Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har en gammal Hi8 kamera som funkar någorlunda bra...

Problemet är bara att få in det till datan..

Finns det några billiga kort för det här ?.. som man kan köpa i sverige..

Posted

Det finns väldigt billiga kort för ca 300 - 500 kr. Kolla på t.ex Claes Ohllson, Kjell och Kompani eller något liknande. Där finns kort väldigt billigt. Men då måste du förstås ha firewire port på din kamera

Posted

Eftersom att det är en analog Hi8 kamera så kommer ett firewire kort inte att göra mycket nytta.

Du behöver ett TV-Kort (billigt, från ca 600 kronor, dålig kvalitet) eller ett riktigt videofångarkort (dyrare, från ca 2000 kronor) Jag gissar att videofångarkortet ger mycket bättre kvalitet än TV-kortet, och dessutom så får du oftast med något redigeringsprogram med videofångarkort.

Förvänta dig dock inget fantastiskt resultet med någotdera. Jag tror inte att en Hi8 kamera har mycket att sätta emot en digital DV-kamera, speciellt inte med det extra kopieringssteg som det innebär att få in filmen i datorn. (Har själv kopierat en gammal Video8 film med ett gammalt dåligt tv-kort till datorn en gång, blev ingen bra kvalitet alls...)

Posted

jag kan lösa problemet, skaffa bara en multiVIDEO adapter, så kan du bara plugga in sladdarna från kameran i adaptern så får du ut en firewire på andra sidan, kostar 199:- på Kjell och CO, finns säkert på fler ställen, kolla på ONOFF och SIBA, brukar ha många sladdar och sånt. Har själv testat den, funkar mycket bra.

Posted

Roger_74:

Adaptec kortet för över till dator på avi, man kan sedan välja om man vill spara det på mpeg - 1 som vcd fil.

Jag gör hellre det än hostar upp 3995 kr för Canopus Analog-Digital konverter ADVC-100.

Jag har bara 1000kr, hade jag haft 4000 hade jag hellre väntat ett tag o köpt en dv kamera.

Jag gör min redigering på 2 datorer så ifall jag skall ha tv kort så måste jag ha 2st. Men nu kan jag enkelt flytta omkring...

Hoppas detta skall ge det lite mer inblick i varför jag gör det jag gör.

Jag är lixom inte ute efter högkvalitet även om det hade vart fint har jag ej råd med det...Tackar för tipsen..

Posted

Ok, men kolla vilken upplösning den klarar innan du köper den. Ett TV-kort kan vara mer prisvärt. För samma peng får du TV och Radio i datorn, plus Video- och S-Video ingång.