frehåk Posted July 30, 2005 Share Posted July 30, 2005 Hej! Är video detsamma som VHS och DVD är något annat? Eller är video allt förutom Riktiga kameror då man spelar in tex långfilm och då ptratar man om film eller? Jag har fått en känsla av att video är ett begrepp på utdöende!? Jag har inte riktigt grepp om det här, kan någon reda ut detta för mig! /F. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sound_front Posted July 30, 2005 Share Posted July 30, 2005 Ska försöka! Fört och främst så är video inte utdöende! HD och HDV är nytt och precis kommit! Det utväcklas helatiden! Men det gör (film) med! video är rörligbild digital eller analog! VHS DV HDV är video alltihop fast bara olika format! Men du tänker ju helt rätt! fast jag skulle vilja formulera det lite annerlunda! " video allt förutom Riktiga kameror " riktiga kameror är nog fel namn! 35mm 16mm eller 8mm sen finns det super16mm & super8mm. olika format fast icke video utan "film" Mvh/ Martin Lang 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted July 30, 2005 Share Posted July 30, 2005 "Riktiga" kameror är filmkameror och spelar alltså in på en filmrulle. Allt annat du ser är förmodligen videokameror som spelar in på kassettband av någon form. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frehåk Posted July 30, 2005 Author Share Posted July 30, 2005 Tack för svaren killar! Nu vet jag hur det ligger till och behöver inte gå och fundera mer på det, Kanon! /F. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plf66 Posted July 30, 2005 Share Posted July 30, 2005 Det börjar också bli allt vanligare att spela in video på skivor i kameror, med Sonys nya Xdcam-system... Så man kan göra film, med video på skivor. :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sensu Posted July 31, 2005 Share Posted July 31, 2005 kan du utveckla det här lite mer ? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sound_front Posted July 31, 2005 Share Posted July 31, 2005 Xdcam är en utväckling av blueray formatet, som är platskivor och funkar precis som DVD eller CD men med blå lasrer och du får plats med 23.3GB Skivorna till Xdcam är inkapslade som MD-skivor ungefär! Ett format för profs bruk. Grymt skönt att arbeta med när man ska logga! Mvh/ Martin L 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts