behöver inte ens adapterringarna!

Jo, jag vet inte om det är rätt att göra reklam för ett annat forum men för dig med en Panasonic 3ccd kamera så finns det ett engelskspråkligt forum för dessa kameror. Detta är länken till deras sidor om fish eye där flera av testas och du kan få en bild av hur effekten blir genom de publicerade bilderna.

http://www.pana3ccduser.com/search.php?searchid=67657

http://www.pana3ccduser.com

Länk till kommentar
Share on other sites

köp inte raynox hd3030 fisheyet om du ska filma extremsporter. "fisheyet" har bra kvalite, men knappt någon effekt, det står att det ska vara 0,3x men det är ungefär 0,5 och böjjer knappt någonting i kanterna.

 

istället rekommenderar jag domhär:

 

raynox snapon versionen qcq-3030 är billig och har mycket effekt, men det är ganska dålig kvalite på bilden mest märkbart ute i kanterna på bilden. köp den om du inte bryr dej om kvaliteten.

 

http://cgi.ebay.com/KENKO-0-43X-FISHEYE-LENS-37-MM-SGW-043-3-DAY_W0QQitemZ7548747352QQcategoryZ116190QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

kenko har ett fisheye som ger ungefär lika mycket effekt som raynox snaponet, och har fortfarande bra kvalitet på bilden. finns tyvärr inte i sverige men jag beställde det från ebay från samma affär som på länken och då kostade det 40$ för fishet, 17$ frakt, och 160 kr frakt&tull inom sverige, så det blev 560 kr me dåvarande kurs. finns också på http://www.nomatica.se eller vad det heter, en internetaffär som ligger i tyskland men har en svensk hemsida, vetinte hur pålitliga dom är man lär ju vara snabbare frakt än från usa och kostar ungefär lika mycket tror jag.

 

om du har mycket pengar ska du köpa century optics "baby death", fisheyet med absolut mest vidvinkel och bäst kvalitet för kameror med små filtergängor.

 

http://www.digicom.nu/products/product.asp?pid=11601 är sista jag har nått att säga om, har inte testat det men sett grejjer filmat med det, och det har mer effekt än hd3030pro och bra kvalitet också tror jag

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...