borta Posted August 6, 2005 Posted August 6, 2005 Har gjort en film, o allt ser frid o fröjd ut på datorn, men när det hamnar på en DVD-skiva o visas på TV, så hamnar en del av bilden utanför TV-rutan. Dumt. Kan tänka mig att det yttersta inte spelar så jättestor roll i många filmer, men just i den här filmen ser det väldigt dumt ut på sina ställen... ... så hur kan jag åtgärda detta? Borde väl vara en relativt vanligt problem o då också finnas någon enkel lösning på det? Finns det något program eller någon funktion som man enkelt kan använda? Eller, skall jag minska själva "filmbilden" o lägga någon svart ram runt? Isåfall, hur? Tacksam för svar. 0 Quote
Broman Posted August 6, 2005 Posted August 6, 2005 Tror det var nåt med att tv:n skalade bort bild från kanterna. Varför vet jag ej... Hade problem med detta i en gammal film, eftertexterna blev en katastrof om du förstår vad jag menar... 0 Quote
John Posted August 6, 2005 Posted August 6, 2005 Använd safe margins i Redigerings programet.. Då ser man vad som hamnar utanför. Fast det beror ju på vad för redigeringsprogram som ni använder. 0 Quote
arvid Posted August 6, 2005 Posted August 6, 2005 Skaffa en större tv så kanske hela bilden ryms! Hi-hi! 0 Quote
borta Posted August 7, 2005 Author Posted August 7, 2005 Tackar för svar. Jag löste det ganska enkelt i Vegas som jag sitter med. Jao, text var just det som var ganska mycket i den här filmen också, och när halva texten hamnar utanför så är det ju inte så väldans trevligt... :) 0 Quote
sluten_cell_nr13 Posted August 7, 2005 Posted August 7, 2005 Alla TV-apparater skalar bort en del av bilden. Därför ska du alltid planera för detta när du filmar och redigerar. Använd säkerhetsmarginalen både i kameran och i redigeringen. 0 Quote
Recommended Posts