Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ok, nu har jag köpt mig en super 8 kamera(Nizo 156 XL) på ebay för att lära mig grunderna. Har inte filmat nåt förut.

Måste nu köpa film o tänkte som första testprojekt göra en liten musikvideo.

Vad ska jag köpa? Reversal/Negative? Ja ge mig lite tips vad som är en bra film att börja med.

Postad

När jag kollar efter film så finns alla filmer i olika utförande, så här kan det se ut:

ISO 200/24° Kunstlicht (3200K, ohne Filter)

ISO 200/24° Filmleuchte (3400K, ohne Filter)

ISO 125/22° Tageslicht (5500K, mit Filter Wratten 85)

Kan nån förklara för en total newbie vad 3200K, osv och filter/ej filter betyder?

Postad

K=Kelvin ett sätt att mäta färgtemperatur i, en halogenlampa (tungsten/kunstlicht) ger en tempereatur på 3400K (ganska orange) och dagsljus ligger på 5600 eller nåt sånt tror jag, filmerna är anpassade för olika ljusförhållanden och jag hade köpt en anpassad för dagsljus

One Love

Fille

Postad

Just det ja, filtret 85B är lite blått har jag för mig, och altså nödvändigt om man filmar med dagsljusfilm i konstljus belysning (om man nu inte vill att färgerna ska bli onaturligt orangea =)

Edit. du sätter fast filtret framför kameralinsen

Postad

Kom ihåg att filter stjäl en del ljus, så du bör justera exponeringen om du använder filter. Använder du kamerans interna exponeringsmätare så är det ju inga problem (den ser ju den ljusmängd som kommer igenom filtret), men använder du en extern ljusmätare så ska du inte glömma det. ;)

Postad

[citat=wääuu]Just det ja, filtret 85B är lite blått har jag för mig, och altså nödvändigt om man filmar med dagsljusfilm i konstljus belysning[/citat]

tvärt om. det är orange och används för att filma med tungstenfilm i dagsljus. du tänker kanske på 80b?

/mattias

Postad

Nu har jag beställt 5 st. Tri-X, dvs svartvit film. Blir nog konstnärligt och bra:)

Hur som helst, min kamera kan följande(enligt super8wiki.com):

40 and 160 ASA [17 and 23 DIN] with black and white film.

...men Tri-X är ju 200 ASA(?), så hur gör jag när jag filmar för att korrigera?

Postad

160 är bara 1/3 steg under 200, så det blir nog bra ändå även om tri-x är rätt känslig för överexponering. annars får du vrida exponeringskompensationen till -1/3 om det finns en sådan. eller stänga bländaren en tredjedel manuellt efter att du mätt, om det går. vet inte så mycket om din kamera.

/matt

Postad

Ack sån guru du verkar vara, mattsand!

En sista fråga(hav tålamod är total newbie på detta):

Tänkte lära mig lite genom att göra en liten musikvideo. Om man filmar utomhus så ställer man bara in kamera på "sun" och då viker sig rätt filter in auto(har läst på). Men inomhus, om jag vill filma på kvällen. Hur mycket ljus måste jag ha. Tänk dessutom på att jag bara har tillgång till vanliga lampor.

Det ögat ser är ungefär det som kommer fastna på filmen?

Svara gärna på "svenska", dvs inte "du behöver 3400 tungsten" eller liknande som jag inte fattar ett dyft av:)

Postad

hehe, guru och guru. jag jobbar ju som filmfotograf och regissör så det vore ju konstigare om jag inte kunde såna här saker. även om det finns gott om folk inom bägge skråna som har noll koll och är grymma ändå. :-)

med svartvit film spelar inte solen och lampan någon roll. kassetten knuffar bort filtret ändå, medan färgkassetter har ett hål i plasten så att filtret sitter kvar om switchen står på dagsljus.

inomhus behöver du lite extra ljus förutom vanliga glödlampor, men med tri-x räcker det med ett par halogenbygglampor typ. ta och testa lite. gå närmare och längre ifrån motivet med en lampa och kolla vad kameran ställer in sig på. du får nog snabbt ett bra hum.

/mattias

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...