Gå till innehåll

En Dag i Helsingborg.


barnholdt

Recommended Posts

EDIT**** För att passa nya forumregler****

http://www.barnholdt.se/film/film1/hbgbild1.jpg

http://www.barnholdt.se/film/film1/hbgbild2.jpg

http://www.barnholdt.se/film/film1/hbgbild3.jpg

 

En film om Helsingborg en blåsig sommardag 2005

 

Format: mp4/H.264

Längd: 6.03 minuter

Storlek: ca 34MB

Klicka här för filmen

EDIT*********************************

 

 

Jaha då var min absolut första film klar om man frånser diverse familjeklipp på barn, katter, vänner och en massa andra stackare.

 

Vad har jag kommit fram till?

Jag ska inte filma i 16:9 med min kamera, jag missar 1/4 - 1/5 av upplösningen.

Gråfilter är bra att ha en solig dag.

Det är svårt att kontrollera ljudet till 100% i Imovie.

Jag har ingen berättar röst, men vad gör man inte?

 

Vad undrar jag över?

Hur ser jag till att inte få S-ljud när jag spelar in?

Vad tycker ni? (snälla försök gärna förklara lite runt det ni skriver så det kan hjälpa mig att bli bättre på att filma och redigera)

 

http://www.barnholdt.se klicka på rubriken filmer.

(komprimerad i mp4)

 

Tack på förhand.

 

Nu går den att spela i iTunes och på Ipod G5

http://www.barnholdt.se/film/film1/EnDagiHelsingborg_ipod.m4v

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Super-åttan]Jag kunde inte se den! Jag bor utanför Helsingborg så därför är jag väldigt intresserad![/citat]

 

Har kollat med 2 olika "PC" ägare nu, och där funkar det utan problem även med H.264 så jag har lagt upp den med mp4 och H.264 igen. Med andra ord QT 7 behövs för att kolla.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=barnholdt][citat=Super-åttan]Jag kunde inte se den! Jag bor utanför Helsingborg så därför är jag väldigt intresserad![/citat]

 

Har kollat med 2 olika "PC" ägare nu, och där funkar det utan problem även med H.264 så jag har lagt upp den med mp4 och H.264 igen. Med andra ord QT 7 behövs för att kolla.[/citat]

 

HEJ!

Har kollat filmen. Det är väl inget fel på din "berättarröst"?

Kul med den här sortens filmer. Jag är inget proffs på att tycka när det gäller filmer, men jag tyckte att ljudet inte var så bra, här brusade det ganska mycket och var låg nivå?men f.ö så gillade jag filmen :-)

 

Fråga: spelade du in ljudet samtidigt med filmningen, eller la du på det senare?

 

/chris

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=chi] Fråga: spelade du in ljudet samtidigt med filmningen, eller la du på det senare? [/citat]

 

Ljudet spelades in samtidigt med filmen och det blåste tyvärr ganska mycket (som vanligt i Helsingborg) dom två dagarna som jag filmade. Jag hade mega problem att få rätt på ljudet i Imovie. Det var rena ketchup effekten, inget ljud, inget ljud, lite ljud och sen för mycket ljud.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis]Samma här, funkar inte. Ska du ställa upp med denna på nån festival? Kanske pixel?[/citat]

 

Nope, jag har inte tänkt att visa denna filmen på någon festival. Men troligtvis kommer jag plåga dom andra på Skånes Film och Videoklubb med den under ett av dom första höst mötena.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Det fungerar finfint både att ladda ner filen och att sedan se på den! :)

Och nu lite kommentarer!

 

Finfin idé och nu vet jag mer om hur Helsingborg ser ut, jag har aldrig varit där, har nog bara åkt förbi någon gång! Bra valda klipp på olika platser, bra variation. Ljudet skulle du nog spelat in med mikrofon istället efteråt, så-kallad voice-over (tror jag det heter?). Då kan man ta bort allt oönskat ljud från originalfilmen och man slipper även höra att du väntar med att säga saker pga klippbyte ;). Så att prata in berättarrösten iefterhand vore ett stort plus anser jag! Mer om ljud: En lugn låt i bakgrunden skulle inte varit helt fel, fast då med väldigt låg volym. Det ger en skön stämning över filmen och är inget som stör berättarrösten!

När du nu valde att prata under inspelningen och använda ljuden från klippen så rekommenderar jag dig att lägga in ljudövergångar mellan klippen, så att det inte bara "hackar" när ljuden till klippen byts. Det är ibland olika högt och då fixar ljudövergångar (constant gain / constant power) det galant! Det blir mycket mjukare och jag skulle vilja sett (hört) några sådana!

 

Intressant ändå och det är väl mest det tekniska jag hade lite förslag till! :)

Bra jobbat

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Har växt upp i trakten och kan Helsingborg utomordentligt bra, inte något om sjöfarten! Det saknade jag! Man fick inte en rättvis bild av Kullagatan, skulle vilja se ett klipp filmad från ett fönster på andra våningen. Använde du stativ? Bilden rörde sig lite ibland så man blev medveten om kameran. Detta var väl konstruktiv kritik?

 

Ser fram emot din nästa film här!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Tack så mycket för eran feedback, det är precis vad jag behöver inför starten av min nya film nu till våren/sommaren.

 

Att ta med turandet eller låta det falla bort var ett svårt beslut att fatta för mig när jag gjorde filmen. Jag håller med om att detta är en stordel av själva Helsingborg.

 

Översiktsbild över Kullagågatan var en fin idé som jag helt klart tar åt mig och ska försöka börja använda mig av för att visa en större helhet i kommande filmer.

 

Ljudet har jag bättre verktyg för nu då jag lämnat Imovie bakom mig och gått över till FCExpress / Soundtrack.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...