Jump to content

Redigera musik

yooonis

Recommended Posts

Nån som vet ett bra program där man kan redigera ljud och musik? Har använt magix music maker 5 och ljudredigeringen i Adobe Premiere Pro.

Skulle gärna vilja ha nåt program där man kunde redigera musiken mer, typ ta bort "röst" eller kanske spela in eget ljud och sen lägga på coola effekter...

Mvh Yonis

Du kan inte "ta bort" röst från musik utan att du tappar massa annat. Ett knep är att fasa ut sången men om den ligger i mitten, men då tappar du allt som ligger mitten. Man kan försöka fasa ut allt i mitten som ligger inom ett viss frekvsensspektra, då kanske bas och andra låga instrument eller mycket höga klarar sig utan att låta helt kecko efteråt.

Några ljudredigeringsprogram då...dom flesta kostar ju pengar dock, jag är inte superhaj på gratisprogram men det finns det också.

ProTools - finns en gratisversion där du bland annnat är begränsad till 8 spår. Gratis versionen finns tyvärr bara till win98 eller mac os 9.

Digital Performer

Logic

Cubase / Nuendo

Sonar

Wavelab

Soundforge

Acid (finns väl en gratisversion, är väl hyfsad poppis för loopar etc. har dock aldrig använt det själv).

Hm, cubase har man ju hört mycket om... jag vill ju gärna pröva ett mer avancerat program... jag vill inte skapa min egen musik men redigera musik... Annars kan har jag ju Adobe Premiere för att redigera ljud & musik på en basic nivå...

/Yonis

[citat=yooonis]Nån som vet ett bra program där man kan redigera ljud och musik? Har använt magix music maker 5 och ljudredigeringen i Adobe Premiere Pro.

Skulle gärna vilja ha nåt program där man kunde redigera musiken mer, typ ta bort "röst" eller kanske spela in eget ljud och sen lägga på coola effekter...

Mvh Yonis[/citat]

Steinberg Cubaisis VST

Du kan säkert hitta någon test-version av Adobe Audition (som Cool Edit heter numera) och köra i 30 dagar eller nåt sånt.

Det enda helt gratis jag har sett till Windows (men jag har inte letat speciellt mycket) är "Audacity", och som jag fattat det så är det i huvudsak samma typ av program som "Cool Edit" / "Audition" (vilket Cubase/Cubasis inte är - Cubase är ett musikprogram i första hand medan de andra är ljudredigeringsprogram i första hand), och jag tror inte kvaliteten på resultatet är märkbart sämre för de flesta...

/Rico

Gillar man cubase fast vill redigera film så kan man ju köra Nuendo, är i princip samma program men Nuendo är lite mer storebror och mer anpassat till film tror jag. Har själv aldrig använt Nuendo (men har spelat in endel musik i cubase) och många gillar det.

Personligen avskyr jag Audition.

Fick FETA problem med programfan & det sänkte datorn för mig.

Nuendo däremot är schysst & något jag använder dagligen :-)

Well, även Nuendo har sina fläckar...ibland ganska allvarliga sånna.

Vill man ha vad jag anser vara det bästa jag testat so far så får man som jag ser det sträcka sig till något mer hårdvarubaserat, & störst generellt där är Pro Tools HD....Accell vill jag minnas.

Finns många andra, exempelvis Soundscape, Ensonic Paris, Session 8 (föregångare till Pro Tools) & liknande, men dom har jag inte så stor erfarenhet av.

Du skrev att du ville ha program för att exempelvis ta bort sång & sånt, men det finns tyvärr inga (bra) sånna över huvud taget, pga att ljud som medium är ett MYCKET dynamiskt sådant.

Jag påstår inte att det är omöjligt, har lekt en del med sånt med lyckat resultat....men jag har jobbat som masteringtekniker länge, & arbetet tog en smärre evighet för ett par sketna sekunder.

Vidare är inte Nuedo programmet för sånt alls, utan det enda jag arbetat med som klarar det hyggligt, eller klarar mastering över huvud taget hyggligt, är WaveLab.

Eller om man har en sjuhelvetes massa kosing, Sonic Solutions, men då talar vi Mac-baserad hårdvaru-mastering i miljonklassen. *dräggel*

Bekantade mig med SonSol (SS låter LIIITE fel...) på Digitalfabriken här i GBG!

Alla plattor vi mastrade från ett skivbolag jag jobbade på för ett gäng år sen var mastrade där, & jag blev inte lite imponerad av det programmet :-D

Vissa låtar kan man få bort jättemycket av sången utan att förlora mycket av resten av musiken. Men det är ett väldigt fåtal låtar som är mixade på ett sådant sätt så att det överhuvudtaget går. Är ju inget direkt man prioriterar när man sitter och mixar. Försöker du få bort sången från en mix så låter resten av musiken sedan överlag skit. Då är det bättre att försöka på tag på nån karaokeversion av låten. Ofta låter inte de heller något vidare men skall man ha det till nån fest eller svensexa etc så duger det ju gott och väl.

[citat=yooonis]adobe audition, 1.5 ... men det verkar inte vara något riktigt program, var ju bara 80 mg stort[/citat]

Hmmm... Men storleken har väl ingen betydelse ;) (I alla fall inte om huruvida det är ett "riktigt" program eller inte???)

%2$s skrev:
, och tyckte det var ganska obegripligt... ingenting funkade riktigt.

Tja, även om jag håller med Caine om att det kan vara segt som f-n och att ljudmotorn är lite märklig så tror jag nog att det funkar bra för de flesta glada amatörer...

Men eftersom du laddar ner program så kan du ju lika gärna slå på stort på en gång... :/

/Rico

jag letar också efter ett ljudprogram. jag ska spela in komentators spår till våran film. och det känns som att ljudinspelaren inte är något att hurra över. så alla tips på bra program som är bra för det ändamålet mottas gärna.

det behöver inte vara ngåot avancerat program. utan det ska vara lätt att hålla på med, och kunna spela röster via mikrofon.

• 3 weeks later...

Läser du tidigare inlägg i denna tråd så är det förslag på ganska många ljudprogram. Ta hem demoversionen av någon av dessa, vissa provar man gratis i 30 dagar. Andra kan man använda hur länge man vill fast med vissa restriktioner, tex att du bara kan köra max 8 audiospår tex och du behöver ju aldrig mer än ett om du bara ska spela in kommentatorspår. Audiocity eller vad det hette var ju gratis också. Programmet spelar mindre roll, se till att ha en hyfsad mik och spela in i ett rum som det inte ekar för mycket i.