Gå till innehåll

Ljud från videofil


Broman

Recommended Posts

KAN du ta ljudet: Ja.

FÅR du ta ljudet: Nej.

 

Men kan erkänna att jag spelat in en del radioprogram där jag eller project jag är delaktig i varit med, & då har det varit till stor hjälp att jag har fullständigt patch-bara ljudkort med full kontroll över routing-systemet :-)

Går även att installera patch(bay)-programvara eller köra loopingen analogt....men alla program jag testat för att routa vidare en digital audiosignal har varit förbannat buggiga & att dra kabel från ut till in på samma dator kan resultera i VÄLDIGT otrevliga bieffekter i form av feedback & skit om man har otur.

 

Om du försöker norpa ljud från en film eller ett dataspel & använda i egen film för att visa till någon utanför den absolut privata sfären så är det att be om skit förresten.

På nätet vet man aldrig vem som kan råka hitta sånt.

Länk till kommentar
Share on other sites

När du tar in media från kameran in i ett klipprogram så får du välja om du vill ta in bilden, ljudet eller båda två. Om du bara behöver ljudet så räcker det ju att du tar in det så sparar du utrymme. Om du redan har filmat något som du bara behöver ljudet på så kan du göra som Gren skriver, exportera bara ljudet eller ta in hela klippet med bild och ljud och ta sedan bara bort bilden men ha kvar ljudet. I vissa program kan du även välja "import from sound from movie" eller liknande. Ofta kan du göra på flera olika sätt, och jag kan nästan garantera att det går att göra på något sätt i alla klipprogram. Du kan även prova att ta ljudet direkt i ljudprogrammet, kör du ProTools så har du under movie menyn "Import audio from other movie".

Länk till kommentar
Share on other sites

Aha! Figures :-)

 

Enklaste sättet om du vill använda kameran som ljudkort är att koppla upp den via exempelvis Premiere & be den enbart logga upp ljud!

Sen sätter du på Record i programmet medans kameran är inställd på just Camera-mode.

Lekt mycket med sånt & har funkat väldigt bra :-)

 

Vill du däremot inte nödvändigtvis spela in i realtid utan logga in tidigare inspelat material eller har använt kameran som bandspelare så funkar Luzers metod bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

[citat=Broman]Går nåt av det ni sa att göra i Pinnacle 9?[/citat]

HEJ!

 

Pinnacle 9:an sparar ljuden i en mapp som heter Auxillary Files- där finns alla dina ljud som ingår i din film. De sparas som wavefiler. Dem kan du öppa t.ex i Cool Edit och göra om till Mp3 om du vill.

 

Sen kan du också spela in ENBART ljudet från filmen i kameran och då gör du det till ett ljudprogram som t.ex Cool Edit. Funkar bra det med.

 

/chris

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill du ta in ljudet från kameran så rekomenderar jag ändå att göra det i ett program som kan ta in det digitalt via fw eller usb. Dom flesta ljudprogram som jag känner till tror jag inte har den möjligheten utan du får då ta in det analogt. Då hade jag hellre valt att ta in allt ljud via klipprogrammet digitalt och sedan importerat det i mitt ljudprogram och klippt upp det där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ljudet på kameran ligger på filmen, du måste ju ta in det datorn först för att hitta det där så att säga. Men då räcker det somsagt med att ta in ljudet. Ska du inte använda bilderna från samma ställe så tar de ju bara onödigt med plats.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag skrev förut så känner inte jag till något ljudprogram som kan ta in ljudet via fw. Och har du pinnacle och du vet hur det funkar så ä det ju enklast att använda det. Du får väl massa olika import-möjligheter (format, aspect etc) när du tar tankar in bild/ljud i pinnacle, finns väl nån ruta eller nåt man kan kryssa ur där det står "import video" eller liknande. Jag har aldrig använt pinnacle så jag vet inte exakt. Men det skulle förvåna mig väldigt mycket om du inte kan välja bort vad du vill och inte vill importera.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Broman][citat=chi]Pinnacle 9:an sparar ljuden i en mapp som heter Auxillary Files.[/citat]

Tack! Ska genast kolla.[/citat]

 

Där finns dom tydligen. Ta in videon precis som vanligt. Bild och ljud, rubbet. När du tar in materialet. Eller brukar du ta in bara bilden när du tankar in något i pinnacle? Annars kan du säkert välja export audio eller nåt liknande i pinnacle om du inte vill kopiera ljudet manuellt från mappen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, då kan jag nog inte hjälpa så mycket mer, har aldrig använt pinnacle :(

Du får gräva ner dig i hjälpfilen, sök på audio -export -save eller liknande. Eller så kan du starta ett nytt projekt och ta in ett pytteklipp med bild och ljud. Sedan går du in i projektmappen manuellt och snokar reda på var ljudet hamnar på datorn (måste ju lägga sig nånstans i projektmappen). Det enda ljudfilen du hittar bör ju vara den som du nyss tankade in. Förhoppningsvis heter den samma som bild/ljudklippet i projektet, då är det ju ganska lätt att kopiera de du vill ha.

 

Nästa plan är ju att ta in ljudet analogt i något annat program.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...