Zhyron Posted July 20, 2005 Share Posted July 20, 2005 Nån som vet ett bra musikprogram där man kan lägga stråkar, gitarr och sånt i? Så att man kan skapa stämningsmusik, tänker då mest på sorglig musik Många gånger med musikprogram så är de lite mer popiga/rockiga så tänkte jag skulle fråga om nån visste Har letat musik men hittar inget som passar än så länge 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 20, 2005 Share Posted July 20, 2005 Det går väll i alla musik program. Testa Cubaisis. Annars så kan du ju vara så lat att du använder dig av något "Ejay" program. I dom så är det färdiga samplar som du sätter ihop med varandra, vet inte om det är licensfritt dock... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PepeLogu Posted July 20, 2005 Share Posted July 20, 2005 Tycker också att Cubase-familjen är ett utmärkt alternativ. Cubase SE har de flesta funktionerna och kostar runt 1500:- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted July 20, 2005 Share Posted July 20, 2005 När det gäller stråkar och bra syntar så är ju Reason väldigt uppskattat. Svenska Propellerhead som tillverkar så det är ju bra grejer :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PepeLogu Posted July 20, 2005 Share Posted July 20, 2005 Reason är verkligen kanon. *men* Det har ingen audioinspelning, vilket jag antar att Zhyron var ute efter? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ketri Posted July 20, 2005 Share Posted July 20, 2005 Reasons stråkljud kommer inte i närheten av hur bra man kan få det att låta med ett riktigt orkesterbibliotek! Jag brukar alltid att tipsa om EW/QL silver edition. Det tillsammans med Cubase är en väldigt bra kombination. Då kan du spela in gitarr och sång eller vad du nu vill i Cubase... Men det finns ju ingenting färdigt i programmet så så får skriva musiken själv. http://www.soundsonline.com/sophtml/details.phtml?sku=EW-161 Lyssna på de demolåtar som finns där! Låter riktigt bra... Såg att priset var kraftigt reducerat nu oxå. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted July 20, 2005 Share Posted July 20, 2005 Ifråga om stil så är det fullständigt skit samma vad du väljer, det är hur du hanterar det som spelar roll. Håller dock med om att Reason & Cubase/Cubasis är hyggliga alternativ för mindre saker. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 [citat=ketri]Reasons stråkljud kommer inte i närheten av hur bra man kan få det att låta med ett riktigt orkesterbibliotek! [/citat] Reason i sig är väl ganska bra eftersom du får med ganska många hyggliga samplingar. Men det är klart du kommer inte långt med något program om du inte har ett samplerbibliotek. Finns vissa att ladda ner gratis men de som låter riktigt bra får man ju betala för. Många kör ju reason under ett annat program tex cubase just för att hanteringen av midi etc är bättre i reason. Och sedan använder cubase för att spela in audio. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 [citat=ketri]http://www.soundsonline.com/sophtml/details.phtml?sku=EW-161 Lyssna på de demolåtar som finns där! Låter riktigt bra... Såg att priset var kraftigt reducerat nu oxå.[/citat] Vissa låtar var väldigt bra, tror ni att dom får damp om man snor några... Visserligen så är det lagligt att ta 20sek från en låt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 Jag antar att du menar "20 sekunder"... En låt brukar inte vara 20 minuter. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 Ändrade nyss, Broman har du lyssnat på låtarna. Vissa var lite sega men var tror du om någon av dom bättre till Sateliten? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 Jag kan inte använda mediaspelaren på internet. Funkar ej... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 Testa real player då. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 Hur fan gör man för att välja real player då? "Öppna med..." går ju inte att välja. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 Ladda ner låtarna. Sedan öppna dom real player. Men eftersom du laddar ner dom så antar jag att du kan öppna dom i media player... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 Jaha, du menar så. Jag trodde du menade att man skulle se filmerna i real player på internet...Hehe... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 Det är INTE lagligt att sno 20 sek från en låt, vart tusan har ni hört det? Du får inte sno något från en låt! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ketri Posted July 22, 2005 Share Posted July 22, 2005 [citat=Black Star] Vissa låtar var väldigt bra, tror ni att dom får damp om man snor några... Visserligen så är det lagligt att ta 20sek från en låt.[/citat] HAHA!!! Du får inte använda 1 millisekund av någon låt som du inte har rättighet till!!!! Var har du fått det ifrån? 20 sekunder var nog det högsta av alla myt-tal... 4 takter har man ju hört förr. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted July 22, 2005 Share Posted July 22, 2005 Har för mig att jag har läst det här på forumet... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 22, 2005 Share Posted July 22, 2005 [citat=Luzer]Det är INTE lagligt att sno 20 sek från en låt, vart tusan har ni hört det? Du får inte sno något från en låt![/citat] En dokumentärfilmare i 50 års åldern. Som har sålt sina filmer... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted July 22, 2005 Share Posted July 22, 2005 Han snackar rakt av skit. Regeln gäller, så länge materialet går att identifiera, så har man satt sig själv i skiten, & blir man stämd så går man GARANTERAT inte därifrån som segrare. Med noter är det måhända svårare, men det existerar inga som helst mallar för hur långt likheten måste vara gången. jag TROR det var Povel Rammel som sa nåt sånt, har dock ingen som helst aning om varför, & kan vara fel (alltså VEM, inte VAD). Läste i ett Musiker Magasin apropå ungefär samma fråga vill jag minnas. Hm, han måste jobbat för SVT, dom verkar sno som korpar vilt & brett. Hört både stulna partier från Front 242, Zeromancer & en hel del andra grupper. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted July 23, 2005 Share Posted July 23, 2005 Hur kan han få sälja sina filmer och visa dom på tv om det är olagligt? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 23, 2005 Share Posted July 23, 2005 För det första så jobbar han INTE för SVT och för det andra var har du fått höra att man inte får ta 20sek... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 23, 2005 Share Posted July 23, 2005 Visserligen kan jag hålla med om att det låter lite sjukt att man får sno 20 sek. Men det hade varit bra om... Undrar bara var han har fått reda på det... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted July 23, 2005 Share Posted July 23, 2005 Svt kan ju ta vilken musik dom vill, dom fyller bara i en lista på vilka låtar, artis och hur mycket av låten dom använder. Sedan betalar dom in pengar till STIM (och nån annan organisation som jag inte kommer ihåg) som i sin tur betalar ut till artisterna. Så sålänge det är artister som är reggade på något av de där ställena så får dom pengar för varje millisekund som spelas officiellt på svt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts