Jump to content

Kortfilmsmanus: "Svett!"

Jodea

Recommended Posts

Tjena!

Jag har precis skrivit färdigt version 1 av min kortfilm "Svett!". Jag skulle gärna vilja ha lite feedback på det, om någon skulle vilja läsa det...

Ha i baktanken när ni läser manuset att jag är nybörjare inom området och inte har någon direkt erfarenhet av att skriva manus. Detta är det första som jag lägger upp här i forumet.

Filmen är tänkt som en komedi och är manuset är 5 sidor långt (exklusive framsidan).

Ha det bra!!

Svett! (Version 1, grovmanus).rtf

Skummade igenom lite snabbt och helt tokigt var det inte. Dock har du stavat fel på bruksanvisning, bytt ut n mot m.

Min största synpunkt kretsar kring reklambladet, det är film du ska göra och inte visa en massa text. Korta ner och gör som reklambranschen, kort men brutalt effektivt.

När han beställer produkten så skulle jag korta ner lite och göra det snabbare, för en mer komisk effekt och undvika väntan. När han trycker enter på datorn när han beställer så plingar det på dörren och det levereras.

Marsvinen fyller ingen funktion utan verkar bara fylla ut och dra ner tempot.

Detta är bara vad jag bedömde när jag skummade snabbt, men du är helt klart på rätt väg.

+ i kanten för hyfsad formatering.

/j

Strukturmässigt håller manuset men din punshline i slutet är förutsägbar. När jag läste att han blivit grön visste jag att han säkert kommer få ett till reklamblad i sitt brevinkast.

Ditt manus är tänkt att vara en komedi, problemet är att det inte är roligt. Reklambladet är en klysha, har sett det förr. Hamstrarna eller marsvinen eller vad det var är inte roliga. Och varför börjar hans kropp helt plötsligt att stinka?

Jag har sett flera liknande kortfilmer som fått SFI bidrag dock så det är väl bara att passa på innan kortfilmskonsulenten byts ut eller börjar få in bra manus.

Tack för kritiken, både den positiva och den lite mer negativa...:)

Jag håller med om att det inte funkar med att publiken ska behöva läsa långa textstycken själva. Det gör bara att filmen stannar upp och tappar tempo. Man skulle i så fall lika gärna kunna skriva en bok...

jag har börjat arbeta med version två, och den kommer vara (väldigt) olik första versionen. Och ja, marsvinen kommer att vara borttagna...:)

Tack återigen och ha det bra!!