Xtreme Records Posted July 9, 2005 Share Posted July 9, 2005 Kan man förstå vad som händer om man läser det här manuset? Jag har inte kommit så långt, men jag behöver dels lite konstruktiv kritik och hjälp med vad som ska finnas i "påsen". Se bifogad fil! (obs! mitt första manus) //XRI.2.I.rtf 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caroline Posted July 10, 2005 Share Posted July 10, 2005 Jag tänker på några saker när jag läser ditt manus: 1. Skriver du i Word? Man kan köpa väldigt billiga manusprogram från USA, t.ex. "www.amazon.com". Jag började skriva på ett program som heter Hollywood Screenwriter - inte så dyrt. När du skriver i ett program blir formateringen rätt!!! 2. Skriv inte för mycket "direction" till kameran. T.ex. "fade till svart", "close-up" och så vidare. Har ingen personlig erfarenhet, men har hört att det kan irritera den som läser. Tänk inte på kameran - tänk på det du vill berätta! Lycka till! Sluta aldrig träna på att skriva. Det slutar aldrig vara svårt... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam88 Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 [citat=Caroline]Jag tänker på några saker när jag läser ditt manus: 1. Skriver du i Word? Man kan köpa väldigt billiga manusprogram från USA, t.ex. "www.amazon.com". Jag började skriva på ett program som heter Hollywood Screenwriter - inte så dyrt. När du skriver i ett program blir formateringen rätt!!! [/citat] Kom igen! Det är grabbens första manus, och du ber honom köpa ett manusprogram från USA för att få formateringarna rätt... Det spelar ingen roll hur billigt det är om han inte kan få det gratis... Jag skulle då vilja hänvisa till att läsa voodoofilm.org filmskola där man kan läsa om hur man fixar formateringarna eller lånar några böcker på biblioteket om hur man skriver manus... Annars håller jag med... :D Berättaren, om det är Kevin så tror jag inte man skriver Berättaren för att förklara vem som talar, utan så här: KEVIN V.O. Vad Kevin säger här. Puss o kram alla! :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Flyttat från Manus till Kolla Mitt Manus! MvH Ronnie 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts