Gremanz Posted July 17, 2005 Share Posted July 17, 2005 Nu låter det kanske som att jag gav sken till en djup krönika p.g.a. rubriken, men så är inte fallet. Däremot kan det bli en intressant diskussion om personer med erfarenheter gör sin röst hörd :) Jag såg precis dramat Lolita av Adrian Lyne ( http://www.imdb.com/title/tt0119558/ ), och det slog mig hur en del regisörer lyckas förmedla både sexuellt anspelbara och smått erotiska scener, utan att de för den sakens skull vara det rent konkret. Hur fungerar sådana här scener rent praktiskt? Att skådespelarna måste ha något utöver det vanliga för att scenen ska kännas "äkta" är ganska självklart, men i t.ex. manus, hur är det formulerat? Är det en renodlad sexscen så är det väll ganska enkelt, "parterna har sex". Men när bilddesignen bara förmedlar en touch av erotik till åskådaren, måste väll ändå texten vara smått poetiskt utformad? Vad jag försöker säga är att vissa saker inte går att lägga upp konkret, och de som lyckas så bra som Adrian Lyne har minst sagt känsla för sitt arbete. Men ni som varit inne lite på området; hur formulerar ni scenen? Vad krävs för att som regissör lyckas förmedla ett bra och vackert sexuellt bildspråk? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
final_cut Posted July 26, 2005 Share Posted July 26, 2005 Jag tycker inte att Adrian Lyne är någon lysande iscensättare av erotik, om ni frågar mig. Han kan helt enkelt inte det här med sex. Hans skildringar saknar totalt den själ som andra betydligt mer "vulgära" europeiska filmskapare skildrat i sina filmer. Adrian hör hemma i Hollywood bland såporna. Den enda av hans filmer jag gillar är Jacob´s Ladder. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
damtralla Posted February 10, 2006 Share Posted February 10, 2006 Tja.. Det är ju lätt att skriva i manus om skådespelarna beter sig någolunda sexuellt.. Slickar sig om läpparna och så kanske. Man får väl betona på vad det är man ser. Ben, läppar.. sånt. När det gäller bilden så ska den vara väligt färgrik. Mycket rött är ju ett tips, men denna kan bli lite kliché. Långsamma rörelser.. vafan vet jag, har aldig provat regissera en sådan scen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dawey Posted February 10, 2006 Share Posted February 10, 2006 Vill du gå djupare in i ämnet, se Wong Kar-Wais filmer och läs lite feministisk filmlitteratur, framförallt Laura Mulvey och Mary-Ann Doane, så få du veta en hel del om "kamera-ögat" och dess "blick". Det handlar om många saker som ljus, bildinställning, bakgrundsljud/musik, kontext m.m. Hur fokuserad är kameran på den kvinnliga kroppen? Hur följer kamerans blick kvinnan? Det finns en voyeristisk "touch" i t.ex. vissa av Wong Kar-Wais och hitchcocks filmer och en hel del amerikansk mainstream som studerats väldigt mycket. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsand Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 allt behöver väl inte stå i manuset? alla mina filmer är rätt porriga, ni har säkert sett nån av dem, och för mig är det regissören mattias som ser till att det blir så, även om jag skrivit manus själv. /mattias 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Math Posted March 7, 2006 Share Posted March 7, 2006 KÄNSLAN för allt man gör är väl nyckelordet. Så det gäller också sexuella filmtolkningar. Sedan är väl frågan också, på vilket SÄTT scenen skall vara sensuell? Det kan vara huden som tänder åskådaren, ett möte, några ord, en doft, vad fan som helst. ;-) Jag brukar utgå ifrån det som är upphov till laddningen, och fokusera på kraften där. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.