Gå till innehåll

Krasnogorsk 3...16mm?


Gate13

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...

[citat=John Eriksson] jag håller just på att fixa videotapping(assist) till min[/citat]

 

Det skulle vara intressant om du delade med dig av ditt projekt att montera videotappning. Jag går i samma tankebanor och det hade varit kul om du kunde lägga upp några bilder eller helt enkelt beskriva hur du har gått tillväga.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TomStac][citat=John Eriksson] jag håller just på att fixa videotapping(assist) till min[/citat]

 

Det skulle vara intressant om du delade med dig av ditt projekt att montera videotappning. Jag går i samma tankebanor och det hade varit kul om du kunde lägga upp några bilder eller helt enkelt beskriva hur du har gått tillväga.[/citat]

 

ok här kommer första bildserien.

bild1.jpg

bild2.jpg

bild3.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag beställde den här kameran. På e-bay.

Colour Vehicle Reversing Camera - UK STOCK - FREE POST

http://cgi.ebay.com/Colour-Vehicle-Reversing-Camera-UK-STOCK-FREE-POST_W0QQitemZ9702119329QQcategoryZ48632QQrdZ1QQcmdZViewItem

 

Och sedan tejpar jag fast den. Och kör med en lcd ifrån det "högklassiga" DENVER som kan spegelvända bilden, pga att kameran är spegelvänd.. det suger förövrigt men det var den enda kameran som var wide nog,, det funkar nog bättre med kameror som inte har spegelvänd bild och som är lite mindre wide så att jag även slipper dom svarta kanterna...

 

Kasst:

spegelvänd kamera

lite för wide kamera.

 

Bra:

Passar perfekt på k3:an

DENVER LCD:n vänder bilden så det funkar ändå..

Man kan se ljusmätaren även igenom videotappingen.

 

Vi gjorde en ny musikvideo på 16mm igår, med steadicam och denna videotapp och det funkade jättebra.. om man även väger in att den är så billig.!!

Nu vet ni

 

MVH

JE

http://www.clairstyler.se

http://www.bajshoroskop.se

bild7.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för att du tog dig tid att dela med dig av dina erfarenheter. Verkligen uppskattat!

 

Vad tror du om att tillverka någon form av enkel adapter mellan sökaren och videokameran? Jag tänkte något av gummi som man kunde trä över kameran och sökaren, så man slapp tejpa. Det kunde vara bra att kunna titta genom sökaren med ögat då och då utan att det blev för omständigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TomStac]Tack för att du tog dig tid att dela med dig av dina erfarenheter. Verkligen uppskattat!

 

Vad tror du om att tillverka någon form av enkel adapter mellan sökaren och videokameran? Jag tänkte något av gummi som man kunde trä över kameran och sökaren, så man slapp tejpa. Det kunde vara bra att kunna titta genom sökaren med ögat då och då utan att det blev för omständigt.[/citat]

 

Det lär ju finnas olika typer av gummi ringar som man kan köpa eller så kanske man kan fixa med typ kardborre eller något såndant kasst du vet.. det lär ju gå.

 

Jag har inte koverterat någon av kamerorna till s16 men jag vet att det går genom att köpa en annan gate och sätta dit den. Problemet är att k3:ans lins inte är centrerad och då så funkar det tydligen inte med alla linser om man ska zooma och så , och det vill man ju.. så det är lite synd.

 

//je

Länk till kommentar
Share on other sites

lite extra K3-info:

det finns tydligen en Krasnogorsk-3 M (M står för modärn) Den är lite "kantigare i designen" och så ser den nyare ut.. det verkar inte vara någon teknisk skillnad alls, den var dyrare på e-bay en den vanliga K-3M kostade typ 4000:- men jag köpte den inte. Det ångrar jag lite idag.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=jmalmsten]Går det att veva fram filmen som på de gamla stumfilmskamerorna? Hade varit skoj om nu bara för att simulera dynamiken på gamla stumfilmer...[/citat]

 

Om man sätter på en speciell handvev så skulle det ju gå om man läser John Erikssons senaste inlägg. En sådan handvev går att köpa på E-Bay:

 

http://cgi.ebay.com/Krasnogorsk-3-add-on-HANDCRANK_W0QQitemZ7596570728QQcategoryZ628QQssPageNameZWD1VQQrdZ1QQcmdZViewItem

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade en Krasnogorsk för några år sedan och har rätt stor erfarenhet av ryska kameror. Har filmat 35mm med Konvas och Kinor-kameror i vanlig standard 35mm, Cinemascope och 2-perf.

 

Krasnogorsken är verkligen extremt otillfredställande. Säkert en rolig hobbypryl att latja med men det är en dyr hobby och kameran är skit. Den är illa byggd med risiga delar och som med allt ryskt är det rena lotteriet om den kamera man köper håller kvalitét eller inte eftersom kamerorna som byggdes under Sovjet-eran slarvades med något oerhört när det inte fanns bra material att tillgå.

 

Jag skulle aldrig göra någonting seriöst med en Krasnogorsk. Möjligtvis med en Kinor om jag fått testköra den som en galning OCH med västerländsk optik. Rysk optik är alldeles för dålig. Gluggarna är ofta inte kalibrerade korrekt och den skarpaste ryska gluggen ligger inte i närheten av en Zeiss HS i kvalitét.

 

Det lilla testklippet som streamedes visade ganskla tydligt vad jag talade om. Trots att det är webstreamat så ser man ganska tydligt att linsen inte är skarp och att den har optiska fel (kan bero på scanner också).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Krasnogorsken är verkligen extremt otillfredställande. Säkert en rolig hobbypryl att latja med men det är en dyr hobby och kameran är skit. Den är illa byggd med risiga delar och som med allt ryskt är det rena lotteriet om den kamera man köper håller kvalitét eller inte eftersom kamerorna som byggdes under Sovjet-eran slarvades med något oerhört när det inte fanns bra material att tillgå.

 

Rysk optik är alldeles för dålig. Gluggarna är ofta inte kalibrerade korrekt och den skarpaste ryska gluggen ligger inte i närheten av en Zeiss HS i kvalitét.[/citat]

 

Det är inte riktigt detta intryck man får om man söker efter information om K-3:an. Det där med att man kan få måndagsexemplar har jag också hört, men också att om man får ett exemplar som fungerar så kommer den att hålla livet ut. Därför är det viktigt att man köper av säljare som är måna om sitt rykte. K-3:an har också fått kritik för att den kan skrapa filmen, men att det går att lösa med lite modifiering. Sedan är intrycket man får av att läsa om K-3 att just objektivet är dess starkaste sida. I övrigt sägs det att det inte går att få tag på en såpass bra 16 mm kamera för detta pris.

 

Själv tycker jag att John Erikssons testrulle såg mycket bra ut. Men å andra sidan har jag inte tillräckligt med erfarenhet att upptäcka fel.

 

Jag har ännu inte haft möjlighet att testa min så jag har ingen egen erfarenhet. Jag har tyvärr märkt att tryckplattan som håller filmen på plats vid filmfönstret saknas på min. Tack och lov är det relativt lätt att få tag på reservdelar från säljare i forna Sovjetunionen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men jag tycker att det är frågan om ett hobby-ha-begär som tar över här. Hur ofta använder man en 16-kamera? Det är ju inte precis så att man tar med den ut och skjuter location-letning och liknande. Det vore ju isåfall både ekonomiskt smartare och kvalitétsmässigt oerhört mycket bättre om en grupp 16-sugna filmare gemensamt investerade i en bättre kamera (typ Arri SRI eller II med Zeiss-optik). Resultatet från en riktig 16-kamera är ju så oerhört mycket bättre. varför tumma på det när råfilmen är så fruktansvärt dyr?

 

Och sedan ska man alltid tänka på att film bara blir så snyggt som den scanner man har råd med. Om man inte vill trassla med arbetskopior och negativklippning (urk!).

 

Klippet ifråga skulle man kunna härma med de flesta 3CCD DV-kameror, en bra deinterlacer och en stund i After Effects.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Men jag tycker att det är frågan om ett hobby-ha-begär som tar över här.[/citat]

 

Jo, visst är det de. Men man måste ju börja någonstans, eller hur? :)

 

Jag ser på min K-3 som min filmskola. Visst drömmer jag om en Arriflex, Aaton eller Eclair. Men det får bli längre fram. K-3:an levererar tillräckligt bra för mina behov, än så länge.

 

När det gäller mitt filmande har jag plockat fram den gamla punkaren i mig. Det som var bra med punken 1977 är att plötsligt vem som helst kunde gå upp på scen och spela rock'n'roll. Musik var inte längre de professionella musikernas domän; det blev var mans egendom. Så ser jag med filmskapande också. Det är ett uttrycksmedel som borde vara var mans egendom. De ryska kamerorna är ypperliga om man ser det utifrån detta amatörperspektiv, inte den professionella filmskaparens.

 

Skillnaden mellan mig och dig Martin är att du är ett proffs. Jag är amatör, i alla fall i dagsläget. Jag kan endast drömma eller knappt våga hoppas på att skapa mig en karriär på mitt filmskapande. Det hade dock varit trevligt om jag fick min hobby att gå ihop ekonomiskt och ge möjligheter till framtida och förhoppningsfullt mer ambitiösa projekt. Jag börjar med kortfilm och gör sedan min långfilm (med K-3), och sedan får vi se vart det leder någonstans.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Men jag tycker att det är frågan om ett hobby-ha-begär som tar över här. Hur ofta använder man en 16-kamera? Det är ju inte precis så att man tar med den ut och skjuter location-letning och liknande. Det vore ju isåfall både ekonomiskt smartare och kvalitétsmässigt oerhört mycket bättre om en grupp 16-sugna filmare gemensamt investerade i en bättre kamera (typ Arri SRI eller II med Zeiss-optik). Resultatet från en riktig 16-kamera är ju så oerhört mycket bättre. varför tumma på det när råfilmen är så fruktansvärt dyr?

 

Och sedan ska man alltid tänka på att film bara blir så snyggt som den scanner man har råd med. Om man inte vill trassla med arbetskopior och negativklippning (urk!).

 

Klippet ifråga skulle man kunna härma med de flesta 3CCD DV-kameror, en bra deinterlacer och en stund i After Effects.[/citat]

 

Hej Martin!

Jag vet inte riktigt hur du menar med bättre iförsig, jag var och hyrde en Arri SR-2:a på litegrip och kvalitén som jag fick ut av den var precis lika bra (förutom att arrin var super-16) som den hos K-3:an. Jag och en annan film intresserad kollade båda på klippen och jag tycker helt ärligt inte att det såg något bättre ut alls.

 

Sedan så var jag och prov filmade med SR-3:an på Kodaks "stop-by-shoot-film" -seminarie i anslutning till filmfestivalen i Göteborg. Jag minns inte villket objektiv som användes men det var något dyrt kvalitéts objektiv iallafall. Och även där tycker jag att det blev lika bra, så...

 

Däremot så kan jag inte alls hålla med dig om att det skulle bli i närheten samma grej med "de flesta 3CCD DV-kameror, en bra deinterlacer och en stund i After Effects" Jag har en AG-DVX100ae (som måste anses som en av de bättre 3ccd -dvkamerona på markaden just nu), och det kan jag säga dig, det spelar ingen roll hur jag än skruvar, begränsingarna förutom de uppenbara (långt skärpedjup, dåliga färger, färgdjupet, den ofta interlace:a bilden, kompressionen, upplösningen automatiska mongo-inställningar osv.) gör så att det bara KAN bli skit.

 

PS:

Dessutom så har jag märkt av ytterligare ett skumt fenomen: Allt som man filmar på 16mm blir typ bra! Det spelar ingen roll vad du pekar kameran, alltid blir det något bra.. Och med DV är det precis det omvända, man får kämpa och man blir motarbetad av formatets uselhet hela tiden. Jag filmade just en musikvideo på 16mm, vi filmade 3 rullar (ca 7 min) och vi använde oss av typ allt när vi klippte, vi klippte det klart på 2 dar. Innan när jag har gjort musikvideor på DV (The Sorayas) http://hem.bredband.net/sorayas/

så har vi varit tvungna att klippa ner typ 60min band till 3.5 min .. svinjobbigt ,,bara en sådan fördel.. det känns grymt!!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Försöker ni skoja med mig? Även om man tittar förbi webbkompression så ser man ju lång väg att det här...

 

 

...inte på något sätt kan jämföras med det här...

 

http://cinemekserve.temp.powweb.com/demos/demos/Macgregor/similo.esp.h264.mov

 

...rent tekniskt.

 

Jag håller VERKLIGEN inte med om att allt ser bra ut bara man har 16 i kameran. Då har man verkligen sin förväntning på "snyggt" lågt ställd.

 

John: En side-by-side med en SR2 är ju helt ointressant om man inte resonerar efter val av gluggar och framför allt arbetsmetodik. SR är gjorda för att göra film med. Krasnogorsk är gjorda för att filma den Sovjetiska familjen på semester vid Svarta havet. Jag betvivlar inte att man får en snarlik bild om man bara ställer upp kamerorna bredvid varandra och filmar vad som helst en stund. Men sätt Krasnogorsken på en Steadicam eller på en Jib med remotehuvud så kanske du förstår vad jag menar. Eller sätt den på en snake i markhöjd och försök operera den. I princip omöjligt utan roterande sökare eller en riktigt bra videotapp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...