mr_bling Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 HEY alla ! jag ska precis börja min karriär som filmare. tänkte satsa rätt seriöst från början så jag vill kunna göra special effekter. lägga till och från ljud. klippa redigera mm.. finns det något avanserat program som inte är så svårt att använda ? :P någon som har några tips på bra program? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Ja, jag gillar Pinnacle Studio 9 Plus. Det är väldigt lättanvänt. Men man måste nog använda nåt annat program också för avancerade effekter. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nizze Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Pinnacle är ricktigt dåligt jämfört med Adobe premiere, fast då får man lägga ut några tusen extra. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Alltså Nizze, det gällde program som inte är så svåra att använda. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr_bling Posted June 21, 2005 Author Share Posted June 21, 2005 känner ni till Sony vegas ? är det bra osv? kan man tanka hem något bra program? :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ior Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 [citat=mr_bling]känner ni till Sony vegas ? är det bra osv? kan man tanka hem något bra program? :P[/citat] Vegas är ganska trevligt, tycker jag. :) Du kan tanka ner demoversioner där -> http://www.sonymediasoftware.com/products/vegasfamily.asp 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nizze Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Adobe är inte svårt, det tog 10 minuter för mig att förstå grunderna. Fördelen med programet är att man praktsikt taget kan gå hur långt som helst med det. Pinnacle är man less på efter typ 2, 3 filmer. Men det är ett skit bra nybörjarprogram. En till nackdel som kanske beror på min dator är att pinnacle gärna krachar i tid och otid. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
filmnisse Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 testat de mesta och måste säga att sony vegas & pinnacle är bra nybörjarprogram. men om man vill syssla med effekter, och ändå ha pengar kvar i plånboken, så kan premiere elements vara ett bra val. nedbandtad version av premiere pro som är kraftfullt och en bra slant billigare... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frehåk Posted June 27, 2005 Share Posted June 27, 2005 Hejsan! Jag redigerar i premiere pro 1.0 och kan detta program ganska bra vid det här laget. Men många av de "proffs" jag talat med som arbetar med videoredigering använder Final cut pro (jag vet att många använder avid också). Jag har inte använt final cut själv men sett andra jobba i det programmet. Mycket verkar likt premiere tycker jag men vad är det för skillnader mellan programen undrar jag. jag funderar nämligen på om jag framöver ska satsa på final cut pro istället eftersom det verkar vara ett bättre program (eller) eftersom så många videoredigerare på "högre nivå" använder det. har någon bra koll på båda dessa program och kan ge mig en bra kommentar!? /F. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vandraren Posted June 27, 2005 Share Posted June 27, 2005 FILMNISSE :"testat de mesta och måste säga att sony vegas & pinnacle är bra nybörjarprogram" Det visar bara hur lite du vet om Sony Vegas Hans 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
neolit Posted July 1, 2005 Share Posted July 1, 2005 Jag skulle rekomendera Adobe Premiere Elements (så länge du inte är någon nybörjare som jag). Jag har själv skrivit lite ovan att jag har problem med en sak på Adobe PrEl, men för övrigt skulle jag rekomendera det starkt. Som det sas ovan också, så är det sedan när du behärskar Adobe PrEl bra, kan övergå till Adobe Premiere 6.5 eller pro som är mycket mer avancerad än Prel. Sedan för att leka med effekter har du Adobe Premiere After Effects som är enbart för effekter. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slipknot Posted July 25, 2005 Share Posted July 25, 2005 Ae då??? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts