Gå till innehåll

Hjälp!! Dåligt slutresultat av min DVD-bränning


Fjällräven

Recommended Posts

Resultatet av sommarfilmen blev inte bra. Vid redigering och förhandsvisning ser allt normalt ut, men efter rendering och bränning har det skett förändringar.

Ibland sker en frysning av bilden och efter någon ½ sekund fortsätter bildsekvensen med ett litet hopp. Det kan också hända att bilden då fragmenteras (halva bilden får snabbt ett schackmönster).

 

Jag arbetar i Pinnacle Studio 9, uppdaterad till 9.4 (Studio 9.4.3 is the latest version of Studio 9 to be released).

Jag har 2,5 GHz processor, 200 GB separat disk för filredigering och 768 MB RAM. Så det borde inte vara något problem med prestandan.

 

Kan det vara att skärmsläckaren var inkopplad?

Kan det bero på uppdateringen av Studio 9. (Filmerna hämtades i 9.1)?

Kan det bero på DVD –disken (DVD –R Philips)?

Kan det bero på att min externa hårddisk (200 GB) är ansluten via USB?

 

Finns det någon som kan ge mig en ledtråd hur jag skall komma runt eller rätta till problemet.??

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Om det vore fel på datorn / programet, skulle du inte ha lyckats med bränningen alls utan det skulle ha hängt sig. Troligtvis är det fel på skivan. DVD-spelaren kan inte läsa den ordentligt. Prova se skivan i en annan (bättre??) spelare - den kanske funkar där. Prova byta skivmärke och ev. till en annan brännare.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har också haft problem med min film när jag bränt den till dvd. i datorn fungerar den utmärkt. cbr 9mbt mpeg2.

men på dvdskiva så hackar filmen igenom. ljudet är bra.

 

kan kanske ha at göra med att bilden var komprimerad men ljudet var inte, så i dvd-prgramet så komprimerad det ljudet och då blev knas? eller att det är för hög bitrate för att dvd-spelare inte hinner läsa av allt i takt med att det spelas upp..

 

jag har ingen aning om vad det kan vara med lite störande är det.. :/

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Fjällräven]Finns det någon som kan ge mig en ledtråd hur jag skall komma runt eller rätta till problemet.??[/citat]

Det kan vara många orsaker, och något som ger många problem är att ha sitt råmaterial på USB-diskar samt fragmenterade hårddiskar.

 

"Schackmönstren" på videon finns väl även i redigeringsprogrammet? Skitiga videohuvuden på kameran som brukar ge just sådant mönster.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Rogge!

 

Har en ny 200 GB extern HD, ansluten med USB2, Disken har egen strömförsörjning. Materialet och filerna har aldrig raderats så det borde inte finnas behov av avfragmentering. Men det är riktigt som du påpekar att videohuvudet har varit skitigt. Filmade en stor älgtjur och en fantastisk fäbod i norra dalarna med unika bilder. Tyvärr blev allt svartrandigt därför att jag filmade trots varningen om att videohuvudet behövde rengöras, men jag chansade (hade inget rengöringsband tillhands), vilket visade sig vara förödande.

Under redigeringsarbetet är alla scener helt ok. Det är när filmen renderats och bränts som problemet uppstod. Har inte råkat ut för detta tidigare.

/Göran

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Fjällräven]Materialet och filerna har aldrig raderats så det borde inte finnas behov av avfragmentering.[/citat]

Om du fångade filmen direkt till USB-disken så är den/dom filerna garanterat fragmenterade. Så trots att det teoretiskt kanske inte "borde" ha någon betydelse så har det det i praktiken. Inte alltid, men många gånger. Prova, du har inget att förlora.

 

[citat=Fjällräven]Under redigeringsarbetet är alla scener helt ok. Det är när filmen renderats och bränts som problemet uppstod.[/citat]

Förmodligen därför att redigeringsprogrammet bara visar ett av dom två fälten per bildruta vid redigering.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mr_MR]Nyfiken på vilka problem som kan uppkomma om man har sitt material på USB-diskar och varför det skulle bli problem.[/citat]

Dom är ofta (inte alltid) för slöa för att hinna med den dataström som videoredigering kräver och orsakar därför problem som tex hackiga filmer&ljud, dropped frames. Är dessutom filerna på USB-disken fragmenterade så blir problemen större. Problemet finns också när man fångar video direkt till en USB-disk, den hinner inte alltid med och det man fångar blir förstört.

 

USB-diskar är utmärkta att ha för att lagra data på, men sällan bra att ha den data (filmer, ljud, bilder, mm) man använder för att videoredigera. Firewire-hårddiskar klara den uppgiften bättre om man behöver en extern disk.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=barnholdt]Lite OT här, men om jag skulle skaffa en extra HD till min dator för att bara använda som media HD vid redigering, vilket format borde jag då kolla lite närmare på? Firewire (extern) eller en intern S-ATAhårddisk?[/citat]

Det bästa är ju interna diskar, 7200rpm, ATA eller SATA duger bra. Externa diskar skulle jag bara använda om behovet fanns, dvs att ta med sig disken till andra ställen. Fast då skulle jag nog iofs ändå satsa på vanliga HDD som jag skulle sätta i vaggor. Det är lite en fråga om behoven och förutsättningarna man har. Har man diskarna i vaggor så måste ju den andra datorn ha plats för dom. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

OK Rogge.

 

Jag skall testa med att avfragmentera hårddisken. Meddelar resultatet i tråden.

 

[citat=Rogge][citat=Fjällräven]Materialet och filerna har aldrig raderats så det borde inte finnas behov av avfragmentering.[/citat]

Om du fångade filmen direkt till USB-disken så är den/dom filerna garanterat fragmenterade. Så trots att det teoretiskt kanske inte "borde" ha någon betydelse så har det det i praktiken. Inte alltid, men många gånger. Prova, du har inget att förlora.

 

[citat=Fjällräven]Under redigeringsarbetet är alla scener helt ok. Det är när filmen renderats och bränts som problemet uppstod.[/citat]

Förmodligen därför att redigeringsprogrammet bara visar ett av dom två fälten per bildruta vid redigering.[/citat]

Är inte helt klar över vad du menar. Under redigeringsarbetet så kan jag ju granska resultatet med både bild, ljud och effekter. Filmsekvenserna kan ses både som fullbild eller i granskningsfönstret. Redigerar i Pinnacle Studio 9.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=Fjällräven]Kollade disken och mycket riktigt så borde den avfragmenteras. Började avfragmenteringen kl 21:00 söndagskväll. 06:00 måndags morgon färdigt till 80 %. (9 timmar) Hur ofta bedömer du att disken måste avfragmenteras?[/citat]

Desto mer data skriver till disken desto oftare behöver man defragmentera disken. Video och ljud tar mycket plats och fångar man film till disken så är den filen fragmenterad från början och behöver därför defragmenteras.

 

Defragmentring tar tid som du märkt och ett sätt att få ner tiden på är att fånga till en hårddisk och sedan flytta det man fångat till en annan hårddisk. Det man flyttar till hårddisken är då inte fragmenterat. Genom att göra så sparar jag tid på att slippa defragmentera lika ofta. Detta tar iofs också tid men lite mindre. Jag defragmenterar alltid disken/diskarna som materialet som jag skall bränna på DVD ligger på. Om/hur detta fungerar till/från en USB-disk vet jag inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Hej Roger och ni andra. Angående ATA eller S-ATA.

 

Jag har en rätt mäktig Compaqmaskin att redigera på med en P4 processor på 3,2 GHz, med 1024MB internminne, NVidia 256MB grafikkort samt fyra stycken 7200 varvande diskar (egentligen tre rent fysiskt); 50GB (S-ATA), 200GB (S-ATA), 200GB (ATA) och 300GB (S-ATA).

 

Jag kan konstatera att det inte fungerar att redigera (AVID) med material liggande på ATA-disken. Avid hackar och fnyser, det är stora problem med capture och vid uppspelningen i AVID så hackar Timeline-cursorn väldigt. Och det kan ta upp till 20 sekunder innan man kan spela upp timeline. Däremot när man lägger materialet på S-ATA-diskarna så går det lent som nyponsoppa.

 

Så fundera en gång extra innan ni, som jag, investerar i en hårddisk som inte funkar... Det enda jag kan använda 200GB ATA-disken till är att lagra färdiga filmer på...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Johan S]...samt fyra stycken 7200 varvande diskar (egentligen tre rent fysiskt)...[/citat]

Du har med andra ord en hårddisk som är partionerad. Är det ATA-disken som är partionerad?

 

Om det är den som är partionerad så är det där problemet ligger och inte att det är en ATA-disk. Att videoredigera från partionerade diskar är lika med problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tomgrejs]jag har också haft problem med min film när jag bränt den till dvd. i datorn fungerar den utmärkt. cbr 9mbt mpeg2.

men på dvdskiva så hackar filmen igenom. ljudet är bra.

 

kan kanske ha at göra med att bilden var komprimerad men ljudet var inte, så i dvd-prgramet så komprimerad det ljudet och då blev knas? eller att det är för hög bitrate för att dvd-spelare inte hinner läsa av allt i takt med att det spelas upp..

 

jag har ingen aning om vad det kan vara med lite störande är det.. :/[/citat]

 

Om du komprimerat enbart filmen i 9Mbps och sedan lagt till ljudet också, så har du förmodligen kommit upp i en högre bitrate än vad DVD-standarden tillåter. Har för mig den ligger på 9Mbps. Läste nånstans att man inte bör gå över 7.5Mbps på filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...