borta Posted August 6, 2005 Share Posted August 6, 2005 Har gjort en film, o allt ser frid o fröjd ut på datorn, men när det hamnar på en DVD-skiva o visas på TV, så hamnar en del av bilden utanför TV-rutan. Dumt. Kan tänka mig att det yttersta inte spelar så jättestor roll i många filmer, men just i den här filmen ser det väldigt dumt ut på sina ställen... ... så hur kan jag åtgärda detta? Borde väl vara en relativt vanligt problem o då också finnas någon enkel lösning på det? Finns det något program eller någon funktion som man enkelt kan använda? Eller, skall jag minska själva "filmbilden" o lägga någon svart ram runt? Isåfall, hur? Tacksam för svar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted August 6, 2005 Share Posted August 6, 2005 Tror det var nåt med att tv:n skalade bort bild från kanterna. Varför vet jag ej... Hade problem med detta i en gammal film, eftertexterna blev en katastrof om du förstår vad jag menar... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted August 6, 2005 Share Posted August 6, 2005 Använd safe margins i Redigerings programet.. Då ser man vad som hamnar utanför. Fast det beror ju på vad för redigeringsprogram som ni använder. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid Posted August 6, 2005 Share Posted August 6, 2005 Skaffa en större tv så kanske hela bilden ryms! Hi-hi! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
borta Posted August 7, 2005 Author Share Posted August 7, 2005 Tackar för svar. Jag löste det ganska enkelt i Vegas som jag sitter med. Jao, text var just det som var ganska mycket i den här filmen också, och när halva texten hamnar utanför så är det ju inte så väldans trevligt... :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sluten_cell_nr13 Posted August 7, 2005 Share Posted August 7, 2005 Alla TV-apparater skalar bort en del av bilden. Därför ska du alltid planera för detta när du filmar och redigerar. Använd säkerhetsmarginalen både i kameran och i redigeringen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts