Jump to content

Är det här ett förståligt manus?

Recommended Posts

Jag tänker på några saker när jag läser ditt manus:

1. Skriver du i Word? Man kan köpa väldigt billiga manusprogram från USA, t.ex. "www.amazon.com". Jag började skriva på ett program som heter Hollywood Screenwriter - inte så dyrt. När du skriver i ett program blir formateringen rätt!!!

2. Skriv inte för mycket "direction" till kameran. T.ex. "fade till svart", "close-up" och så vidare. Har ingen personlig erfarenhet, men har hört att det kan irritera den som läser.

Tänk inte på kameran - tänk på det du vill berätta!

Lycka till!

Sluta aldrig träna på att skriva. Det slutar aldrig vara svårt...

[citat=Caroline]Jag tänker på några saker när jag läser ditt manus:

1. Skriver du i Word? Man kan köpa väldigt billiga manusprogram från USA, t.ex. "www.amazon.com". Jag började skriva på ett program som heter Hollywood Screenwriter - inte så dyrt. När du skriver i ett program blir formateringen rätt!!!

[/citat]

Kom igen!

Det är grabbens första manus, och du ber honom köpa ett manusprogram från USA för att få formateringarna rätt... Det spelar ingen roll hur billigt det är om han inte kan få det gratis...

Jag skulle då vilja hänvisa till att läsa voodoofilm.org filmskola där man kan läsa om hur man fixar formateringarna eller lånar några böcker på biblioteket om hur man skriver manus...

Annars håller jag med... :D

Berättaren, om det är Kevin så tror jag inte man skriver Berättaren för att förklara vem som talar, utan så här:

KEVIN

V.O.

Vad Kevin säger här.

Puss o kram alla! :P